فرهنگ و هنر 07 خرداد 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

انتقادها به ضیاء؛ از دکور تا اجرا

برنامه امشب

برنامه های گفتگو محور ابتدای آمدنشان شکلی رسمی تر داشتند تا به مرور که هم در فرم و هم در محتوا شیوه های جدیدتر ی را تجربه کردند و به عنوان برنامه های پر طرفدار از تولیدات ثابت تلویزیون در برنامه سازی شدند؛ در حال حاضر همه موضوعات در دل این برنامه ها جا گرفته و روزانه تعداد زیادی از برنامه های تلویزیون را تولیداتی شکل می دهد که با گفتگو بر سر یک موضوع جلو می رود.
“امشب” با اجرای علی ضیاء از تازه ترین برنامه های گفتگو محور است که از هفته آخر اردیبشهت ماه با پخش سه روز در هفته شروع شد و ظاهرا قرار است در ایام ماه رمضان به عنوان ویژه برنامه افطار هر شب پخش شود.
برنامه در سه بخش جلو می رود، در دو بخش ابتدایی گفتگو با مهمانان برنامه شکل می گیرد و در بخش آخر در جمع بندی گفتگوهایی که با مهمانان برنامه انجام شده با حضور یک کارشناس موضوع بررسی می شود.
بعد از پارک ملت که یکی از بهترین برنامه های ترکیبی در سال های اخیر محسوب می شود جای خالی برنامه ای با کیفیت و جذاب که بتواند همان  تعداد مخاطب را به دنبال داشته باشد احساس می شد. تا به الان هم چند برنامه در شبکه یک تولید شده اما هیچکدام نتوانستند مانند پارک ملت بیننده را راضی نگه دارند؛ پس از آن خیابان ایران هم در نیمه های راه ماند و به دلایل نامعلوم متوقف شد.
در مورد “امشب “هم این اتفاق نیفتاده و هنوز نتوانسته بیننده خود را پیدا کند. از اصلی ترین دلایلی که “امشب” بعد از پخش تقریبا شش قسمت مورد استقبال قرار نگرفته شباهت هایی است که بین این برنامه و سایر برنامه ها وجود دارد.
شباهت هایی که امشب را تکراری می کند
علی ضیاء تجربه حضور در برنامه های گفتگو محوری دیگری را هم داشته و معمولا هم مورد نقد قرار گرفته. نیمروز و ویتامین سه از اجراهای موفق ضیاء بود که بعد از آن هنوز نتوانسته به جایگاه خود برگردد و در هر اجرایی که داشته یا به تقلید از سایر مجری ها به ویژه احسان علیخانی متهم شده، یا اینکه به دلیل بلاتکلیفی در محتوای برنامه نقد شده.
دکور برنامه: اولین تصویری که از قسمت اول برنامه در ذهن مخاطب شکل گرفت شباهت هایی بود در چیدمان صندلی ها، دکور برنامه و حتی نحوه نشستن مهمانان که بیننده را به یاد برنامه های دیگر به ویژه ماه عسل می انداخت. هنوز مخاطب درگیر با شباهت های برنامه با ماه عسل بود که بعد از پخش چند قسمت تصویری منتشر شد و دکور برنامه را کپی از یک کنسرت موسیق غربی نشان داد.
اجرای ضیاء: بخش زیادی از نقدها به برنامه مربوط به شباهت ها به ماه عسل است. ضیاء که یک سال هم در غیاب احسان علیخانی اجرای ماه عسل بر او سپرده شد معمولا در نوع اجرا با علیخانی مقایسه می شود اما اینبار چون نحوه ساختار برنامه هم بی شباهت به ماه عسل نیست بیشتر مورد نقد قرار گرفته.
از آنجایی که  قرار است  برنامه امشب در ایام ماه رمضان موقع افطار از شبکه یک و همزمان با ماه عسل پخش شود ،مدیران باید از همین حالا فکری برای ایجاد تنوع و تفاوت بکنند

میان برنامه ها: در نیمه های برنامه یعنی ساعت 12 بخشی پخش می شود که با اعلام ساعت 12 و پخش کیلیپی که در دکور فیلم محمد (ص) ضبط شده از پیامبر (ص) یاد می شود. این بخش از برنامه هم در برنامه های متعددی اجرا شده؛ کیلیپ های مذهبی یا موسیقی و میان برنامه ای که رأس ساعت 12 پخش شده باشد در “زنده باد زندگی” شبکه دو و یا مناسبت های خاص در “پارک ملت” هم وجود داشته.
با این وجود فضل الله شریعت پناه مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما گفته که برنامه هیچ شباهی با ماه عسل یا دکور برنامه موسیقی ندارد.
 با توجه به اینکه شریعت پناه با تغییرات مدیریتی در صدا و سیما از  گروه اجتماعی شبکه سه به شبکه یک آمده و علی ضیاء هم همزمان با آمدن او راهی شبکه یک شد این نقد وجود دارد که شریعت پناه همان ایده ها و برناهه های اجرا شده در شبکه سه را حالا در شبکه یک اجرا می کند. این  نقد در مورد ویژه برنامه تحویل سال هم وجود داشت؛ البته برنامه های تحویل سال چند سالی می شود که سرو شکل یکسان گرفته و ظاهرا این شباهت در حال سرایت به سایر برنامه ها در دیگر ایام سال است.
از آنجایی که  قرار است  برنامه امشب در ایام ماه رمضان موقع افطار از شبکه یک و همزمان با ماه عسل پخش شود ،مدیران باید از همین حالا فکری برای ایجاد تنوع و تفاوت بکنند…

نکته دیگر  این که باتوجه به تعداد بالای برنامه های ترکیبی و گفتگو محور که تا به الان پخش شده به نظر می رسد باید تولید این برنامه ها از مرحله آزمون و خطا گذشته باشد و اگر قرار است برنامه ای به این شکل پخش شود حداقل در ظاهر حرف های تازه ای داشته باشد.
متأسفانه در تلویزیون این رفتار وجود دارد که بعد از موفقیت یک برنامه به یکباره سایر تولیدات هم به آن سمت می رود و همه به دنبال تکرار هستند در حالیکه این نکته را فراموش می کنند که ایده های نو و به روز سهم عمده ای در موفقیت یک برنامه دارد.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *