فرهنگ و هنر 09 دی 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

« امير» يا جاسوس افسانه اي شوروي در«معماي شاه»

به گزارش پایگاه آفتاب شمال « امير» يا جاسوس افسانه اي شوروي در«معماي شاه»به نقل از خبرگزاري صدا و سيما ،« معماي شاه» ، عنوان مجموعه تلويزيوني با ژانر تاريخي به کارگرداني محمدرضا ورزي است. اين سريال داستان زندگي محمدرضا پهلوي را از زمان بازگشت وي از مصر، پس از ازدواج با فوزيه تا زمان مرگ به تصوير مي‌کشد.
در ساخت اين مجموعه 80 بازيگر اصلي،540 بازيگر فرعي و بيش از 560 نفر از عوامل سينما و تلويزيون ايران حضور دارند .
اما از نقاط قوت اين مجموعه تلويزيوني بهره گيري از 5600 سند تاريخي در نگارش معماي شاه است .
محمدرضا ورزي کارگردان معماي شاه با اشاره به تلاش هاي گروه تحقيقاتي اين طرح مي گويد:با همکاري مشاور تاريخي و پژوهشي، 5600 نسخه سند طي دو سال بررسي شده است.
اما برگي از اسناد تاريخي اين مجموعه، 72 سال قبل يعني زمان اشغال ايران بدست متفقين با ورود شخصيت ” امير” يا ” گئورگ” در اين مجموعه اتفاق مي افتد.
” گئورگ وارطانيان” با نام مستعار” امير” مسوول سرويس امنيتي شوروي در ايران در اواخر دوره پهلوي اول تا اواسط دوران محمدرضا پهلوي است.
اين جاسوس شوروي که در روسيه کنوني از وي با عنوان جاسوس افسانه اي ياد مي شود و از جمله 100 جاسوس برتر جهان شناخته شده است ،در سال 1322  طرح محرمانه هيتلر براي ترور سران متفقين را در تهران خنثي مي کند.
گئورگ وارطانيان که چهار سال قبل فوت کرد روزهاي قبل از مرگش در مصاحبه با خبرنگار صدا وسيما گفت : در آن زمان جاسوسان هيتلر در ميان 30 هزار آلماني که در ايران حضور داشتند پنهان بودند.
رئيس سرويس امنيتي شوروي در ايران دوران پهلوي افزود: گروه ما 400 نفر از اين جاسوسان را دستگير کرد که مهمترين آنها “فرانس ميير” مجري طرح محرمانه هيتلر براي ترور سران متفقين در اجلاس تهران بود.
اين روايت همان صحنه هايي است که در مجموعه معماي شاه به استناد تاريخ شفاهي ايران به تصوير کشيده شده است.
وارطانيان در اين مصاحبه افزود:”ميير” با ظاهري متفاوت در قبرستان ارامنه شناسايي و دستگير  شد.
در اين بخش از مجموعه نيز نشان داده مي شود طرح هيتلر براي ترور سران متفقين ( چرچيل ، روزولت و استالين ) در تهران را يکي از  افراد وارطانيان از  ميير کشف مي کند و اعضاي گروه ميير همگي دستگير يا کشته مي شوند و ميير نيز در قبرستان ارامنه شناسايي و دستگير مي شود.
وارطانيان از سال 1309 حدود 25 سال به همراه همسرش در ايران زندگي کرد و فيلم تهران 43  در روسيه درباره ماموريت او در اجلاس سران متفقين ساخته شده است.
«امير» يا «گئورگ» ، عالي ترين نشان هاي افتخار روسيه را دريافت کرد و ماموريت هاي وي در ساير کشورها از جمله اسناد محرمانه و طبقه بندي شده محسوب مي شود.
وارطانيان در مصاحبه خود با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما با قرائت شعر بني آدم اعضاي يک پيکرند  ، دوران زندگي خود را در ايران از بهترين روزهاي زندگي خود بيان کرد.
«گئورگ وارطانيان» زمستان چهار سال قبل بر اثر بيماري در سن 88 سالگي فوت کرد و ولاديمير پوتين نخست وزير وقت روسيه با حضور در آيين تشييع اين جاسوس شوروي به وي اداي احترام کرد.
پرداختن به شخصيت« امير» از نقاط قوت معماي شاه است.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *