گفتگو 24 فروردین 1393 - 10 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

برخی افراد کابینه کار دولت روحانی را در اجرای اقتصاد مقاومتی سخت کرده‌اند

 

حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با حضور در خبرگزاری تسنیم ضمن تعریف اقتصاد مقاومتی و راهکارهای اجرایی شدن این الگوی بومی در زمینه اقتصاد، به سوالات خبرنگاران این خبرگزاری پاسخ داد.

وی در ارتباط با اینکه چرا برخی صحبت ها و تأکیدات کلان مقام معظم رهبری پیرامون موضوعاتی خاص که اغلب اقتصادی هستند چندان جدی گرفته نمی شود و بعضا روی زمین می ماند؟ گفت: این سوال را می شود درباره پیامبر و خدا هم مطرح کرد. چرا دستورات خداوند متعال و پیامبر گرامی اسلام عملی نمی شود؟ یا مگر تمامی حرف های امیر المؤمنین اجرایی شد؟

او ادامه داد: پیامبر در جنگ احد فرمودند گردنه را رها نکنید اما زمان پیروزی همان فرماندهان و سربازان غفلت کردند و آن بلا سرشان آمد. یا حتی فرماندهان امام حسن (ع) رفتند و با معاویه ساخت و پاخت کردند.

فدایی گفت: پس اینکه چرا عملی نشد بر می گردد به اینکه یا حرف ها و تأکیدات غلط بود‌ه‌اند یا ایمان و باور صحابه به اندازه کافی نبوده که قطعا مورد دوم صحیح است.

*اگر به دستورات پیامبر عمل می شد، مسلمانان فاتح احد بودند

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: امام و رهبری مطالب حق و درستی را می گویند اما یک عده از مسئولان و خواص باور لازم را ندارند و بنابراین تمامی ظرفیت شان را برای عملیاتی کردن امور به کار نمی گیرند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس هفتم درباره این قبیل افراد و دلایل عدم باورمندی آن‌ها عنوان کرد: یک عده از اساس حکومت دینی را قبول ندارند و تنها بین مؤمنین حضور دارند،عده ای منافع خود را اصل و در مقابل عده ای هم منافع خود را در خطر می بینند و نهایتا هم یکسری شیوه آموزشی داشتند که باورشان به مکتب غربی بیشتر از اسلام و رهبری است.

وی خاطر نشان کرد: حال برای عملیاتی کردن هر راهبرد و سیاستی نیاز به یکسری افراد است که می‌توانند افرادی با همین خصلت‌ها باشند. به عبارتی می‌ توان این تنوع آراء را در ریاست جمهوری هم شاهد بود، یکی می‌ آید و روابط مردمی اش را تقویت می کند و دیگری بر گسترش روابط خارجی تأکید می ورزد.

او اضافه کرد: در واقع حجم عملیاتی نیروهای اجرایی کشور نسبت به باور و تفکرشان متفاوت است.

*اجرای الگوهای اقتصادی نیازمند جهاد است

فدایی در پاسخ به این سوال که با چنین وضعی نمی شود ساختاری برای فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی پیاده سازی کرد تا فرای تصمیمات و سلایق شخصی بتوان آن را در کشور نهادینه و اجرا کرد؟، تصریح کرد: اساسا نظام آموزش و پرورش ما متناسب با ظرفیت های انقلاب اسلامی نیست و اغلب مردم نقش این سیستم را در تربیت نیروهای انقلابی و متدین کمرنگ می بینند.

وی افزود: اصولا نقش خانواده، فرهنگ و مسجد بیش از سیستم آموزش و پرورش کشورمان در زمینه جوانان متدین است.

فدایی همچنین با اشاره به اینکه انقلاب فرهنگی که امام خمینی (ره) مطرح کردند در راستای رفع این نقص ریشه ای بود، ابراز کرد: زمانیکه ما جنگ کردیم الگویی برای جنگ نداشتیم و روحیه و ایمان مردم کشور بود که منجر به جنگیدن با سبک خاص خودمان شد.

او افزود: آن مجاهدت‌ ها منجر به تولید الگویی شد و همین رویه در زمینه موضوعات علمی و عمرانی هم وجود داشت اما در زمینه اقتصاد چنین کاری صورت نگرفت.

وی خاطر نشان کرد: چه کسی باور می کرد ما روزی بتوانیم موشک بالستیک بسازیم در حالیکه اصلا نمی دانستیم موشک چیست؟ چه توانمندی در زمینه های عمرانی داشتیم که اکنون در زمینه سدسازی حرف برای گفتن داریم؟

فدایی تصریح کرد: اقتصاددانان ما همچون فرماندهان جنگی آن زمان باید باورمند شوند و همان انرژی را بگذارند تا الگوهای اقتصادی ما هم احصاء شود.

*باورمندان بسیاری به ضعف الگوهای غربی رسیده‌اند

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی درباره اینکه چرا با توجه به فرهنگی بودن انقلاب مان اما هنوز بیش از 90 درصد ساختارهای اقتصادی کشور مربوط به قبل از انقلاب است و در این شرایط اقتصاد مقاومتی به چه نحوی می‌تواند اجرایی شود؟، اذعان کرد: اقتصاد مقاومتی برای مقابله با چنین شکلی بروز و ظهور یافته و می خواهد اقتصاد کشور را درون گرا و الگوی بومی و داخلی را پیگیری کند.

او افزود: اقتصاد مقاومتی کاملا عینی و عملیاتی است به این معنا که دولت یا دستگاه های تصمیم ساز تنها لازم است افراد باورمند را پای کار بکشانند تا بتوانند به نتایج قابل قبول این طرح کلان دست یابند.

وی همچنین درباره ابعاد گوناگون باورمندی ابراز کرد: بعضی به لحاظ اعتقادی باور دارند و بعضی به واسطه تجربه 35 ساله انقلاب به این نتیجه رسیدند که جز اقتصاد مقاومتی راه چاره ای نیست و به عبارتی به ضعف تئوری های غربی رسیده‌اند.

فدایی خاطر نشان کرد: برای عده‌ای هم باید فضا درست کرد تا باورمند شوند و برخی هم با در نظر گرفتن الزامات قانونی به این مسیر کشیده می‌شوند؛ در واقع دسته آخر جزو هیچکدام از نمونه‌ های ذکر شده نیستند.

*از منظر اعتقادی، حقوقی، سیاسی، مدیریتی و شکلی رهبری تنها گزینه تعیین و تبیین اقتصاد مقاومتی است

این عضو سابق ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا اساساً مقام معظم رهبری باید سیاست‌های اقتصادی و راهبردی را تعیین و تبیین کنند؟، بیان کرد: این موضوع را از منظرهای مختلف اعتقادی، حقوقی، سیاسی، مدیریتی و شکلی بررسی می‌کنم لذا از منظر اعتقادی، اجرایی کردن نظرات ولی فقیه وظیفه و تکلیف همه ماست.

وی افزود: به لحاظ حقوقی هم باید گفت که قانون اساسی ابلاغ سیاست های کلی نظام و تعیین خط و خطوط را بر عهده رهبری گذاشته و از منظر سیاسی هم باید دانست که دیدگاه های مختلفی در کشور وجود دارد که نمی توان تمامی آن ها را با هم جمع کرد و الگویی را ارائه کنیم.

فدایی معتقد است که هیچ مجموعه ای را نمی توان با چند نظر و دیدگاه مختلف پیش برد و همین دلیلی بر اثبات بعد مدیریتی است و به لحاظ شکلی هم کارهای کارشناسی بسیاری روی الگوهایی که از سمت مقام معظم رهبری تبیین می شود وجود دارد به اینگونه که قبل از شکل گیری ایده، فعالیت های کارشناسی صورت می گیرد و بعد برای نظارت به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می شود و سپس به دفتر رهبری و شخص رهبر باز می گردد.

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی یادآور شد: نباید شک کنیم که اگر نظرات دیگری پیرامون موضوعات راهبردی کشور هم عرض نظرات رهبری قرار گیرد موجب آسیب رساندن به مملکت می شود. هر جا پای حرف مقام معظم رهبری ایستاده ایم کشور به جلو حرکت کرده و هر کجا رعایت نکرده ایم با آسیب مواجه شده ایم.

*دولتی نیامده که تمام دغدغه های رهبری را برآورده سازد

فدایی همچنین بار دیگر در ارتباط با اینکه چرا توصیه های رهبری و دستورات ایشان در حوزه اقتصادی توسط برخی دولت‌ ها اجرایی نشده و آیا 35 سال تجربه کافی نیست تا به سمت تبعیت بیاییم؟، گفت: در این چند سال دولتی نیامده که تمامی موارد مد نظر رهبری را عملیاتی کند. در واقع منظورم این است که کامل اجرایی نکرده هرچند بسیاری از موارد هم اجرایی شده است.

وی ادامه داد: دولت ها باید کامل به سمت اجرایی کردن فرامین رهبری روند زیرا انتظار ما هم در این زمینه از آن ها بسیار بالاست.

او گفت: نظام ما انقلابی است و می خواهیم فرمایشات رهبری صد درصد اجرایی شود؛ برخلاف اینکه عده ای ممکن است گمان کنند فرمایشات رهبری قابلیت اجرایی ندارد اما باید گفت همین وضع موجود ما و پیشرفت های کشور ناشی از توجهات ایشان به بخش های مختلف است.

*وضعیت کشور می توانست ده‌ها برابر قوی‌تر از این باشد

این نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که معتقد هستید اگر از 10-15 سال گذشته فرمایشات رهبری را در حوزه اقتصادی عملی می کردیم نیازی نبود که امروز پای میز مذاکره رویم یا مثلا شاید اتفاقات سال 91 هیچگاه اتفاق نمی افتاد؟، گفت: موقعیت کلی ما نسبت به 10 سال گذشته قوی تر شده و اگر اینگونه نبود که آمریکایی ها از ما وحشت نداشتند اما موضوع اصلی این است که می توانستیم ده‌ها برابر قوی تر باشیم اما به شرطی که تمامی حرف های حضرت آقا را گوش می کردیم.

وی با اشاره به اینکه ظاهرا دنیا دار اختیار است، یادآور شد: هستند کسانی که حیات سیاسی‌شان وابسته به امام و انقلاب است و شاگرد امام بوده‌ اند ولی به “جنگ جنگ تا پیروزی” اعتقاد ندارند و به هر دلیلی به این نتیجه رسیدند که قطعنامه 598 را بپذیرند و در نهایت هم امام (ره) فرمودند که جام زهر را نوشیدم.

او خاطر نشان کرد: ماهیت نظام ما جمهوری اسلامی است و نظر افکار عمومی در مدیریت اجرایی کشور طبق قانون اساسی مشروعیت دارد.

فدایی با اشاره به اینکه مردم با مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری موجب شکل گیری فردی به عنوان رئیس جمهور می شوند، گفت: افرادی که انتخاب می شوند ممکن است نتوانند تمامی خواسته های ما را برآورده کنند و در واقع هر کدام ظرفیت هایی دارند.

وی درباره چالش دیگر که منجر به این رویه شده است نیز عنوان کرد: دشمنی های دشمن را با این حجم، طول، عرض و عمق نباید دست کم گرفت.

*هم‌اکنون وابستگی به درآمدهای نفتی، اقتصاد ما را از کارآمدی خارج کرده است

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به مردمی شدن اقتصاد در الگوی اقتصاد مقاومتی، دولت عملا رانت خود را از دست می دهد لذا هیچگاه تمایلی برای اجرای این الگو نخواهد داشت، در این زمینه باید چکار کرد؟، گفت: اقتصاد ملی ما چند آسیب کلان دارد که یکی دولتی بودن آن است و منجر به افزایش قیمت کالا و خدمات می‌ شود و رانت خواری از قِبل آن شکل می گیرد.

وی درباره دیگر نقاط ضعف اقتصاد گفت: اقتصاد ما مبتنی بر درآمدهای نفتی، یارانه ای و بازرگانی است و باز هم می گویم که بالای 80 درصد حجم اقتصاد ما دولتی است که موجب کشته شدن رقابت درون آن می شود.

او افزود: این عوامل اقتصاد ما را از کارآمدی خارج کرده و در این برهه زمانی با توجه به اینکه وابستگی به درآمدهای نفتی بیشترین اثر را بر اقتصاد ما گذاشته و ابزار فشاری برای قدرت های غربی علیه ما شده، اهمیت الگوی اقتصاد مقاومتی بیش از پیش محرز می شود.

فدایی خاطر نشان کرد: قوانین و مقررات نظام مالیاتی، گمرکی و بانکی کشور هم آسیب های دیگری بودند که سهم بازار ما از صحنه جهانی را به حداقل رسانیده و بخشی از این آسیب ها در کشور نهادینه شده است و سال هاست که جریان دارد.

وی ابراز کرد: مدل کلی که می تواند اقتصاد ما را در این مقطع زمانی نجات دهد، اقتصاد مقاومتی است.

*شیرینی حکومت اسلامی بعد از انقلاب به ذائقه مردم نشست

این نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی دارای سه رکن دولت، مردم و نخبگان دانست، اظهار کرد: برای اجرا شدن این الگو باید این عزم را در سه قوه کشور به وجود آوریم تا اقتصاد مقاومتی به سمت اجرایی شدن برود هر چند که قدرت اقتصاد به اندازه ای است که دولت ها برای بقا در قدرت، از ابزارهای قدرت می خواهند استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: در دولت آقای هاشمی رفسنجانی عده ای دنبال مادام العمر کردن جایگاه ریاست جمهوری بودند و در واقع می خواستند از ابزارهای قدرت برای بقا در قدرت استفاده کنند.

او افزود: نقش رسانه ها در اجرایی شدن این الگو بیش از هر ارگان و بخش دیگری است و رسانه ها به اندازه ای باید پیگیر این موضوع باشند و روشنگری کنند تا اقتصاد مقاومتی تبدیل به مطالبه عمومی و گفتمان شود و راه گریزی از آن نباشد.

فدایی همچنین درباره نحوه استفاده از ظرفیت مردمی در این راستا نیز گفت: پیوند موضوع اقتصاد مقاومتی با نیاز جاری مردم است؛ باید به صورت محسوس موضوع و آثار آن در زندگی مردم را بگوییم تا احساس کنند وضع نا به سامان اقتصادی آن ها روبه بهبود است در غیر این صورت نظام سلطه از فرصت استفاده می کند و مردم را به سمت خود می کشاند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی همچنین در ارتباط با اینکه چرا برخی فرامین رهبری اجرایی نشده است، یادآور شد: دلیل همچنین موضوعی این بوده که نتوانستیم خواسته رهبری را تبدیل به مطالبه عمومی کنیم در حالیکه اگر مطالبه شود گفتمان شکل می گیرد و مسئولان نمی توانند از اجرای فرامین عدول کنند.

وی در پاسخ به این سوال که هر اقدامی برای مطالبه شدن نیازمند چشیدن شیرینی آن است، چطور می شود کاری که هنوز شیرینی اش به مذاق مردم ننشسته است را تبدیل به مطالبه کنیم؟ نیز گفت: به هیچ وجه اینطور نیست؛ مگر مردم مزه حکومت اسلامی را چشیده بودند که انقلاب کردند؟ به نظر من ابتدا باید از لحاظ فکری و نظری اثبات کنیم که چنین کاری درست است و بعد از قرار گرفتن در مسیر آن، شیرینی اش احساس خواهد شد.

*الگوی اقتصاد مقاومتی چند بعدی است و باید از همه ظرفیت ها بهره برد

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره اینکه چرا دولت یازدهم راه حل برون رفت از مشکلات را مذاکره دور یک میز می بیند و آیا ممکن است که رویه ای معکوس را در ارتباط با اقتصاد پیش گیرد؟، گفت: رسانه‌ها، نخبگان، اساتید، تحلیلگران و روشن فکران وظیفه روشنگری دارند و اگر آن ها کاری نکنند ممکن است دولت هم به خطا رود.

وی با اشاره به اینکه نخبگان باید رابطه اقتصاد مقاومتی با مردم، سیاست‌های بین‌ المللی و فرهنگ را نشان دهند، ابراز کرد: در حوزه علم و فناوری هم باید به اثبات برسانیم کشوری که تولید علم کند، قدرتمندتر است و همچنین در حوزه اجتماعی نیز اقتصاد مقاومتی قادر است نابه سامانی های اجتماعی را برطرف کند و بر اشتغالزایی بیافزاید.

او افزود: کار دیگری که این قشر باید انجام دهند این است که گفتمان‌ ها یا ضد گفتمان ها را که بعضی می خواهند شکل دهند، تبیین کنند و بگویند که این قبیل افراد خواستار وابستگی کشور هستند و عزت، عدالت و استقلال چندان برای شان اهمیت ندارد؛ اگر چنین کارهایی صورت گیرد قطعا تبدیل به مطالبه عمومی می شود.

فدایی در ارتباط با اینکه می شود طبق نظر بسیاری از افراد جامعه، اقتصاد مقاومتی را راهکار مقابله با تحریم دانست؟، اظهار کرد: یکی از ابزارهای خوب برای مقابله است اما صرفا ابزاری برای مقابله با تحریم نیست. زمانی هم که با تحریم روبرو نشده بودیم حضرت آقا بر اجرای اقتصاد مقاومتی تأکید داشتند.

وی همچنین در گوشه ای دیگر از صحبت های خود با اشاره به اینکه جامعه مثل یک موجود زنده است و وقتی می خواهد حیات داشته باشد باید ظرفیت های مختلف خود را به وجود آورد تا در برابر تهدیدات مقاوم باشد، ابراز کرد: نمی شود قدرتمند نبود و برای مسابقه با حریف روی تشک کشتی رفت.

فدایی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ارزش ها و فرهنگ است. اقتصادی درون زا، خلاق، جهادی و هدفمند است.

او گفت: این اقتصاد باید به صورت سیستم عمل کند و هم ابزارهای پیش برنده، هم بازدارنده و هم نظارتی داشته باشد.

وی عنوان کرد: یکی از راه‌ های موفق اجرا کردن چنین الگویی، توجه به تمامی ابعاد جامعه است و به عنوان مثال باید از ظرفیت فرهنگیان و هنرمندان هم استفاده کرد.

*اقتصاد مقاومتی می‌تواند انقلاب را بیمه کند

فدایی در پاسخ به این سوال که اقتصاد مقاومتی نهایتا الگوی اقتصاد اسلامی را ارائه می دهد؟، گفت: حداقل به آن سمت می رود و زمینه سازی برای این ارائه این الگو می شود؛ اقتصاد مقاومتی می تواند در حد یک انقلاب، انقلاب در کشور ایجاد و انقلاب و پیشرفت کشور را بیمه کند.

*ظرفیت اقتصاد مقاومتی در حد انقلاب اسلامی است

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی درباره پیش بینی اش از وفاق ملی و همت دولت در راستای اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: بنده رویکرد اولیه دولت را خوب دیدم. آقای روحانی و سران دو قوه دیگر هم آمدند و نسبت به این موضوع لبیک گفتند، انتظار استمرار چنین دیدگاهی را داریم.

وی همچنین درباره ضد تبلیغ شدن اقدام رسانه ها در برخورد با این موضوع، گفت: هنرمندان و سایر بخش های درگیر از این جهت باید ورود کنند زیرا اقتصاد مقاومتی تک بعدی نیست و رسانه ها تنها باید ایفای نقش کنند .

او گفت: ظرفیت اقتصاد مقاومتی همچون ظرفیت انقلاب اسلامی است و اگر این ظرفیت باز شود، تنوع مطلب خواهیم داشت و می توانیم هر بار از یک زاویه به موضوع ورود کنیم.

فدایی با اشاره به اینکه این موضوع خستگی نمی آورد و نو است، تصریح کرد: توجه مردم به اذکار خدا و توجه امام جمعه به تقوا در هر جمعه، خستگی ناپذیر است و دقیقا همین ظرفیت در اقتصاد مقاومتی نیز وجود دارد.

*اقتصاد مقاومتی نعمتی خدایی برای روحانی است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد تفکری در بین اعضای کابینه دولت وجود دارد که ظاهرا چندان اعتقادی به مسائلی از این دست همچون اقتصاد مقاومتی ندارند، چنین دیدگاهی چه آثاری در پی خواهد داشت؟، گفت: این موضوع کار آقای روحانی را بسیار سخت می کند لذا باید هم دعایش کرد و هم تا جاییکه می شود کمکش کرد تا این ظرفیت در کشور محقق شود.

او افزود: بزرگترین باقیات و صالحات که برای آقای روحانی می ماند این است که پای این کار بیاید و پرچم‌داری کند و به دور از ملاحظات سیاسی و باندی، اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده سازی کند.

فدایی گفت: مجلس، قوه قضاییه، خبرگان، نخبگان و خواص آمادگی خود را نسبت به اجرای این الگو اعلام کرده‌ اند و به نوعی ظرفیت وفاق ملی بالا رفته است که این خود نعمتی است.

وی افزود: این فرصتی است که خدا برای روحانی فراهم کرده و او باید از آن استفاده کند تا انقلاب نوینی در اقتصاد کشور روی دهد و به واسطه آن تمامی بگومگو های سیاسی کشور به حاشیه رود؛ اگر خدایی ناکرده هم با این موضوع سیاسی برخورد شود، اقتصاد کشور شکل نمی گیرد و سامان نمی یابد.

*وزیر نفت پیرو مسئولیت رسمی دستگاهی اش موافق صادرات نفت خام است

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ارتباط با سیاست وزارت نفت که بارها گفته می خواهد صادرات نفت خام را بیشتر کند و این سیاست با اقتصاد مقاومتی در تناقض است، نیز عنوان کرد: وزیر نفت به لحاظ مسئولیت رسمی دستگاهی اش اقدام به اظهار نظراتی این چنینی کرده است اما آقای روحانی باید متناسب با سیاست های اقتصاد مقاومتی سیاست های بخشی را تنظیم و به دستگاه ها ابلاغ کند.

فدایی همچنین درباره اینکه بعد از ابلاغ سیاست های کلی، در چه جایی باید آئین نامه تدوین شود؟ گفت: در خود دولت باید این کار انجام شود و ممکن است بنا به صلاحدید، کارگروهی مسئول این کار شود البته در راستای تشکیل این کارگروه ها پیوست های فرهنگی، اجتماعی و بین المللی نیاز است.

*مجمع تشخیص مصلحت نظام می تواند ناظر بر اجرای اقتصاد مقاومتی باشد

وی همچنین با اشاره به اینکه دولت می تواند کارگروه های تشکیل شده را بازخواست کند، ابراز کرد: از لحاظ حقوقی می شود این کارگروه ها را پیگیری و بازخواست کرد.

او در پایان گفت: دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم وظیفه ذاتی اش نظارت بر تحقق سیاست‌های کلی نظام است و نهادی فرا قوه ای است که می تواند در این زمینه ورود کند.

انتهای پیام/

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *