بین الملل 06 بهمن 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مثلث متعب، بندر و التویجری با مرگ ملک عبدالله فرو پاشید

 به نقل از پایگاه خبری الاسرار العربیه، شهروندان سعودی صبح جمعه 23  ژانويه 2015 با خبر وقوع یک کودتای واقعی و کامل در نظام حاکمیت و قدرت عربستان سعودی از خوب بیدار شدند.

این درحالی است که خاندان حاکم بر عربستان سعودی شب زنده داری کاملی را بعد از دریافت خبر مرگ ملک عبدالله سپری کردند و بامداد جمعه را بدون سمت جانشین ولیعهد به روز رساندند و همین مساله نشان می دهد این سمت جدیدی که ملک عبدالله تاسیس کرده بود، هنوز در داخل خاندان سعودی محل اختلاف نظر بسیاری است.

درحالی که اهالی عربستان سعودی در حال اقامه نماز جمعه در ریاض بودند، ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان سعودی از تعیین شاهزاده محمد بن نایف بن عبدالعزیز برای سمت جانشین ولیعهد خبرداد.

همزمان با این فرمان ملک سلمان بن عبدالعزیز با صدور فرمانی دستور داد خالد التویجری از سمت ریاست دربار پادشاهی عربستان سعودی برکنار شود و به 10 سال ریاست وی بر دربار پادشاهی عربستان سعودی پایان داده و طومارش درهم پیچیده شود.

با واگذاری سمت جانشینی ولیعهد به شاهزاده محمد بن نایف اولین گام برای انتقال قدرت به نوادگان و سهیم شدن آنها در قدرت مشاهده شد و به عبارتی می توان گفت تا حدودی آینده قدرت در عربستان را برای اولین بار می توان حدس زد.

چرا که با این اوصاف شاهزاده محمد بن نایف اکنون به عنوان اولین نوادگان خاندان آل سعود از نسل اول است که قرار است از طریق وی قدرت به نسل دوم منتقل شود و قدرت را در عربستان سعودی به دست گیرد.

این اقدام اکنون به منزله ضربه فنی شدن شاهزاده متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود از مشارکت در نظام قدرت در عربستان تا پایان عمرش می باشد، این درحالی است که وی سال ها خود را آماده می کرد تا قدرت را بعد از پدرش در اختیار بگیرد.

شاهزاده متعب با حمایت پدرش یکی از همپیمانان اصلی با خالد التویجری بود و سعودی ها در بیان قدرت التویجری می گفتند که پادشاه واقعی عربستان سعودی و تصمیم گیرنده حقیقی در امور کشور شخص التویجری است.

یکی دیگر از همپیمانان شاهزاده متعب در پادشاهی عربستان سعودی که حتی سعی بسیاری به عمل آورد تا وی را به قدرت برساند شاهزاده بندر بن سلطان بود، وی در عربستان سعودی به عنوان مرد قدرتمند عربستان معروف بود.

اوج قدرت شاهزاده بندر بن سلطان زمانی بود که وی ریاست سرویس اطلاعات عربستان سعودی را در دست داشت، تا این که وی را از این سمت برکنار کردند و اکنون هم با این تغییرات جدید تمام پایگاه های سه گانه معروف به ( متعب ، بندر و التویجری ) به صورت کامل از هم فروپاشیده است.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز برای اولین بار خود سمت جانشینی ولیعهد را در عربستان سعودی بوجود آورد و برای این سمت شاهزاده مقرن را که جزو پایگاه معروف به ( متعب ، بندر و التویجری ) بود را تعیین کرد، به این امید که بعدها متعب جایگزین وی شود و به این صورت فرزند عبدالله اولین نوادگانی باشد که قرار است قدرت را به نسل دوم انتقال دهد.

در ساعات اولیه بعد از اعلام درگذشت ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی خاندان آل سعود در نشستی به این توافق رسیدند تا شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز که به عنوان ولیعهد شناخته می شد به عنوان پادشاه منصوب شود و برای مدتی به صورت موقت سمت ولایت عهدی هم به شاهزاده مقرن واگذار شود.

اما سمت جانشینی ولیعهد تا ساعاتی بدون نام باقی ماند و جنگ قدرت بین شاهزاده محمد بن نایف و شاهزاده متعب بن عبدالله برای این سمت ادامه داشت.

با گذشت چندین ساعت و در ساعات اولیه صبح روز جمعه این کشاکش قدرت به نفع شاهزاده محمد بن نایف خاتمه یافت، از این رو وی برای مشخص شدن سرنوشت این نزاع شبانه از ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی خواست فرمان مربوط به سمت جانشینی ولیعهد را پیش از خاک سپاری ملک عبدالله قرائت کند.

دلیل این اقدام نیز این بود تا در جلسه‌ای که قرار بود شاهزاده محمد بن نایف بعد از خاکسپاری ملک عبدالله و پس از اقامه نماز عشاء با ملک سلمان بیعت کند، در همان جلسه نیز ملک سلمان وی را به عنوان جانشین ولیعد معرفی سازد و در اولین جلسه خاندان آل سعود شرکت داشته باشد.

از این رو ملک سلمان عملا این فرمان را صادر کرد، در یک تصمیم گیری بسیار واضح سلمان به تمام آثار برجای مانده از ملک عبدالله پایان داد و این رویدادها را می توان گفت همه را پیش از خاک سپاری ملک عبدالله انجام داد.

یعنی هم انتصاب شاهزاده محمد بن نایف به عنوان جانشین ولیعهد و هم برکناری و اخراج التویجری از کاخ پادشاهی و ناپدید کردن شاهزاده بندر بن سلطان از صحنه قدرت در این کشور همه و همه پیش از اقامه نماز جمعه در ریاض صورت گرفت.

به عبارتی دیگر دو ساعت قبل از خاک سپاری ملک عبدالله و چندین ساعت قبل از برگزاری جلسه بیعت آثار برجای مانده از ملک عبدالله به صورت همیشگی از بین رفتند.

اما یکی از مهم ترین اطلاعات به دست آمده از داخل عربستان سعودی که یکی از منابع آگاه نزدیک به خاندان سعودی از آن پرده برداشته مربوط به شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز است .وی همواره جزو گروه متعب و هم پایگاه وی به شمار می آمده است، به نحوی که تلاش های وی عامل رسیدن متعب به قدرت معرفی می شود.

این منبع آگاه گفته است که شاهزاده مقرن تنها برای مدت بسیار کوتاهی در این سمت یعنی ولایت عهدی باقی خواهد ماند و پس از گذشت مدت بسیار کوتاهی وی از این سمت عزل خواهد شد.

این منبع آگاه در ادامه تاکید کرده است: ممکن است به زودی شاهزاده محمد بن نایف به سمت ولایت عهدی ملک سلمان تعیین و منصوب شود.

با این اقدام به این پایگاهی که برای مدت چندین سال وزنه ای نیرومند در خاندان آل سعود به شمار می آمده پایان داده خواهد شد.

البته آنچه که در بین افراد خاندان آل سعود معروف بوده این است که شاهزاده محمد بن نایف و شاهزاده بندر بن سلطان همواره باهم درگیری های شدیدی داشته اند، چرا که اولی پرونده های وزارت کشور را به دست داشته و دومی هم سرویس اطلاعات را در دست داشته است اما اختلاف نظر بین این دو همواره بزرگ بوده و اختلافات بسیار شدید است.

با این تغییرات روی داده در عربستان سعودی و در داخل خاندان آل سعود می توان گفت کودتایی تمام عیار در داخل نهاد حاکم در ریاض شکل گرفته است، چرا که با درگذشت ملک عبدالله تمام ارکان بسیار نیرومند قدرت او هم سرنگون شدند و خالد التویجری که یکی از بانفوذ ترین چهره های صحنه سیاسی عربستان سعودی است کنار زده شده است .

او مرد نیرومند عربستان سعودی برای مدت حداقل 10 سال گذشته بود و یکی از مهم ترین چهره های این کشور هم به شمار می آمد اما تاکنون سرنوشت شاهزاده متعب بن عبدالله و هم پیمان او شاهزاده بندر بن سلطان در هاله ای از ابهام است و بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند ضمن خروج این دو نفر از عربستان سعودی از خاندان سعودی هم فاصله خواهند گرفت.  (همشهری آنلاین:)

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *