استان 31 شهریور 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

شهردار رشت : نگاه اعتدال گرا در ديپلماسي شهري پيام صلح را انتشار مي دهد

  به گزارش آفتاب شمال : شهر رشت در روز جهاني صلح امسال ، شاهد برگزاري اختتاميه جشنواره كاسپين درياي صلح و دوستي بود . اين برنامه كه با استقبال خوب هنرمندان برگزار شده بود با تقدير از برگزيدگان بخش فيلمنامه عصر يكشنبه در سالن خاتم الانبياِء اداره كل ارشاد اسلامي به كار خود پايان داد . ديروز بادكنك هاي آبي رنگ صلح در آسمان رشت به پرواز در آمدند .

اين جشنواره با همكاري كميسيون ملي  يونسكو – ايران ، شهرداري و شوراي اسلامي شهر رشت ، انجمن سينماي جوان  ايران و شاخه گيلان اين انجمن ، دفتر همكاري ‌هاي كميسيون ملي يونسكو ايران- شهرداري رشت ، اداره كل ارشاد اسلامي استان گيلان و آژانس عكس ايران در دو  بخش فيلمنامه و عكس برگزار شد .
  
محمد علي ثابت قدم شهردار رشت نيز در اين جشنواره با اشاره به اينكه تقارن موضوعات روز جهاني صلح و هفته دفاع مقدس كه بيانگر جنگ است و طبيعت كه بر گرفته از مقولات انساني مي باشد بيان كرد : اين موضوع فرصتي  است براي اينكه بدانيم رابطه بين طبيعت و انسان در بستر هنر قابل هدايت است.

ثابت قدم گفت : محدوده جغرافيايي اين قابليت را دارد كه با يك نگاه جهان مشمول با بستر فرهنگي و هنري كه در ذهن ، بطن و هويت تاريخي اين مرز و بوم وجود دارد بتواند خودش را از يك هنراجتماعي به يك هنر اقتصادي شده برساند.

وي اين نگاه را كاسب كارانه به هنر ندانست و گفت : هنر موقعي‌ مي تواند پايدار بماند كه بستر اقتصادي در زندگي فردي رشد بكند.

شهردار رشت با بيان اينكه مديريت شهري خودش رامتولي اين تغيير نگاه مي‌داند ادامه داد : شهرداري تلاش مي‌كند در زمينه بستر سازي براي هويت بخشي به اين هنر و در جذب و اشاعه آن در عمق محلات و تبديل نگاه آماتوري به نگاه حرفه‌اي حداكثر مساعدت لازم را انجام دهد.

وي با بيان اينكه اقتصاد رشت را مبتني بر اقتصاد گردشگري مي‌داند گفت : ما به مشاركت اين جمع حاضر و جمع بزرگ‌تر شهروندان در شهر نياز داريم.

ثابت قدم گفت : مي‌خواهيم به همه بقبولانيم كه اهل گفتگو و تعامل هستيم و نگاه‌مان در ديپلماسي شهري اعتدال گرايانه است و اين نگاه است كه پيام صلح را انتشار مي دهد.
 
  دكتر سعدالله نصيري دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران نيز در اين برنامه با اشاره به روز جهاني صلح گفت : روز صلح روز هدف يونسكو است.

وي با اشاره به اهداف يونسكو  بيان كرد : بايد جهالت را به آموزش و علم و فرهنگ تبديل كرد.

نصيري ادامه داد : بايد در ذهن ‌ها صلح ايجاد كرد كه در غير اين صورت در جامعه جنگ خواهد بود.

وي با بيان اينكه صلح فقط وجود جنگ نيست اظهار داشت : وجود 1ميليارد آدم كه از آموزش و بهداشت برخوردار نيستند به معني عدم وجود صلح است.

نصيري گفت : جامعه وقتي مي‌تواند به عقلانيت برسد و به نقطه‌اي حركت كندكه همراه با نجنگيدن در جامعه برابري ، عدالت ، حقوق بشر ، رفاه ، شغل كافي و مهارت آموزي و امكانات كافي و سلامت فيزيكي ، فكري و رواني وجود داشته باشد.

وي حركت بشر مغرور آتش افروز را به دور از فضاي صلح و عدالت دانست و گفت : صد‌ها جوان ، كودك و زن از اين نخوت بشر رنج مي‌برند.

نصيري با اشاره به درگيري‌هاي خاورميانه گفت : متاسفانه امروز همه چيز در منطقه مانند ابنيه تاريخي در رقابت‌هاي كور از بين مي‌برد.

وي يونسكو را يك سازمان خوشنام از بدو پيدايش دانست و گفت : يونسكو به دور از رقابت‌هاي سياسي تلاش كرده جامعه را بر پاي علم ، دانش ، فرهنگ و آموزش به صلح برساند.

دكتر نصيري با بيان اينكه يونسكو به جاي اسلحه و جنگيدن از اسلحه گفتگو استفاده مي‌كند اظهار داشت : اميدواريم بتوانيم با كمك كساني كه در مسير عقلانيت حركت مي‌كنند بر غرور و نخوت غلبه كنيم و در راه صلح و دوستي قدم برداريم.
 
  مدير كل ارشاد در اين جلسه با بيان اينكه كشور ما به خاطر صلح طلبي‌ هايش مورد تهاجم قرارگرفته است و هيچ‌گاه در جنگ پيشقدم نبوده است گفت : گيلان يكي ازصلح طلب‌ترين استان‌هاي كشور است.

وي همچنين با اشاره به بحث توسعه فرهنگي گفت : كارهاي فرهنگي زمان بر است . كارهاي فرهنگي در تعاملات پويا خواهد شد.
 
  دكتر شيدا مهنام رييس اداره علوم اجتماعي و انساني كميسيون ملي يونسكو – ايران نيز در بخش ديگر برنامه پيام خانم ايرينا بوكووا مديركل يونسكو را براي جمع قرائت كرد . در بخشي از اين پيام آمده  بود : در سال 2015 ما روز جهاني صلح را با هفتاد مين سالگرد يونسكو جشن مي‌گيريم . هفتاد سال است كه پيام ما تغييري نكرده است . صلح بايد در اذهان زنان و مردان در مبناي كرامت و حقوق بشر از طريق همكاري در حوزه علوم فرهنگ ، آموزش و ارتباطات و اطلاعات ساخته شود.

وي ادامه داد : گفتگو و انسجام محكم ترين بنيان‌هاي صلح هستند كه در سايه تساوي و احترام و تفاهم متقابل تحقق مي‌يابد.
  
بوكووا با اشاره به اينكه امسال سال سرنوشت سازي براي جهان محسوب مي‌شود گفت : سالي كه كشور‌هاي كه دستور كار توسعه پايدار جهاني جديد را تعريف خواهند كرد . اين دستور كار بايد يك دستور كار پايدار جديد را تدوين خواهند كرد . اين دستور كار بايد سندي براي تحقق صلح از طريق مشاركت جهاني و مشاركت همه سطح جامعه باشد.

وي معناي صلح را فرا‌تر از نبود جنگ مسلحانه بين كشور‌ها عنوان كرد و اظهار داشت : لازمه ترويج فرهنگ صلح ايجاد تفاهم متقابل ميان جوامع و گرو‌ه ها و افراد است .  امروز بيشتر از هر روز ديگر بايد بركرامت و حقوق بشر به عنوان نقطه شروع تكيه كنيم.

در بخش ديگري از پيام آمده بود : هيچ كشوري هر چقدر هم كه قدرتمند باشد نمي تواند متضمن صلح باشد . تنها با يكديگر مي‌توان متدافعات صلح را از اذهان همه زنان و مردان به خصوص جوانان بزداييم.
 
 
در ادامه برنامه شهردار رشت با لوح تقدير از سه تن از هنرمندان گيلاني فرهاد مهرانفر ، الهه گل محمدي و نادر معصومي تقدير به عمل آورد . در بخش ديگر برنامه ازتمبر كاسپين و آواي كاسپين با هنرنمايي هنرمندان موسيقي رونمايي شد . همچنين انجمن سينماي جوان نيز با جوايزي از دبير كل كميسيون ملي يونسكو – ايران و شهردار رشت  و فاطمه قديمي مدير روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري رشت تقديركرد.
  
در اختتاميه جشنواره از برگزيدگان فيلمنامه تقدير شد و همچنين نمايشگاه عكس هاي برگزيده نيز افتتاح شد. در بخش انيميشن پويان صادقي مهر با فيلمنامه «مرد و ماهي » نفر اول شناخته شد.

فيلمنامه « دنياي من زير آب است » صارمي‌ زاده از مشهد نفر دوم شناخته شد و كمال حجت انصاري از آستانه گيلان نيز با فيلمنامه « بطري » نفر سوم معرفي شد.
 
 در بخش مستند نيز « پل را بجنبان » امين حقره از انزلي نفر اول شناخته شد . «اسير تنگ‌ هاي بلوري » محسن دستگردي از شهر كرد عنوان دوم را كسب كرد و نواب محمودي از لاهيجان نيز با فيلمنامه « درياي كاسپين » نفر سوم شناخته شد.

در بخش فيلمنامه داستاني نيز صمد مرعشي سبز قبا از دزفول با فيلمنامه « وقت گل ني » نفر اول شناخته شد . همچنين « دريا‌‌ همان دريا بود » ماريا شعباني مهر از بابل نفر دوم شناخته شد و « تادريا » سوسن داد خواه از ساري نيز به عنوان نفر سوم انتخاب شد.
  

اجراي تئا‌تر از ديگر بخش‌ هاي اين برنامه بود . تئاتر يك هبه داستان آيلان كودك آواره سوري غرق شده در دريا اشاره داشت و مورد استقبال حاضرين قرارگرفت.
 
  به پرواز در آمدن باد كنك هاي صلح در آسمان رشت آخرين قسمت برنامه بود . بادكنك هاي آبي در پايان برنامه با آرزوي دوستي و صلح در جهان در محوطه جلوي مجتمع خاتم الانبياء در آسمان رشت رها شد.
 
 
 
 

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *