به گزارش پایگاه آفتاب شمال ، رضا مسرور رئيس هيأت مديره ومديرعامل اين سازمان در جشنواره برترين شركتهاي ايران(Tpoex) كه در مركز همايش هاي صدا و سيما برگزار شد، در جمع مديران برترين شركتهاي ايران با بيان اينكه منطقه متبوع وي براساس رويكرد خود به مركز داد و ستد كالاهاي استراتژيك با كشورهاي حاشيه درياي خزر تبديل مي شود، اظهار داشت: ايجاد و تكميل زيرساختهاي ريلي و بندري در قالب ايجاد بزرگترين بندر ايران در درياي خزر در محدوده اين منطقه واتصال آن بندر به شبكه ريلي كشور، فعال سازي كريدورهاي شمال جنوب و كريدور چين اكتائو بندرانزلي، بهمراه ايجاد بورس كالاي منطقه كه از سال گذشته در حال فعاليت است، سه قطعه اصلي راهبرد سازمان منطقه آزاد انزلي در ارتباط با كشورهاي حاشيه درياي خزر را تشكيل مي دهد.
وي رويكرد سازمان متبوع خود را در چارچوب عملياتي نمودن برنامه هاي دولت اعلام كرد و با اشاره به سفر فروردين ماه سال جاري رئيس جمهور به اين منطقه و اعلام منطقه آزاد انزلي به هاب ترانزيت كشورهاي حاشيه درياي خزر، افزود: بايد از ظرفيتهاي موجود در ارتباط با كشورهاي منطقه بهره برد.
رئيس هيأت مديره ومديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي اضافه كرد: به منظور عملياتي نمودن توسعه مبادلات تجاري با كشورهاي حاشيه درياي خزر، پيشنهاد تشكيل شوراي همكاري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشورهاي منطقه به عنوان پايلوت ايجاد شوراي همكاري كشورهاي اين حوزه از سوي اين سازمان مطرح شده و با همكاري وزارت امورخارجه در حال پيگيري آن هستيم.
وي به تشريح مبادلات كالايي كشورهاي روسيه، قزاقستان، آذربايجان و تركمنستان با ديگر كشورها و ايران پرداخت و با اشاره به جايگاه نامطلوب ايران در مبادلات با اين كشورها، افزود: نداشتن موافقت نامه هاي تجارت ترجيحي با چهار كشور فوق، عدم شناخت از نيازمنديها و توانمنديهاي بازارهاي يكديگر، نامناسب بودن در انتقال ارز با كشورهاي فوق، و در نهايت عدم اعتماد مهمترين موانع توسعه روابط ايران با كشورهاي حاشيه درياي خزر را تشكيل مي دهد.
مهندس رضا مسرور با بيان اينكه اقدامات سازمان متبوع وي و دولت در جهت رفع موانع فوق است، گفت: ساخت و توسعه بنادر مختلف از سوي كشورهاي حاشيه درياي خزر حلقه مكمل مبادلات تجاري في مابين است و اين بنادر به هيچ وجه رقيب يكديگر محسوب نشده بلكه بر ظرفيتهاي مبادلات و مراودات كشورهاي منطق مي افزايند.
رئيس هيأت مديره ومديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي افزود: با فعال سازي كريدور شمال جنوب، مسير و هزينه مبادله كالا ميان اروپا و جنوب و جنوب شرق آسيا كاسته شده، موضوعي كه در كريدور جديد تجاري ايران و چين كه از سو ي اين سازمان با همكاري سازمانهاي ديگر دولتي در حال پيگيري مي باشد، هم قابل دست يابي است.