فرهنگ و هنر 12 شهریور 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی با صندوق کارآفرینی امید منعقد شد

علیرضا دلیری ، معاون توسعه مدیریت منابع معاونت علمی اظهار کرد : یکی از مسایل و مشکلات اصلی کشور ما موضوع اشتغال است


به گزارش آفتاب شمال : معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با صندوق کارآفرینی امید تفاهم نامه همکاری رادر راستای حمایت از ایجاد اشتغال در حوزه طرح های فناورانه وظرفیت های منجر به ایجاد شرکت های دانش بنیان و توانمندی‌های آن‌ها منعقد کرد.

این تفاهم نامه مابین علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اصغر نورالله زاده ، رییس صندوق کارآفرینی امید منعقد شد و بر اساس این تفاهم نامه صندوق کارآفرینی امید متعهد شده است  تا با سپرده گذاری معاونت علمی ، این صندوق به فناوران ، کارآفرینان و طرح های دانش بنیان معرفی شده از سوی معاونت علمی معادل سه برابر سپرده آن ها تسهیلات قرض الحسنه اشتغال اعطاء کند .

در ابتدای این جلسه ، علیرضا دلیری ، معاون توسعه مدیریت منابع معاونت علمی اظهار کرد : یکی از مسایل و مشکلات اصلی کشور ما موضوع اشتغال است که فارغ التحصیلان ما از دانشگاه ها با آن مواجه هستند به همین دلیل برنامه ریزی برای رفع این مشکل بسیار ضروری و مهم است که خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این راستا گام هایی را برداشته است .

دلیری افزود: راه اندازی مراکز شتابدهی نوآوری و برگزاری دوره های استارتاپ ویکند های از جمله این برنامه ها است که معاونت در جهت آن حرکت کرده تا بتواند به متخصصان و فارغ التحصیلان رشته­های مختلف کمک کند تا بتوانند تولیدات دانش بنیان داخلی داشته باشند.

وی به برگزاری استارتاپ ها در مراکز پژوهشی و دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: ما از خارج از کشور الگو برداری کردیم و این طرح را در کشور اجرا کردیم تا بتوانیم امکان عملیاتی کردن ایده ها و فکرهای دانشجویان کشور را فراهم کنیم.

دلیری اظهار کرد: تاکنون بیش از 50 استارتاپ ویکند در تهران و شهرستان ها با حمایت معاونت علمی برگزار شده و این برنامه ها با استقبال بسیار خوبی از سوی متخصصان، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها مواجه شده و این قدم بسیار خوبی در جهت رفع نیازهای جامعه با استفاده از ایده ها و خلاقیت های جوانان ومتخصصان کشور است و این کار موجب می شود تا در این دوره ها پس از همفکری متخصصان بتوانند مکمل روش های همدیگر باشند و یک محصول مفید برای جامعه تولید کنند .

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی همچنین افزود : برگزاری این استارتاپ ها به صاحبان ایده و متخصصان کمک می کند تا با همفکری و مشورت با همدیگر بتوانند یک خروجی در قالب ایده برتری که منجر به تولید محصول دانش بنیان می شود داشته باشند .

وی به انجام توافقاتی با رییس صندوق توسعه ملی مبنی بر بازگشایی یک خط اعتباری مستقل برای حمایت از شرکت های بزرگ اشاره کرد و گفت: پس از انجام جلسات مختلف با رییس صندوق توسعه ملی و چهار بانک عامل به توافق رسیدیم تا یک فایل مستقل برای حمایت از شرکت های بزرگ دانش بنیان خارج از پروسه صندوق نوآوری باز شود و این شرکت ها بتوانند از طریق بانک های عامل مشخص شده و با سپرده و آورده ای کم بتوانند تسهیلاتی با سود پایین دریافت کنند.

معاون توسعه مدیریت منابع معاونت علمی تصریح کرد : در راستای انجام توافقات انجام شده با بانک ها و صندوق توسعه ملی ، با صندوق کارآفرینی امید نیز مذاکراتی را داشتیم و به نتایج خوبی در جهت حمایت از اشتغال دانش بنیان  رسیده ایم .

وی بیان کرد : با امضای این تفاهم نامه مبلغ 40 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته می شود که مبلغ 10 میلیارد آن را معاونت علمی و 30 میلیون آن را صندوق کارآفرینی امید تامین می کند و سقف پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان معرفی شده از سوی معاونت علمی تا مبلغ یک میلیارد ریال و با سود چهار درصد خواهد بود و سقف دوره بازپرداخت تسهیلات با احتساب مدت تنفس ، حداکثر 60 ماه است .

دلیری در ادامه تاکید کرد : شرایط امضای تفاهم نامه ها در معاونت علمی متفاوت است و ما قبل از امضای تفاهم نامه سعی می کنیم بسترهای اجرایی تفاهم نامه را فراهم کرده و سپس آن را به امضاء می رسانیم و عملیات اجرایی آن بلافاصله پس از امضای تفاهم نامه انجام می شود .

وی خاطر نشان کرد: ما امیدواریم با امضای این تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید بتوانیم در جهت فراهم کردن زمینه اشتغال دانش بنیان گام برداریم و منابع بیشتری را جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان تامین کنیم .

همچنین در ادامه این نشست ، اصغر نورالله زاده ، رییس صندوق کارآفرینی امید نیز اظهار کرد : در سال های اخیر فارغ التحصیلان ما تنها آموزش دیده اند و به سلاح آموزش مجهز شده اند و این آموزش به عنوان مهارت هیچ کاربردی نداشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد : در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی این است که ماعمدتا با کار آفرینان و یا کسانی که و جه کسانی که صاحب ایده باشند و بخواهند ایده خود را به مرحله تجاری سازی برسانند مواجه نیستیم .

نورالله زاده خاطر نشان کرد : با توجه به وجود چنین مشکلاتی ، ما با معاونت علمی به توافق رسیدیم تا با همکاری آن ها بتوانیم به متخصصان صاحب ایده که می خواهند محصول خود را به مرحله تجاری سازی برسانند کمک کنیم تا با استفاده از دانش و تخصص آن ها محصولات را به مرحله تجاری سازی برسانیم و در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان گام برداریم .

وی تاکید کرد : ما امیدواریم با اجرای مفاد این تفاهم نامه در آینده تمامی متخصصان و صاحبان ایده بتوانند با استفاده از دانش ، ایده ها و خلاقیت های خود را به مرحله تولید محصول دانش بنیان داخلی تبدیل کنند .

معاونت علمی نیز در این تفاهم نامه متعهد شده نسبت به افتتاح حساب قرض الحسنه اقدام کند و مبلغ یکصد میلیارد ریال را در پنج مرحله ودر هر مرحله به میزان بیست میلیارد ریال نزد صندوق تودیع کند .

همچنین معاونت علمی در این تفاهم نامه متعهد شده است که طرح هایی را به صندوق معرفی کند که از نظر فنی ، اقتصادی و بازار فروش توجیه پذیرو تمامی مجوزهای لازم برای ورود به عرصه تولید و کسب و کار را دریافت کرده باشند.

صندوق کارآفرینی امید نیز در این تفاهم نامه متعهد شده است که متعاقب انعقاد تفاهم نامه و حداکثر ظرف مدت یک هفته کاری نسبت به افتتاح گروه حساب های قرض الحسنه مخصوص معاونت علمی در سیستم اقدام کند.

همچنین صندوق باید پس از وصول معرفی نامه سریعا نسبت به اخذ مدارک و تشکیل پرونده و عقد قرارداد اقدام و متعاقبا نسبت به پرداخت تسهیلات به متقاضی نهایتا تا هفت روز کاری پس از تکمیل پرونده از سوی متقاضی اقدام کند .

در این تفاهم نامه آمده است که مدت اجرای این تفاهم نامه از تاریخ سپرده گذاری در صندوق جهت پرداخت تسهیلات به افراد معرفی شده از سوی معاونت علمی به مدت 72 ماه خواهد بود که با موافقت و هماهنگی طرفین طی الحاق متمم به آن قابل تمدید خواهد بود .

 

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *