اجتماعی 09 دی 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

در جلسه امروز هيئت دولت: دستور رئیس جمهور براي حل مشکل آلودگي هوا

به گزارش پایگاه آفتاب شمال : دستور رئيس جمهور به دستگاهها براي حل مشکل آلودگي هوامعصومه ابتکار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در پايان جلسه هيئت دولت در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صداوسيما گفت: در جلسه امروز هيئت دولت علاوه بر دستور رئيس جمهور به دستگاه ها براي اتخاذ تدابير کوتاه مدت جهت حل مشکل آلودگي هوا، بحث اجراي چندين طرح ديگر از جمله بهره برداري کامل از طرح يکپارچه سازي معاينه فني خودروها نيز مورد تاکيد قرار گرفت.

وي افزود: انتظار داريم بحث معاينه فني خودروها از 5 سال به يک تا دو سال کاهش يابد.
* دماي ادارات دولتي  دو تا چهار درجه كاهش مي يابد
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت : در جلسه امروز هيئت دولت قرار بر اين شد که دماي ادارات دولتي و اداراتي که از بودجه عمومي استفاده مي کنند بين دو تا چهار درجه كاهش يابد.

معصومه ابتكار افزود: آلاينده بزرگي که شهرها را تحت تأثير خود قرار مي دهد ذرات كوچكتر از دو و نيم ميكرون است كه اين مسئله با اصلاح خودروها، توسعه حمل و نقل عمومي، اصلاح سياست هاي شهرسازي، موضوع بهبود و ارتقاء كيفي سوخت و مديريت ترافيك برطرف مي شود.
 
ابتکار تصريح کرد: در جلسه امروز هيئت دولت همچنين قرار بر اين شد كه چند اقدام مهم انجام شود از جمله اينکه دماي ادارات دولتي و اداراتي که از بودجه عمومي استفاده مي کنند بين دو تا چهار درجه كاهش يابد.

وي افزود : همچنين در اين جلسه بر معاينه فني خودروها و يكپارچه سازي در اين زمينه بحث  شد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست همچنين گفت: در جلسه امروز ، دولت خواستار تصويب لايحه هواي پاك شد كه در سال 93 به مجلس ارائه شده بود.  

وي با اشاره به ارائه گزارش دستگاه هاي مختلف در خصوص مصوبه دولت درباره هواي پاك در سالهاي 92 و 93 گفت: در اين گزارش تلاش هاي تأخيري ، عقب ماندگي و پيشرفت دستگاه ها در خصوص وضعيت آلودگي هوا مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
وي افزود: در جلسه امروز هيئت دولت ، دستور رئيس جمهور به دستگاه ها براي اتخاذ تدابير کوتاه مدت به منظور حل مشکل آلودگي هوا صادر شد.

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت : برنامه دولت در خصوص مقابله با آلودگي هوا 10 تا 15 ساله است و به طور مداوم با تلاش دولت هاي مختلف اجرا مي شود و نتيجه بخش خواهد بود.

وي اضافه کرد: مهمترين دستاورد ما  در بخش آلايندگي ها ، توجه به آلاينده هاي خطرناك بنزين بود كه تا حدودي بر اين مسئله فايق آمديم.

* مدت معاينه فني خودروها بايد يك يا دو ساله باشد

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تأكيد بر اينكه دولت و اين سازمان مخالف جدي پنج ساله شدن معاينه فني است گفت: مي دانستيم که اين مسئله مشكلات گسترده اي به همراه خواهد داشت و انتظار داريم اين زمان با اصلاح مجلس، به يك تا دو سال تقليل يابد.
 
معصومه ابتكار  با اشاره به اصلاح سيستم موتور خودروها و نيز توسعه حمل و نقل عمومي تصريح کرد: قرار بر اين شد كه براي توسعه اتوبوسراني و مترو، دولت همت بيشتري به خرج دهد.

وي در ادامه به راه حل هاي دولت در كوتاه مدت براي مقابله با آلودگي هوا و نظارت بيشتر بر شهرسازي و بلند مرتبه سازي ها اشاره كرد و گفت: تلاش داريم در غرب تهران به ويژه در منطقه 22 كه مي تواند تأثير زيادي در جابجايي هوا داشته باشد نظارت بيشتري از سوي شوراي عالي معماري و شهرسازي در خصوص بلند مرتبه سازي ها صورت گيرد كه البته در اين زمينه مشاركت مردم بسيار مهم است.

ابتکار در بخش ديگري از سخنان خود به تشكيل كارگروه هاي مختلف ملي و شهرستاني در خصوص پيگيري آلودگي هوا اشاره كرد و افزود : در اين زمينه كارگروه اضطرار نيز وجود دارد و در زماني که آلودگي هوا به حد هشدار نزديك شود تشكيل مي شود.

وي در عين حال اظهار اميدواري کرد از رسيدن آلودگي هواي تهران به شرايط اضطرار جلوگيري شده باشد و  با كمك مردم و رسانه ها از اين مرحله عبور كنيم.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست يكي ديگر از توليدكنندگان آلودگي هوا را موتورسيكلت هاي  بي کيفيت دانست و گفت: سالهاي گذشته شاهد توليد بي رويه اين موتورسيكلتها بوديم و دولت در سالهاي 92 و 93 روند توليد اين نوع موتورسيكلت ها را متوقف و بر اجراي استاندارد يورو3 از ابتداي امسال تأكيد كرد.

ابتكار در عين حال افزود: سياست دولت اين است كه ساخت موتورسيكلت هاي انژكتوري و برقي رونق گيرد.
وي در پايان درباره خودروهاي دولتي نيز گفت: اين خودروها به طور مستمر معاينه فني مي شوند و آنهايي که آلودگي ايجاد مي کنند از رده خارج مي شوند.( صدا و سیما )

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *