اقتصادی 16 تیر 1393 - 10 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

حذف دهک های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی، به زودي

 وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: کارگروه خانوار یکی از کارگروه های ستاد هدفمندی یارانه هاست که در حال بررسی نتایج اطلاعات ثبت شده در ثبت نام مرحله دوم هدفمندی یارانه هاست.

به گزارش آفتاب ایران به نقل از واحد مرکزی خبر، علی طیب نیا در پایان جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نتایج بررسی این کارگروه در آینده ای نزدیک اعلام خواهد شد ، افزود: اگر افرادی جزو گروه های درآمدی باشند که نباید یارانه دریافت کنند، حذف خواهند شد.

وزیر اقتصاد درباره یارانه تولید گفت: دولت بنا دارد منابع حاصل از افزایش قیمت های حامل های انرژی را به صورت هدفمند استفاده کند که البته حمایت از خانوارهای کم درآمد به صورت متمرکز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از حمایت های دولت حمایت در حوزه سلامت خواهد بود ، گفت : دولت از ابتدای سال وعده های خود را در حوزه سلامت عملی کرد و رضایت عمومی از اقدامات دولت در این باره وجود دارد.

طیب نیا گفت: بنا داریم همه مردم را مشمول بیمه پایه سلامت کنیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بنای دولت ، عملی کردن حمایت از تولید است، افزود: این حمایت ها عموماً به صورت یارانه سود و وجوه اداره شده خواهد بود و واحدهایی که تلاش می کنند بهره وری خود را افزایش دهند و در مصرف انرژی صرفه جویی کنند از آن بهره مند خواهند شد.

وزیر اقتصاد درباره پنجره واحد تجاری گفت: معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد در این باره فعالیت می کند که امیدواریم در زمانی که وزیر صنعت قول آن را داده است ، این کار اجرایی شود.

طیب نیا همچنین گفت: بانکها باید دارایی های مازاد خود را بفروشند تا تامین منابع بانکها انجام شود.

خروج غیرتورمی از رکورد اولویت اصلی دولت

وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت : پدیده ای که اکنون در اقتصاد با آن مواجهیم رکود تورمی است که جدا از تلفیق رکود و تورم و ریشه های آن در طرف های عرضه اقتصاد (تولید) است.

طیب نیا افزود: دولت شرایط موجود را به دقت پیگیری و مشکلات و عوامل به وجود آمدن این شرایط را شناسایی می کند.

وی اضافه کرد ‌: از آنجا که ثبات در بازار ، شرط لازم برای کار اقتصادی است و اگر جلوی تورم گرفته نشود ، خروج از رکود امکان پذیر نیست و در ده ماه گذشته نیز عمده کار دولت معطوف به کنترل تورم بوده است.

وزیر اقتصاد گفت : سیاستها ، اثر خود را گذاشت و نرخ تورم نقطه به نقطه که در آغاز  به کار دولت  45 % بود اکنون به زیر پانزده درصد رسیده است.

طیب نیا افزود : دولت مصمم است سیاست مقابله با تورم را ادامه دهد و فکر می کنم تک رقمی کردن تورم شرط لازم برای حمایت از تولید و حمایت از قدرت خرید مردم است.

وی اضافه کرد  : اولویت اصلی دولت در شرایط کنونی خروج غیرتورمی از رکود است و در این باره با تشکیل جلسات متعدد با تشکل ها ، نهادها و دستگاه های ذیربط تلاش کردیم عوامل متعدد بروز شرایط فعلی را شناسایی و راهکارهای خروج از آن را فراهم کنیم.

طیب نیا گفت : بعضی از سیاست ها در حوزه اختیارات دولت و نهادهایی مانند بانک مرکزی بود که دراین زمینه تلاش کردیم تصمیم های لازم را بگیریم.

در برخی موارد که لازم بود لایحه ای به مجلس تقدیم شود ،دولت لایحه را تهیه کرده که در مراحل پایانی است و امیدواریم با تقدیم آن به مجلس ، راهکارهای ارائه شده مبنی بر مبارزه علمی برای خروج غیرتورمی از رکود اجرایی شود.

وزیر اقتصاد گفت : در برخی موارد که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد مانند افزایش سرمایه بانکها در لایحه پیش بینی شده و بخشی نیز مربوط به دولت و شورای پول و اعتبار است که داریم پیگیری می کنیم.

بخشی دیگر از کار نیز فعال کردن بازار سرمایه و استفاده از ظرفیت های موجود در این بازار برای تامین مالی بنگاه ها است که در سیاست های خود آن را پیش بینی کردیم.

طیب نیا افزود : تلاش کردیم بدهی دولت به بخش خصوصی را به عنوان تسویه دیون دولت با پیمانکاران در لایحه و مجموعه سیاست های دولت پیش بینی کنیم که البته برخی از موارد نیز پیش از این اقدام شده است.

وزیر اقتصاد درباره وضع بازار سرمایه گفت : این بازار سال گذشته پر رونق بود و به شرایط هیجانی وارد شد البته به علت افزایش دارایی بنگاه ها ناشی از افزایش نرخ ارز افزایش هایی را در  بازار سرمایه شاهد بودیم اما تصمیمات اواخر سال گذشته و  اوایل امسال سودآوری بنگاه های موجود در بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد که همچنین در روزهای گذشته تصمیم هایی گرفته شد مانند  نرخ گاز مصرفی برای سوخت پالایشگاه ها و پتروشیمی ها که آثار آن را دیدید.

طیب نیا گفت : جلسه ای با فعالان بازار سرمایه داشتیم که تصمیم های خوبی در آن گرفته شد البته وزیر صنعت درباره محدودیت هایی که در بورس کالا برای عرضه کالا وجود داشت، موافقت کرد این محدودیتها رفع شود که امیدواریم در آینده ای نزدیک بازار سرمایه به وضع باثبات برسد.

طیب نیا با اشاره به اینکه همه اعضای دولت ، مجلس و قوه قضاییه مصمم به حمایت از بازار سرمایه هستند ، گفت : فعالان بازار سرمایه بدانند قیمت سهام در کف است و اگر کسی اقدام به فروش کند، متضرر اصلی خواهد بود.

وی افزود : کسانی که در نیمه دوم سال گذشته وارد بازار سرمایه شدند و هنوز سود سهام خود را دریافت نکرده اند ، دچار رفتار هیجانی نشوند بلکه صبر داشته باشند زیرا قیمت سهام در حداقل ممکن است و کسانی که این بازار را می شناسند اکنون اقدام به خرید می کنند نه فروش.

البته دیروز نیز کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره جلسه ای برگزار کرده است.

موافقت با تشکیل صندوق حمایت از صنایع خوراک دام

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: موضوع رسیدگی به مشکلات و موانع موجود در شهرک های صنعتی نخستین دستور کار امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بود.

علی طیب نیا پس از جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی افزود: حاضران در جلسه شورای گفتگو و فعالان شهرکهای صنعتی موانع و مشکلات را بیان کردند که شورای گفتگو موافقت کرد کارگروه ویژه ای در این باره تشکیل شود و تا یک ماه مشکلات را شناسایی کند و راهکارهای حل مشکلات را پیشنهاد دهد.

وی اضافه کرد: دومین دستور کار جلسه امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تشکیل صندوق حمایت از صنایع خوراک دام ، طیور و آبزیان بود که شورای گفتگو ضمن موافقت با تشکیل این صندوق ، تامین مالی و سرمایه ای این صندوق را به کارگروه ویژه ای با حضور نمایندگان ذیربط واگذار کرد تا در مدت یک ماه گزارش کار به شورا ارائه شود.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *