سیاسی 28 مهر 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

صالحی : مراحل نهایی تبادل سوخت با روسیه

به گزارش پایگاه آفتاب شمال ، علی اکبر صالحی در  گفتگوی زنده تلویزیونی با بخش خبری نیمروز سیما افزود : در فرایند عملیاتی شدن برجام، جمهوری اسلامی ایران و طرف مقابل باید اقداماتی انجام دهند .

وی گفت‌: یکی از این اقدامات ، تهیه سند رسمی درباره بازطراحی  راکتور اراک است که در فرایند تهیه آن سه سند باید تهیه شود.

صالحی افزود : سند اول که دو سه هفته پیش در وین تهیه و تنظیم شد و به امضای  نمایندگان جمهوری اسلامی ایران ، چین و امریکا رسید و  1+5  نیز آن را تایید کرد .

وی گفت : در این سند به کلیات مربوط به تعهدات ایران و طرف مقابل اشاره شده ضمن اینکه فرایند کلی اجرایی شدن این اقدام را هم مشخص کرده است .

معاون رئیس جمهور افزود : سند دیگر ، سند تفاهم نام دارد که این سند میان اعضای 1+5 منتشر شده و محتوای آن نحوه تقسیم وظایف میان آنان برای بازطراحی  راکتور اراک است که این سند نیز میان آنان تنظیم و تایید شده است.

صالحی گفت : سند دیگر ، سند رسمی است که دو روز پیش با حضور آقایان عراقچی ، تخت روانچی ، بعیدی نژاد ، کمالوندی و رحیمیان در وین درباره آن مذاکره شد که این سند مادر است

که باید تنظیم و امضا شود و سپس اقدامات لازم را انجام دهیم .

وی افزود :‌ قانون مصوب مجلس نیز ناظر بر این امر است و تاکید کرده که حتما باید سندی رسمی در ارتباط با راکتور اراک تنظیم شود و به تایید مراجع ذیربط برسد.

صالحی گفت : آقای رئیس جمهور نیز دستور اقدام را منوط به این کرده است که این اسناد آماده شود .

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ماهیت تولید آب سنگین در راکتور اراک حفظ می شود  اظهار داشت : بله راکتور آب سنگین اراک به عنوان راکتور آب سنگین باقی می ماند.

صالحی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه تبادل سوخت هسته ای نیز گفت‌ : این موضوع مراحل نهایی اش را طی می کند و همکاران ما در مسکو حضور دارند به این صورت که اورانیوم غنی شده ای را که حدود  8 تا  9 تن است طبق تعهداتمان بفروشیم و به ازای آن  اورانیوم طبیعی بگیریم.

وی این موضوع را از نقاط قوت برجام برای کشورمان دانست و ابراز امیدواری کرد :  در یکی دو ماه آینده که باید اقدامات علی الارض مان را انجام دهیم باید تبادل سوختمان را نیز انجام دهیم.( صدا و سیما )

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *