اجتماعی 21 مهر 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مراسم گرامیداشت بیست و سومین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی در رشت برگزار شد

به گزارش پایگاه آفتاب شمال ، فیروز فاضلی، صبح (دوشنبه 20 مهر 94) در مراسم گرامیداشت بیست و سومین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی در رشت، گفت: می گویند در طول تاریخ انسان باید به یک سوال جواب دهد که در مورد مسائل متافیزیک و شخص خود بحث «کیستی» و در مورد پدیده های جهان بحث «چیستی» است.

وی با بیان اینکه نکته ای که در مورد دانشگاه علمی کاربردی و در بخش نخست به آن باید پرداخت، مقوله چیستی این دانشگاه بدون تبارشناسی است، اظهار کرد: چیستی دانشگاه علمی کاربردی در کاربردی بودن علم در آن است.

فاضلی ادامه داد: در عالم تفکر اساساً هنگامی که می خواستند فکر را تعریف کنند همیشه با اشاره به بیتی از منظومه حاج ملا هادی سبزواری، اینگونه می گفتند که «فکر این است که مقادیر و پیش در آمدی را تنظیم کنید و از آن به یک مقصود برسید» و این علم عملاً آغاز و انجامش با اندیشه بود.

وی افزود: در قدیم هم تأکید داشتند اگر اندیشه در مقام اندیشه بماند تأثیر و ارزش چندانی ندارد؛ یعنی «اول اندیشه وانگهی کردار» که این بحث را در طول تاریخ داشتیم.

[محتوای آموزش در دانشگاه علمی کاربردی همگام با تحول دانش بشری باشد]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: در یک تقسیم بندی کلی دانش های بشری را به 4 دسته تقسیم کردند که نخستین آن «دانش نظری» است که بیشتر مبتنی بر تئوری، نظریه، فکر، فلسفه و عقل نظری است.

فاضلی ادامه داد: دوم «دانش عملی» است؛ تجربیاتی که جمع می شود و به عملیات در می آید. و دسته سوم «دانش کاربردی» است که جمع بین دانش نظری و عملی در مقیاس کوچک است.

وی تصریح کرد: نوع چهارم دانش «دانش عملیاتی» است که جمع بین دانش نظری و عملی در مقیاس بزرگ می شود و به طور مثال می خواهد کشوری را درست کند؛ پس تفاوتش با دانش کاربردی در مقیاسش است که در حقیقت هدف دانشگاه علمی کاربردی باید این باشد.

این مسوول خاطرنشان کرد: در بحث تبار شناسی، یک سری خصوصیاتی در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد که با پرداخت به این مقوله می توانیم تفاوت این دانشگاه با دانشگاه های دیگر را مشاهده کنیم.

فاضلی با بیان اینکه ریشه دانشگاه علمی کاربردی را در دارالفنون می بینیم، افزود: قبل از آن نیز دانشگاه داشتیم مانند دانشگاه قدیمی جندی شاپور، اما تا مدتها آن را دارالعلم می نامیدند.

[محتوای آموزش در دانشگاه علمی کاربردی همگام با تحول دانش بشری باشد]

به گفته این استاد دانشگاه؛ شش تفاوت بین دارالعلم و دارالفنون بود که باعث شد بزرگ مرد تاریخ ما یعنی امیر کبیر این اثر بزرگ را از خود به جا بگذارد که برخی رشحات دارالفنون را در تاریخ می بینیم که باعث شد چاپ و چاپخانه و مطبوعات وارد ایران شود اما متأسفانه نتوانست در همه زمینه هایی که می خواست جاری و ساری شود.

وی با بیان اینکه در این شش خصوصیت، در ابتدا اندیشه ناظر است بر دارالعلم و دوم به دارالفنون؛ تصریح کرد: اول اینکه در دارالعلم توجه به میراث فرهنگی و انتقال آن می شود؛ میراث خوب است اما در میراث ماندن بد است پس در دارالفنون توجه به تجربه و عاطفه می شود.

فاضلی ادامه داد: دوم اینکه در دارالعلم، طلبه یا دانشجو تابع موضوع بود ولی در دارالفنون موضوع تابع رشد فراگیر است و تنظیم موضوعات با توجه به رشد فراگیر باید انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه سومین تفاوت در روش است، گفت: در دارالعلم تأکید بر روش های حفظی بود و در اینجا تأکید بر یادگیری چگونه یاد گرفتن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اضافه کرد: در دارالعلم عدم توجه به استعداد و علایق وجود داشت اما در دارالفنون توجه به علایق و استعداد است که به نظر بنده هرچه تعداد رشته ها در علمی کاربردی زیاد شود باز هم جا دارد چون بواسطه توجه به علایق و سلایق فراوان شکل می گیرد.

فاضلی پنجمین تفاوت دارالعلم و دارالفنون را اینگونه بیان کرد: در دارالعلم اعتقاد به اصالت عقل به عنوان ماهیت حقیقی انسان و پرورش قوای عقلی داشتند اما در علمی کاربردی یا دارالفنون اعتقاد به رشد تفکر خلاق از طریق حل مسئله با توجه مسائل روز و دادن فرصتی که در آن فراگیر عقاید خودش را بیان کند.

این استاد دانشگاه با ابراز گلایه از ترجمه دیالوگ به گفت و گو، تصریح کرد: در طول تاریخ ما نگاه کنید مطابق دارالعلم های ما دیالوگ بین ما معنای منفی داشت چرا که در زبان فارسی ترجمه کردیم به گفتگو که بار منفی دارد در صورتی که دیالوگ در واقع تبادل خرد است.

وی با تأکید بر اینکه دانشجو بودن در علمی کاربردی یا دارالفنون باید متفاوت باشد با دارالعلم های ما، اظهار کرد: در این دانشگاه از اول تا آخر باید بحث دیالوگ باشد یعنی تبادل خرد و تفکر خلاق.

به گفته فاضلی؛ در نهایت ششمین نکته که خیلی مهم است اینکه در دارالعلم های ما محتوای آموزش را مطالب ثابت و جاودان تشکیل می داد که هنوز هم بعضی جاها این گونه است، اما در علمی کاربردی نباید این طور باشد بلکه محتوای آموزش با توجه به تحول دانش بشری باید در آن مطرح شود. امروز گذشت که معلم “بر” کلاس باشد، معلمی «با کلاس» است که “با” کلاس باشد.

[محتوای آموزش در دانشگاه علمی کاربردی همگام با تحول دانش بشری باشد]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار کرد: به نظر بنده چهار نکته بر شش سیاق مطرح شده وجود دارد که نخست برای اینکه علمی کاربردی برای ما کاربردی باشد در ابتدا بحث مدیریت زمان است؛ ملتی که عقربه ها را نمی شناسد نمی تواند آینده بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: دوم اینکه رشته ها در علمی کاربردی باید منطبق بر نیاز بازار باشد، اگر در این دانشگاه نیز فارق التحصیلان انباشت شوند با مبنای وجودی دانشگاه سازگار نیست.

فاضلی افزود: سوم اینکه هر کاری که در این دانشگاه می شود ارزش افزوده و اقتصادی جامعه را بالا ببرد و در نهایت باید شکل دانش ما با محتوای ما سنخیت داشته باشد و تفاوتی ایجاد شود بین این دارالفنون و دارالعلم های موجود دیگر.

وی با بیان اینکه ما راهی طولانی در پیش داریم به شرط آنکه اول اصول را رعایت کنیم، تأکید کرد: در دانشگاه علمی کاربردی باید ببینیم چه فرقی داریم با دیگر دانشگاه ها، برای چه آمدیم و می خواهم چه تأثیری در جامعه خودمان داشته باشیم.

این مسوول در پایان ابراز امیدواری کرد: همه دانشجویان این دانشگاه آن نقش واقعی را که هدف از تشکیل دانشگاه است در جامعه ایفا کنند.

[محتوای آموزش در دانشگاه علمی کاربردی همگام با تحول دانش بشری باشد]

شایان ذکر است در پایان این مراسم، عباس صادقی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد گیلان با اهدای لوح سپاسی از فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تقدیر نمود.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *