خواندنی ها 12 آذر 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

۱۲۴مرگ در ۶ماه؛ قرص برنج همچنان قربانی می‌گیرد

مديركل پزشكي قانوني تهران با اعلام اين آمار گفت: در مدت مشابه سال گذشته نيز تعداد موارد فوت ناشي از قرص برنج 124نفر اعلام شده بود. از كل فوت‌شدگان به‌دليل مسموميت با قرص برنج در 6ماهه اول امسال 72نفر مرد و 52نفر زن بوده‌اند. در شهريور‌ماه امسال نيز تعداد موارد فوت ناشي از مسموميت با قرص برنج با 52.4درصد كاهش نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 10مورد اعلام شده است.

مرگ‌ومير‌هاي ناشي از مصرف قرص برنج در كشور در حالي است كه به اعتقاد كارشناسان جايگزين كردن قرص برنج با نمك و سير براي حفاظت از جان افراد بسيار ضروري است.اين در حالي است كه رسول خضري، عضو هيأت رئيسه كميسيون بهداشت مجلس با اعلام تغيير نحوه مصرف به‌عنوان تنها راه جلوگيري از استفاده قرص برنج گفت: بايد براي استفاده از اين قرص در محصولات كشاورزي جايگزين درنظر گرفته شود. اغلب مصارف اين قرص‌ها براي سيلوها و غلاتي مانند برنج و گندم بوده كه به‌منظور جلوگيري از آفاتي كه به برنج وارد مي‌شود استفاده مي‌شود.

عبدالرحمن رستميان عضو ديگر كميسيون بهداشت در مورد معضل مرگ با قرص برنج گفت: فروش قرص برنج با علم به اينكه خريدار مي‌خواهد خودكشي كند، غلط و كار اشتباهي است. بايد فروش قرص برنج ممنوع و محدود شود به شرايط خاص و با سازماندهي مناسب تنها تحت شرايط خاصي بتوان آن را تهيه كرد. حتي فروش سموم گياهي نيز بايد با نسخه و ثبت علت مصرف انجام شود.
به گفته سميرا ايراني، كارشناس واحد تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي فسا 2نوع مسموميت بر اثر مصرف قرص برنج ايجاد مي‌شود. در مواردي‌كه فرد قرص نم كشيده و بي‌اثر مصرف كرده و يا بلافاصله پس از مصرف استفراغ كرده باشد مسموميت خفيف ايجاد مي‌شود.

در اين صورت بيمار دچار سردرد و سر گيجه و تهوع، استفراغ و تنگي نفس شده كه با درمان‌هاي حمايتي بهبود مي‌يابد. در مواردي كه فرد بيش از يك چهارم قرص برنج تازه مصرف كند و ايجاد استفراغ دقايقي به تأخير افتد مسموميت شديد با قرص برنج ايجاد مي‌شود و در ادامه درگيري بيشتر ارگان‌هاي حياتي شامل قلب و مغز و ريه‌ها و كليه و كبد ايجاد مي‌شود.به گفته‌ پزشكي قانوني دلايل اصلي مسموميت با قرص برنج مصرف قرص‌هاي تقلبي توهم‌زا كه داراي تركيبات قرص برنج و يا خود قرص برنج هستند و مصرف اشتباه قرص موجود در برنج است.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *