اجتماعی 22 مرداد 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کشف صفحاتی از قدیمی‌ترین قرآن جهان

صفحاتی از کتابی پوستی که گفته می‌شود قدیمی‌ترین تکه‌‌های به جا مانده از کتاب مقدس مسلمانان جهان،‌ قرآن است در دانشگاه بیرمنگام کشف شد


آفتاب شمال : براساس گزارش BBC، متخصصان با بهره گرفتن از تكنيك تاريخ‌نگاري راديوكربني دريافتند سن اين كتاب خطي دست كم هزار و 370 سال است از اين رو مي‌توان آن را يكي از قديمي‌ترين نسخ خطي موجود از قرآن دانست.

صفحات يافته شده از اين كتاب خطي مقدس براي يك قرن در ميان طبقات كتابخانه بيرمنگام ناشناخته باقي مانده‌بودند. دكتر محمد عيسي والي متخصص كتاب‌هاي خطي مي‌گويد اين كشف هيجان‌انگيز موجب شعف مسلمانان جهان خواهد‌شد.

اين قرآن خطي به همراه مجموعه‌اي از كتاب‌ها و اسناد متعلق به خاور ميانه نگهداري مي‌شد بدون اينكه كسي به قدمت آن توجهي داشته‌باشد. اما زماني كه دانشجويان دكترا متوجه وجود صفحات اين كتاب شدند،‌ تصميم به تاريخ‌نگاري كربني صفحات آن گرفتند كه نتايج آن شگفت‌انگيز بود. به گفته متخصصان دانشگاه بيرمنگام،‌هيچ‌كس نمي‌توانست تصور كند اين كتاب تا اين اندازه قدمت داشته‌باشد، اما در نهايت مشخص شد صفحات موجود،‌بخشي از قديمي‌ترين قرآني است كه تاكنون در جهان كشف شده‌است.

آزمايش‌هاي تاريخ‌نگاري كه توسط شتابگر راديوكربني دانشگاه آكسفورد انجام گرفته‌است نشان مي‌دهند تكه‌هاي به جا مانده كه بر صفحاتي خطي از جنس پوست بز هستند، قديمي‌ترين بخش‌هاي به‌جامانده از كتاب مقدس مسلمانان به شمار مي‌روند. آزمايش‌ها تاريخ‌هاي متفاوتي را براي نگارش اين كتاب تعيين كردند اما 95 درصد احتمال داده مي‌شود كتاب در زماني مابين سال‌هاي 568 تا 645 و به احتمال بسيار زياد در سال 645 به نگارش درآمده باشد، يعني حدودا چندين سال پس از ظهور دين اسلام.

به گفته ديويد توماس استاد اديان دانشگاه بيرمنگام، در ابتدا قرآن روي كاغذ پوستي، سنگ، برخ نخل، و يا استخوان كتف شتر نوشته مي‌شده‌است و اولين نسخه نهايي كه در قالب يك كتاب گرد‌آوري شده در سال 650 به پايان رسيده‌است. به گفته وي همچنين مي‌توان احتمال زيادي داد كه بخش‌هايي از قرآن كشف شده كه روي كاغذ‌هاي پوستي نگاشته شده، به دوراني كمتر از دو دهه پس از وفات پيامبر اسلام تعلق دارند.

قرآن خطي كشف شده به رسم‌الخط حجازي نگاشته شده‌است، يكي از اولين فرم‌هاي عربي مكتوب. آنچه متخصصان از آن اطمينان دارند اين است كه صفحات كشف شده در دوران سه خليفه اول مسلمانان نگاشته شده‌است.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *