اجتماعی 25 مهر 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: مقابله با بحران های زیست محیطی از اولویت های اصلی دولت است

به گزارش پایگاه آفتاب شمال به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، معصومه ابتکار در این مراسم گفت: بحرانهای زیست محیطی که امروز با آن مواجه هستیم در اثر دوره ای بی توجهی و اعمال سیاستهای مدیریتی نادرست ایجاد شده اما آسیب پذیری کشور از این محل به خوبی از سوی رییس جمهوری تشخیص داده شده است.
وی گفت: به همین دلیل در کنار همه اولویتها و اهداف دولت یازدهم از جمله بهبود شرایط اقتصادی، خروج از رکود، اشتغال و بهبود شرایط اجتماعی همچنین توجه به مسائل محیط زیستی از اولویتهای دولت تدبیر و امید و شخص رییس جمهوری است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امسال دریاچه ارومیه، تالابها، سفره های آب زیرزمینی و رودخانه های فراوانی داریم که دچار معضل هستند که در نهایت آثار و عوارض آسیب به آنها به عنوان زمینه های حیات بر روی اشتغال، کشاورزی و زندگی سالم شهری خواهد بود.
وی ادامه داد: بشر با تجربه توسعه ناپایدار، جنگ میان محیط زیست و توسعه را کنار گذاشت و راه حل مربوط به آن را ارائه داد، این همراهی محیط زیست با توسعه با باورها و اعتقادات دینی کاملا عجین است.
ابتکار گفت: بسیار امیدواریم تحولاتی که در دولت یازدهم رقم می خورد بتواند با روندهای ناپایدار و روندهای خطرناکی که کشور، سلامت جامعه و کشاورزی را تهدید می کند مقابله کند.
وی افزود: در همین راستا با ابزار مهم تغییر نگرش، جلب مشارکت مردم، اصلاح دیدگاهها و حضور فعال مردم در همه سطوح می توان اقدامات خوبی انجام داد.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: یکی از مولفه های مهم امر به معروف و نهی از منکر در دوره کنونی توجه به محیط زیست و قوانینی است که خداوند بر اساس آن عالم را خلق کرده لذا دانش بشری باید در خدمت قوانین طبیعت قرار گیرد و در کنار آن قوانین زندگی بشر ادامه یابد.
وی در ادامه گفت: تعیین 17 محور و شاخص توسعه در اجلاس اخیر سران کشورهای جهان در نیویورک با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران از نقاط مثبت و مهمی است که باید در جهت تحقق این شاخصها گام بر داریم.
ابتکار افزود: این 17 شاخص محور اصلی فعالیتهای بشر در 15 سال آینده است و می توان با توجه به تدوین برنامه ششم توسعه این محورها را در آن بیشتر وارد کرد تا به این ترتیب حرکت خود را با تحولات جهانی بسنجیم.
وی ادامه داد: یکی از ابعاد مهم این مهم اصلاح فرهنگ محیط زیست و نیز جلب مشارکت اجتماعی برای همه اقشار در سطح کشور است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه همچنین گفت: ایجاد و راه اندازی مدارس محیط زیست از تلاشهای خوب آموزش و پرورش به خصوص در خراسان رضوی است.
وی افزود: در هماهنگی که با وزارت نیز تلاش داریم تا ایجاد مشاغل سبز و مشاغل زیست محیطی برای توجه به مشکلات متعدد در عرصه صنعت، تولید و کشاورزی کشور را با نگاه فنی و علمی و بکارگیری متخصصان توانمند محقق نماییم.
ابتکار اقدامات فرهنگی در حوزه حفاظت محیط زیست را مهم توصیف و بیان کرد: همچنین جشنواره فیلم سبز بعد از 10 سال خاموشی سال آینده کلید می خورد و فیلمهای محیط زیست در سراسر کشور به نمایش گذاشته می شود.
وی گفت: همچنین در هماهنگی با وزارت ورزش و جوانان تعداد 50 فدراسیون ورزشی و قهرمانی نمادهایی را از گونه های وحوش در معرض خطر ایران انتخاب کرده اند تا در جریان مسابقات و فعالیتهای ورزشی به منظور معرفی بیشتر مورد استفاده قرار دهند.
معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین فضای دولت یازدهم را باز و پذیرای انتقاد ذکر و بیان کرد: علاقه مندیم مشارکت مردم را در همه زمینه های مختلف در حوزه محیط زیست داشته باشیم.
علی رضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت:ایجاد هنرستان جامع محیط زیست در مشهد از نشانه های خوب توجه در این استان به محیط زیست است.
وی افزود: باید در حفاظت از محیط زیست فراتر از ساختارسازی، نهادسازی و ایجاد سازمانها حرکت کنیم.
وی گفت: باید فرهنگ پاسداری و حراست از آب، خاک و هوا را به گفتمان ملی و فرهنگ عمومی تبدیل کنیم زیرا در غیر این صورت توسعه و زندگی ما پایدار و متوازن نخواهد شد.
استاندار خراسان رضوی حفاظت و صیانت از محیط زیست را در دل آموزه های دینی و فرهنگ ملت ایران نهفته و جای توصیف و بیان کرد: در آموزه های ملی ایرانیان و سنتها توجه و احترام به محیط زیست از اصول بوده و می باشد.
وی افزود: ملت ایران مردمی هستند که به واسطه ارزشهای دینی و ملی، اعتقاد به زیست سالم و حفاظت و صیانت محیط زیست دارند اما آنچه امروز از اهمیت فراوان برخوردار است پاسداشت از این باورها و اعتقادات می باشد.
رشیدیان ادامه داد: دور شدن از ارزشهای دینی و ملی در زمینه حفاظت از محیط زیست و سه عنصر مهم آب، خاک و هوا مهمترین تهدیدی است که باید به آن توجه شود.
وی گفت: رجوع دوباره به ارزشهای پاک دینی و استفاده از فناوری در زمینه حفاظت از محیط زیست اهمیت بسیاری دارد.
گفتنی است؛ طی این مراسم کلنگ احداث هنرستان جامع محیط زیست جم در زمین اهدایی از سوی مادر دکتر معصومه ابتکار به وسعت پنج هکتار در منطقه میامی مشهد مربوط به ناحیه 5 آموزش و پرورش بر زمین زده شد.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *