اقتصادی 28 مهر 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحریم ها آذرماه لغو می شود

به گزارش پایگاه آفتاب شمال : معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز ملی صادرات افزود: در دولت یازدهم با شرایط خاصی در مسائل بین‌المللی مواجه بودیم و گفتگو و مذاکره در شرایط دشواری اغاز شد و در سطح بین‌الملل این احساس به وجود آمده بود که دشمنان جمهوری اسلامی ایران به نقطه مهم و حساسی رسیده بودند.

وی ادامه داد: اسرائیلی‌ها هم شاد بودند که توانسته‌اند ایران هراسی را به اوج برسانند و فشارهای اقتصادی را سنگین کنند.

جهانگیری گفت: برخی از کشورهای همسایه هم احساس کردند در شرایط خاصی قرار گرفته‌اند و باید هرچه دارند علیه ایران به کار ببرند.

وی افزود : برخی از کشورهای گروه 1+5 نیز با توجه به شرایطی که داشتند از روحیه زیاده خواهی برخوردار بودند و در چنین فضایی بود که ایران وارد مذاکره شد.

معاون اول رئیس جمهور گفت : تیم مذاکره کننده می‌خواست با شجاعت وارد شود ، رهبری شجاع و دلسوز هم آمادگی تصمیم های جدی برای ادامه مذاکرات جدید را داشتند و دنیا نیز از شرایط ناامن منطقه فهمید که با ایران می‌تواند خاورمیانه را باثبات کند و ثبات را به منطقه برگرداند.

وی اظهار داشت : آقای روحانی رئیس جمهور ملت هم سابقه،‌ دانش و آگاهی‌اش را به عنوان یک فرصت به کار گرفت و یک روحانی مجتهد و مبارز قبل از انقلاب و یک دیپلمات حرفه‌ای آشنا به فضای مذاکره، تیمی را ساماندهی کرد و فرصت استثنایی در کشور به وجود آورد که نشان دهد مذاکره یعنی چه.

جهانگیری گفت : کسانی که با مذاکره آشنا نبودند فکر می‌کردند مذاکره یعنی اینکه بروی پشت میز و با طرف مقابل دعوا کنی و برگردی.

وی افزود : تیم مذاکره کننده ایران یک تعریف جدید در فضای بین‌المللی ارائه و نشان داد که ایران می‌تواند با 6 قدرت پشت میز بنشیند و اهداف از پیش تعیین شده را پیگیری کند.

جهانگیری گفت : شاید برای غربی‌ها هم قابل تصور نبود که یک کشور به زعم آنها جهان سوم به چنین قدرتی برسد و این مذاکره و دستاورد در تاریخ ایران ماندنی است و یکی از دستاوردهای مهم در تاریخ ایران به ثبت رسید.

معاون اول رئیس جمهور گفت: خوشبختانه تمام مذاکرات بعد از نتیجه خدمت مقام معظم رهبری گزارش داده می‌شد، راهنمایی‌های ایشان گرفته می‌شد و مذاکرات ادامه پیدا می‌کرد.

وی افزود : در سطح کلان نیز مقامات در جریان ریز مذاکرات بودند و هرجا که لازم بود اصلاح می‌شد.

رژیم صهیونیستی تلاش کرد تا در کنگره آمریکا جلوی مذاکرات را بگیرد

جهانگیری تأکید کرد : البته رژیم صهیونیستی تمام هم و غم خود را گذاشت تا در کنگره آمریکا جلوی مذاکرات را بگیرد؛ در حالی که ما در یک صحنه منطقی گفت‌وگو توانسته بودیم به پیروزی برسیم ، آنها هم فهمیدند این تندروی‌ها فایده ندارد و ما نیز روال را طی کردیم و البته می‌توانستیم 40 روز قبل و یکی دو روز بعد از کنگره آن را اعلام کنیم و این فرصت 40 روزه نیز از دست نمی‌رفت اما رهبری با بزرگواری گفتند که مجلس از صحنه دور نباشد.

وی ادامه داد : این فرصت را داشتیم تا تمام کسانی که در مذاکرات حاضر بودند، در مجلس حضور یابند ، بحث و گفتگو کنند و این مذاکرات از رسانه ملی پخش شود. بعد از این گفت‌وگوها 85 تا 90 درصد مردم موافق برجام بودند و فقط 3 درصد مخالف بودند. ملت مذاکرات را قبول داشت و مجلس نیز به آن رأی داد.

آقای رئیس جمهور می‌گفت نمی‌شود لایحه داد

جهانگیری با اشاره به برخی صحبت‌های نمایندگان که می‌پرسیدند چرا دولت لایحه نمی‌دهد، گفت: یکی از مطالبی که در مجلس گفته می‌شد این بود که دولت لایحه بدهد. آقای رئیس جمهور می‌گفت نمی‌شود لایحه داد؛ کاری است که داوطلبانه ارائه داده‌ایم. اگر بخواهیم به صورت لایحه باشد وزیر امور خارجه باید امضاء کند، به رئیس جمهور بفرستد و جزئیات و بند بند برجام بررسی شود اما دلیلی ندارد که برای یک موضوع داوطلبانه از سطح تا ذیل امور کشور بخواهد بررسی شود.

وی افزود: آن موقع گفته می‌شد که رئیس جمهور کم‌اعتنایی کرده اما بعد که برجام تصویب شد و به شورای نگهبان رفت، سخنگوی شورای نگهبان هم گفت فقط مصوبه مجلس را بررسی کرده است. برجام یک قول و قرار داوطلبانه بین کشورها بود و نیاز نبود که دولت آن را تصویب کند.

نتایج مثبت برجام

معاون اول رئیس جمهور به نتایج مثبت برجام نیز اشاره کرد و اظهار داشت : در این مدت کوتاه شورای امنیت با یک قطعنامه، 5 قطعنامه‌اش را لغو کرد. خیلی از صاحبنظران می‌گفتند دو رئیس جمهور، یعنی 16 سال هم بگذرد این قطعنامه‌ها لغو نمی‌شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بلافاصله اطلاعات خود را از ایران اعلام کرد ، همه کشورها روز اجرا را اعلام کردند و آمریکایی‌ها هم اعلام کردند تحریم‌ها متوقف شده است و اتحادیه اروپا نیز مراحل قانونی لغو تحریم‌ها را تصویب کرد. بعلاوه سه کشور آمریکا، چین و ایران راجع به بازطراحی اراک بیانیه دادند و به زودی هم اعلام خواهند کرد که طور دیگری در این مسأله مشارکت می‌کنند.

جهانگیری با اعلام اینکه در آذرماه تحریم‌ها لغو می شود ، گفت : ممکن است این مسئله مطرح شود که بعد از تحریم‌ها به شرایط 4-5 سال گذشته برمی گردیم. در اثر تحریم‌ها فشارها و فرصت‌هایی ایجاد شد و ملت ایران در انتخابات سال 92 تیم جدیدی سر کار آورد که برای توسعه کشور برنامه‌های جدی خواهد داشت و خودمان را آماده کرده‌ایم که بعد از لغو تحریم‌ها که آذرماه است 500 هزار بشکه به تولید نفت اضافه کنیم.

وی تأکید کرد: مهمترین بحثی که تلاش کردند بیشترین تحریم‌ها را به آن وارد کنند مسئله نفت بود و با لغو تحریم‌ها و در چند ماه بعد یک میلیون بشکه‌ای که با تحریم‌ها کم کرده بودند، برخواهد گشت و حتماً در چند ماه به صادرات دو میلیون بشکه‌ای قبل از تحریم‌ها بر می‌گردیم.

جهانگیری بر آزادسازی منابع نیز تأکید کرد و گفت: اینکه یک عده تلاش می‌کنند با مسائل حاشیه‌ای دستاوردها را کوچک جلوه دهند ، نباید توجه کرد و همان 30 میلیارد دلاری که متفق همه است و منابعی است که آزاد خواهد شد در اقتصاد کشور به کار می شود ، شاید به بودجه کمکی نکند اما به اقتصاد کشور کمک می‌کند و در خدمت واردات و فعالیت‌های اقتصادی قرار می‌گیرد.

جهانگیری افزود : در همین مدت گروه‌های اقتصادی که به ایران سفر کرده‌اند، با برخی از آنها به قرارداد رسیده‌ایم و حتی یک سرمایه‌گذاری به مقدار 4.2 میلیارد یورو در بخش برق را نیز توافق کرده‌ایم ، موجی از فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی به سمت ایران خواهد آمد.

وی گفت: باید به سمت شرایط جدیدی در اقتصاد برویم و ایران ظرفیت‌های استثنایی دارد که ممکن است در مقابل این ظرفیت‌ها چالش‌های جدی نیز پیش رو باشد. تورم دورقمی و بیکاری دورقمی جزو این مسائل است. همچنین مردم انتظار دارند که به رفاه بهتری برسند و کشور از لحاظ توسعه شرایط بهتری داشته باشد.

جهانگیری بر لزوم نهایی کردن برنامه‌های عملیاتی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و گفت: به همه دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم و دستگاه‌ها بر اساس آن برنامه‌های عملیاتی داده‌اند. یکی از برنامه‌ها، ارتقاء بهره‌وری در انرژی است و  ده‌ها میلیارد دلار کار فقط حول محور بهره‌وری انرژی در ایران می‌توان تعریف کرد.

وی با بیان اینکه برنامه دوم ما برون‌گرایی اقتصاد است، ادامه داد: این اقتصاد جز با برونگرایی امکان ندراد به توسعه برسد و یکی از راه‌های برونگرایی نیز صادرات است. باید کشورهای هدف‌ را مشخص و تولیدات قابل عرضه ارائه کنیم.

جهانگیری تصریح کرد : وظیفه صندوق توسعه ملی نیز این است که پشتیبان صادرات کشور باشد و ما آمادگی داریم با سیاست‌هایی که بانک توسعه صادرات تنظیم می‌کند به هر میزان با نرخ‌های بین‌المللی از صادرکننده حمایت کنیم.

وی افزود : البته هیچ کدام از این کارها را نباید به رانت تبدیل کنیم بلکه باید شفاف باشد و باید در کشورهای همسایه نیز کار جدی انجام دهیم.

جهانگیری به کاهش درآمدهای نفتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد و بودجه ایران به شدت به نفت وابسته است. دو بار با جهش قیمتی نفت در سال 53 و در سال‌های اخیر مواجه بوده. این درآمدها باعث شد که برخی از کشورهای نفتی دچار بیماری هلندی اقتصاد شوند. خیلی از کشورهای نفتی بعد از سال 53 برای گرفتار نشدن به این بیماری راهکاری پیدا کردند. البته اینجور هم نبوده که ما راهکار پیدا نکرده باشیم. در برنامه سوم حساب ذخیره ارزی را راه‌اندازی کردیم تا هم بتوان از درآمدهای آن کمک گرفت و هم بخشی را برای زمانی که قیمت نفت پایین است در نظر گرفت.

وی افزود: برخی از دوستان دولت سابق تا یک جمله می‌گوییم که واقعیت دارد، به آنها بر می‌خورد و ناراحت می‌شوند. این گزارش دیوان محاسبات است که در زمان راه‌اندازی صندوق توسعه ملی باید 171 میلیارد دلار پول در حساب ذخیره ارزی می‌بود اما آقایان بی‌حساب خرج کردند و وقتی به آنها می‌گوییم این پول‌ها کجا خرج شد ناراحت می‌شوند.

جهانگیری تصریح کرد: روزی که صندوق توسعه ملی تشکیل شد فقط 12 میلیون دلار در حساب ذخیره ارزی وجود داشت. به آنها گفتیم اگر قیمت نفت پایین آمد چه کار کنیم که گفتند هیچ وقت پایین نمی‌آید.

وی ادامه داد: درآمد نفتی در سال 90، حدود 118 میلیارد دلار بوده اما رشد اقتصادی در سال 91 منفی 6.8 درصد بوده. امسال درآمد نفتی کمتر از 20 میلیارد دلار یعنی 18 میلیارد دلار است، بنابراین کشور با مشکل مواجه می شود اما ما نگذاشتیم ثبات اقتصادی کشور دچار وقفه شود. مثلاً در مقطعی 22 میلیارد دلار به دبی و استانبول بردند که بفروشند و نرخ ارز را پایین نگه دارند.

جهانگیری با بیان اینکه برنامه‌های خوبی تدوین شده و آینده اقتصادی ایران روشن است، گفت: پیش‌بینی شده است که رشد اقتصادی ایران در سال 95 بالای 7 درصد خواهد بود.

وی با اشاره به تشویق ظریف در این همایش گفت: نمی‌توانم خوشحالی خود را از قدرشناسی به حق و بجای شما صنعتگران و تولیدکنندگان و صادرکنندگان از خدمتگزاران خوب و صادق کشور ابراز نکنم. نعمت بزرگی است که انسان وقتی می‌بیند جمعی زحمت می‌کشند، توده مردم اینچنین قدردان مدیران شایسته خود هستند. این برای دولت روحیه مضاعفی ایجاد می‌کند که بتواند وظایف بیشتر و خدمت بیشتر را سرلوحه کار خود قرار دهد.( خبرگزاری صدا و سیما)

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *