بین الملل 09 شهریور 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آمادگی چین برای مشارکت در ساخت نیروگاه هسته ای

 معاون امور حقوقی و بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی از اعلام آمادگی مقامات چین برای تامین منابع مالی به منظور مشارکت در ساخت نیروگاه های هسته ای و انتقال فناوری آن به ایران خبر داد


به گزارش آفتاب شمال : بهروز کمالوندی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با تبیین برنامه های سفر اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی و هیئت همراه به چین و نتایج مذاکرات با مقامات این کشور گفت : آقای صالحی علاوه بر دیدار با آقای شو جادا همتای چینی اش با وزیر خارجه این کشور نیز دیدار و درباره همکاری های دو جانبه مذاکره کرد.

وی ، مذاکره با رئیس شرکت ملی اتمی چین ، بازدید از رآکتور آب سنگین ، نیروگاه های هسته ای و شبیه سازهای مرتبط با این نیروگاه ها را از دیگر برنامه های سفر صالحی به چین برشمرد.

کمالوندی ، روابط همه جانبه ایران و چین را به ویژه در زمینه همکاری های هسته ای بسیار خوب دانست و افزود: با توجه به این که ساخت نیروگاه های هسته ای به منابع چند میلیارد دلاری نیاز دارد اعلام آمادگی چین برای تامین منابع مالی لازم ، مشوق خوبی برای ساخت  این نیروگاه ها در کشورمان است.

وی گفت:‌ همانطور که کشورمان در سال های اخیر در تولید سوخت هسته ای پیشرفت داشته است درصددیم در ساخت نیروگاه های هسته ای نیز در زمره کشورهای مطرح دنیا قرار گیریم که لازمه تحقق این هدف ، تنظیم قراردادها به نحوی است که فناوری به کشورمان منتقل شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود:‌ خوشبختانه اراده بسیار قوی در این باره در چینی ها وجود دارد و مقرر شد رفت و آمد مقامات دو کشور در سطوح مختلف ادامه یابد.

کمالوندی گفت : در این سفر ، پیش نویس یادداشت تفاهم و قراردادهای تجاری میان مقامات ذیربط مبادله شد که امیدواریم در ماه های آینده آن را نهایی کنیم . با توجه به برنامه سفر رئیس جمهور چین به تهران در ماه های آینده ممکن است بتوانیم برخی از این اسناد را امضا کنیم.

وی افزود:‌ به طور معمول ساخت هر نیروگاه هزارمگاواتی هسته ای از 4 تا 5 میلیارد دلار هزینه دارد که تخصیص این میزان اعتبار برای دولت ها کار مشکلی است و مشوق هایی مانند فاینانس و تامین منابع مالی این کار را آسان تر می کند.

کمالوندی گفت : به غیر از چین به دیگر کشورها نیز روش های مختلفی را برای مشارکت در این زمینه پیشنهاد کرده ایم روش هایی مانند ساخت ،‌ مالکیت و بهره برداری توسط کشور سرمایه گذار به منظور فروش انرژی از داخل کشورمان .

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به مجاورت کشورمان با 15 کشور همسایه و نیاز اغلب آنان  به انرژی افزود :  آمادگی داریم که برق را از سرمایه گذاران در نیروگاه های اتمی در داخل کشورمان تحویل بگیریم و معادل آن را به خارج از کشور عرضه کنیم همچنان که اکنون به 6 کشور همسایه برق صادر می کنیم.

وی گفت : کشورهای مختلف با این روش سرمایه گذاری در ایران می توانند مالکیت را هم در اختیار داشته باشند و از مزیت بسیار بالای نیروی انسانی ، بازار داخلی و دسترسی به کشورهای مختلف بهره مند شوند.

کمالوندی افزود: با توجه به گشایش های ناشی از اجرای برجام که اکنون نیز کاملا احساس

شده است ایران در آینده می تواند به مرکز شبکه ای برای صدور برق به کشورهای منطقه تبدیل شود.

وی با اشاره به الگوهای تولید برق هسته ای گفت : بر اساس این الگوها 8 تا 12 درصد برق تولیدی در ایران باید اتمی باشد که اگر سهم برق اتمی را از سبد انرژی کشور 10 درصد در نظر بگیریم با توجه به نیاز کشور به تولید  120 هزار مگاوات در 20 سال آینده، سهم برق اتمی از این مقدار 12 هزار مگاوات می شود.

کمالوندی افزود: برای تولید این میزان برق به ایجاد 12 نیروگاه مانند نیروگاه اتمی بوشهر نیاز است . قرارداد ساخت 2 نیروگاه اتمی امضا شده است که حدود 10 سال طول می کشد تولیدات آن وارد شبکه شود و اگر در این 10 سال قرارداد 8 نیروگاه اتمی دیگر را هم امضا کنیم هنوز به حداقل نیازهای کشور هم نرسیده ایم.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان این که انتقال فناوری از کشورهای مختلف نباید متنوع باشد در عین حال گفت: البته بعضا تنوع نیز در این زمینه لازم است و نباید همه تخم مرغ ها را در یک سبد گذاشت.

وی افزود: ما می توانیم جایی برای انتقال فناوری هسته ای چین در بازار ایران داشته باشیم به ویژه با توجه به پیشرفت های بسیار خوب این کشور در 20 سال گذشته و امتحان خوبی که در ساخت نیروگاه های متعدد در کشورشان پس داده و اخیرا نیز قراردادی با پاکستان امضا کرده اند.

کمالوندی ، همکاری در ساخت رآکتورهای کوچک را  از دیگر محورهای مذاکره با مقامات چین در سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به این کشور دانست .

وی گفت : دیدگاه آقای صالحی و اعضای شورای سیاستگذاری سازمان انرژی اتمی این است که برای ساخت نیروگاه های هسته ای بومی در کشور باید کارمان را با ساخت نیروگاه های کوچک آغاز کنیم که با توجه به نیاز به سرمایه گذاری کمتر ، فعالیت در این زمینه می تواند تمرین خوبی برای ما باشد.

معاون سازمان انرژی اتمی افزود: با توجه به فعالیت گسترده چین در ساخت این نیروگاه ها ، اراده سیاسی مقامات این کشور برای همکاری با کشورمان و برنامه ریزی خودمان برای ساخت نیروگاه های هسته ای کوچک، در این زمینه هم می توانیم پیشرفت کنیم.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *