اقتصادی 10 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پارس‌ جنوبی در تصرف دکل‌های ایرانی است جلو افتادگی گازی ایران از قطر

 در حال حاضر ظرفیت استخراج گازهای ترش از فازهای مختلف پارس جنوبی با بهره برداری و آغاز تولید زودهنگام در فازهای 12، 15 تا 18 این میدان مشترک گازی به حدود 400 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

در شرایط فعلی نزدیک به 100 میلیون مترمکعب گاز ترش از سکوهای فازهای جدید 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی برداشت و از مسیر خطوط لوله دریایی به پالایشگاه های ساحلی منتقل می شود که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری ظرفیت برداشت گاز ترش از این پنج فاز به 140 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

با این وجود همزمان با راه اندازی هفت سکوی دریایی و 14 ردیف پالایشگاهی به منظور شیرین سازی گاز توسط متخصصان داخلی و در غیاب غول های نفت و گاز جهان، ایران در تعداد دکل های حفاری هم از قطر به عنوان رقیب سنتی خود در پارس جنوبی جلو افتاده است.

در حال حاضر 17 دستگاه دکل دریایی در فازهای مختلف پارس جنوبی مشغول به کار هستند و احتمال افزایش تعداد دکل ها به 20 دستگاه تا پایان سال جاری وجود دارد.

بر این اساس، در شرایط فعلی در طرح توسعه هر یک از فازهای یک و 12 یک دستگاه دکل حفاری، در طرح توسعه هر یک از فازهای 13، 14، 19، 20 و 21، 22 تا 24 پارس جنوبی دو دستگاه و در طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبی چهار دستگاه دکل حفاری مشغول به کار هستند.

هم اکنون در بخش گازی قطر در میدان پارس جنوبی تنها 6 دستگاه دکل حفاری مشغول به کار هستند و ایران فعلا در تعداد دکل های حفاری فعال در این میدان مشترک گازی از قطر جلو افتاده است.

جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا سه سال آینده با تکمیل و بهره برداری از کل فازهای پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز شیرین از این میدان مشترک را به بیش از 750 میلیون مترمکعب در روز افزایش دهد که در این صورت برداشت روزانه گاز ایران از پارس جنوبی به صورت روزانه از قطر جلو می افتد.

با افزایش تولید گاز پارس جنوبی به محدوده 750 میلیون مترمکعب در روز نه تنها تولید گاز ایران از قطر پیشی می گیرد که شانس احتمال توقف روند مهاجرت گاز را هم ارتقا می دهد.(مهر)

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *