استان 30 دی 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

برنامه‌ي كارناوال نمايشي «روز رشت» بررسي و ارزيابي شد

  به گزارش آفتاب شمال : عصر روز دوشنبه‌ي گذشته در كميسيون فرهنگي – اجتماعي شورا برنامه‌هاي كارناوال نمايشي «روز رشت» مورد بحث و بررسي كارشناسي قرار گرفت.

   در اين نشست ابتدا مظفر نيكومنش نودهي در سخناني با معرفي اشرف جناتي، اسحاق معبود مژدهي و آقاجانپور به عنوان مشاوران جديد و علي خانواده محجوب به عنوان دبير كميسيون فرهنگي – اجتماعي گفت: روز ۲۶ دي ماه روز فرار شاه خائن از ايران و روز ۲۷ دي ماه سالروز شهادت نواب صفوي و جمعي از فدائيان اسلام و روز ۲۹ دي ماه كه مصادف است با هشتم ربيع‌الثاني ولادت حضرت امام حسن عسكري را گرامي مي‌دارم.
 
 
   رئيس كميسيون فرهنگي – اجتماعي شوراي اسلامي كلانشهر رشت در ادامه گفت: اين نشست با حضور اعضاي انجمن نمايش سازمان فرهنگي – ورزشي و مدير عامل اين سازمان، مدير روابط عمومي شهرداري، دست‌اندركاران كارناوال نمايشي «روز رشت» برگزار شده تا نشستي كارشناسي باشد و مسائل اين روز را به مشورت هم بررسي كنيم.

   در ادامه مجيد پركار مسوول انجمن نمايش سازمان فرهنگي – ورزشي شهرداري كلانشهر رشت با بيان تاريخچه‌ي فعاليت اين انجمن به دفاع از برنامه‌هاي اجرا شده پرداخت و گفت: همه‌ي اين نمايشها چندين و چند بار به مناسبتهاي مختلف برگزار شده است.

   وي با اشاره به كار بزرگ انجمن نمايش اين سازمان در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني گفت: در اجراي كارناوال نمايشي «روز رشت» هم اين عزيزان نمايشهاي مختلف مذهبي، تعزيه، شهداي غواص، نهضت جنگل، دفاع مقدس و… هم بوده كه كمتر ديده شده و درباره‌ي آنها حرف  زده شده است.
 

   سپس علي حاج علي‌عسكري به عنوان يكي از پيشكسوتان صحنه‌ي نمايش در سخناني با ابراز تاسف از برخورد برخيهايي  كه جانب انصاف را رعايت نكرده‌اند گفت: در طول مدت ۶۰ سال و اندي فعاليت هنري با عشق و علاقه‌ كار كرده‌ام كه اگر مي‌رفتم در اين مدت مغازه‌يي مي‌خريدم و كار مي‌كردم آلان به تمكن مالي بهتري رسيده بودم اما به نداي قلبم گوش دادم و عاشقانه تاتر را دنبال كردم و هنوز هم معتقدم كه عاشقانه بايستي اين كار را دنبال كنم و حاضرم براي اين عشقم در هر محكمه‌يي پاسخگو باشم.
 

   وي با اشاره به اينكه در روز ۱۲ دي ماه امسال هنرمندان براي تاتر و نمايش وارد صحنه شده‌اند و اين عشق به مردم و شهرشان بوده كه آنها را به اين وادي كشانيده است گفت: بايستي اين قضيه را هم دوستان ما مد نظر قرار دهند كه ما مردم را كه بيشتر آنها جوانان بودند به خيابانهاي اصلي شهر كشانيديم تا درغليان‌سراها و مراكز ديگر كه ممكن است آسببهاي اجتماعي داشته باشد حضور نيابند.

   انوش نصر ماسوله هم كه سخنان خود را با اين بيت شعر آغاز كرد كه«هر گياه كه از دل زمين رويد، وحده لاشريك له گويد» گفت: هدف اين نشست تبادل افكار است و اين اصل هدف هنر است.
 

   وي با اشاره به اينكه هر هدفي كه كار در آن جلوه كند آن هنر است گفت: بنابر اين هنر انواعي دارد حتي يك رفتگر، يك راننده، يك پاسبان و … اگر كارشان را درست انجام دهند هنر كرده‌اند.

   وي گفت: تاتر فاخرترين هنرها است و از آنجايي كه هنر انسان‌ساز است، تاتر فرزند خلف سنن، آيين، اسطوره، داستان، فرهنگ و… ما است.

   اين پيشكسوت تاتر و سينما خاطر نشان كرد: آيا هيچ هنري را سراغ داريد كه بزرگترين هديه‌ي خداوندي به انسان كه خنده است را به مردم نپسندد؟ ببينيد ما نبايد آدمها را به جرم داشتن چاقو، چاقوكش معرفي كنيم شايد آن فرد جراح باشد. از هر ابزار مي‌توان استفاده‌هايي خوب يا بد كرد و ما شايستگي داشته‌ايم كه در جايگاه هنر در «روز رشت» مردم را شاد كنيم و به نظر من وظيفه‌ي ما انجام شده است.

   محمد پورجعفري به عنوان كارشناس نمايش هم گفت: ما از ماهيت وجودي تاتر و نمايش حمايت كرديم و براي ما مسووليت افراد مهم نيست هر چند اعتقاد دارم كه بايستي آسيبهاي موجود به شكل كارشناسي بررسي شوند اما فرهيختگاني كه در اين رشته فعاليت مي‌كنند براي ارتقاي فرهنگي شهرشان تلاش خواهند كرد و تلاش مي‌كنند.
 

   وي همچنين تاكيد كرد: شهرداريها نهادهاي عمومي هستند و به نظر من بايستي فرهنگسراها و امكانات فعاليت نمايشي شهر زير نظر شهرداري باشد تا مديريتي منسجم بيابد.

   در ادامه عليرضا قانع مدير عامل سازمان فرهنگي – ورزشي شهرداري كلانشهر رشت هم گفت: مباحثي كه در اين نشست مطرح شد نشان مي‌دهد كه ما به نظام‌نامه‌ي جامع فرهنگي در شهرداري نيازمند هستيم و اشكالاتي كه آلان در اين حوزه وجود دارد و من بارها و بارها گفتم و آلان هم تاكيد مي‌كنم كه بايستي شورا سياستها و راهبردهاي فرهنگي را تهيه و تدوين كند و به ما ابلاغ نمايد.

   وي گفت: ما بايستي ارتباطي بين سازمان فرهنگي – ورزشي شهرداري با ديگر حوزه‌هاي فرهنگي مناطق و مديريت فرهنگي شهرداري مركز ايجاد كنيم و اين موضوع در قالب نظام‌نامه‌ي جامع فرهنگي متبلور خواهد شد.
 

   قانع گفت: من منكر اشتباهاتي كه ممكن است وجود داشته باشد نيستم اما قبول بفرماييد كه بسياري از اين موارد با ابلاغ سياستهاي راهبردي فرهنگي شهرداري رفع مي‌شود و همين موارد ايجاد سوء تفاهمهايي نموده و ما هم به همين دليل عذرخواهي كرديم و امروز هم عنوان مي‌كنم كه دوستان عزيز بايستي فضا را به سمتي ببريم كه از اين هنرمندان به خوبي استفاده شود و اين عزيزان احساس نكنند كه دچار آسيب يا ضرر شده‌اند.

   وي با اشاره به نمايشهاي اجرا شده در كارناوال نمايشي «روز رشت» گفت: ۱۷ نمايش مربوط به سازمان مديريت پسماندها بوده، هشت نمايش در حوزه‌ي سازمان فرهنگي – ورزشي كه با نام «رشت در قاب خيابان» با موضوع شهروندي، چند نمايش در بخش مذهبي كه در ماه محرم اجرا شد و يا تعزيه و بقيه‌ي نمايشها هم مربوط به كارگروه تاتر و آموزشگاههاي هنري بوده است.

   وي گفت: در اين بين نمايشي كه محل مناقشه است نمايش آييني بوده كه بارها و بارها اجرا شده و آلان هم در جشنواره‌يي در حال اجرا است، من اشكال و اشتباه را مي‌پذيريم اما اعتقاد دارم كه هنرمندان بايستي مورد لطف و توجه قرار گيرند.

   فاطمه قديمي حرقه مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري كلانشهر رشت نيز گفت: به نظر من درباره‌ي مواردي كه آقاي قانع گفتند بايستي بيشتر كار كارشناسي شود چون شهرداري در بخشهاي مختلف خود مديريت فرهنگي ويژه‌يي ندارد و عملاً كار فرهنگي شهرداري به سازمان فرهنگي – ورزشي شهرداري برمي‌گردد و دوستانمان در اين سازمان با اجر كم دارند زجر زياد مي‌كشند.

   وي با بيان اينكه عنوان كردن اين مطلب، دليل بر اين نيست كه در ديگر بخشهاي شهرداري كار نمي‌شود گفت: اما كار در روابط عمومي و حوزه‌ي فرهنگي زمانبر است و دوستانمان تا پاسي از شب هم كار مي‌كنند.
 

   فاطمه قديمي افزود: ديگر مساله‌يي كه وجود دارد بحث آزمون و خطايي است كه ممكن است در حوزه‌ي فني ما شاخص و ملاك عمل داشته باشيم اما در حوزه‌هاي فرهنگي شاخص وجود ندارد و بيشتر سليقه‌يي است.

   وي به مبحث تصويربرداري و عكسبرداري حرفه‌يي از نمايشها اشاره كرد و گفت: گاهي ممكن است زاويه‌ي عكسبرداري به گونه‌يي باشد كه تداعي‌كننده‌ي رفتاري غير از آن چيزي باشد كه اتفاق افتاده است و اگر بنا و قرار بر تخريب باشد مي‌توان به راحتي برگزاركنندگان و اجراكنندگان را مورد هجوم قرار داد.

   مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري كلانشهر رشت با اشاره به اينكه برداشت ناصواب از اين رويداد بزرگ سبب شد تا خستگي بر تن عزيزان بنشيند گفت: البته اعتقاد دارم بايستي با نگاه كارشناسي مواردي را هم كه حساسيت زا بوده است را بررسي كرد و خطاها را براي آينده رفع نمود تا كارنامه‌يي موفق بر جاي بگذاريم.
 

   سپس محمود باقري كه جزو منتقدين اين برنامه بوده در سخناني گفت: بنده از مديريت آقاي قانع دفاع مي‌كنم و اعتقاد دارم كسي كه امروز بايستي پاسخگو باشد شخص آقاي قانع نيست.

   وي با بيان اينكه همه‌ي ئهنرمندان بزرگ و سرور او هستند و وي افتخار نوكري آنها را دارد گفت: آقاي قانع قرباني اين فضاي به وجود آورده شده، گرديد و ادامه داد: شما هم بايستي حق بدهد كه هر كس با زاويه‌ي ديد خود به اين قضايا بنگرد.

   باقري گفت: من به شدت از كساني كه پاي خودشان را از اين قضيه كنار كشيدند و آقاي قانع را تنها گذاشتند گله‌مند هستيم و به حال آنها افسوس مي‌خورم.

در ادامه‌ي اين نشست فاطمه شيرزاد در سخناني گفت: خوشحال هستم كه در اين نشست رو در روي پيشكسوتان و فعالان هنر تاتر رشت كه خاك صحنه را خورده‌اند صحبت ‌مي‌كنم و همانطور كه همگان مي‌دانيد هنرمندان بسيار حساس هستند و دلشان كوچك. اما زبان هنر زباني گويا است كه بهترين انديشه‌ها را مي‌توان با زبان هنر بيان نمود.
 

   نايب رئيس كميسيون فرهنگي – اجتماعي شوراي اسلامي كلانشهر رشت گفت: بايستي حالا كه به سالگرد انقلاب اسلامي و «دهه‌ي فجر» نزديك مي‌شويم اختلافها را كنار بگذاريم و از اين هنرمندان كه با هنر خود كارهايي بزرگ را خلق مي‌كنند بيشتر در اين دهه استفاده كنيم.

    وي افزود:هر چند بنده اعتقاد دارم با اين عزيزان غيرمنصفانه برخورد شده، چون هر يك از اينها افرادي بزرگ و سرشناس هستند و به سهم خود در زنده‌كردن فرهنگ انقلاب در جامعه‌ي اسلامي ما بسيار تلاش كرده‌اند، اما به نظر مي‌رسد بايستي به فكر آينده بود.

   وي گفت: البته در برنامه‌هايي كه اجرا شد منكر وجود يكسري ضعفها نيستيم كه بايستي تلاش شود تا اين ضعفها در سالهاي‌آينده با دقت و آسيب‌شناسي برطرف گردد.

   شيرزاد با اشاره به اينكه در بازبيني از نمايشها و ارزيابيهايي كه به عمل مي‌‌آيد بايستي اين كاستيها مد نظر قرار گيرند و رفع شوند گفت: ان‌شاء الله در آينده با برنامه‌يي كاملتر آسيبهايي را كه ممكن است به اين گروه بزرگ صدمه وارد كند رفع نماييم.

   وي با تاكيد بر اينكه براي مقابله با تهاجم و شبيخون فرهنگي و جنگ نرم دشمنان مشاهده مي‌كنيم كه حتي صدا و سيما از وجود هنرمندان كاربلد و تواناي كشور و استان استفاده كرده و بر تعداد شبكه‌هاي خود براي جذب سلايق مختلف افزوده‌است، گفت: دوستان هنرمند ما هم بايد اتفاقات پيش آمده را به دل نگيرند و هر چند اين نقدها غيرمنصفانه بوده و ما هم متاسفيم  اما آن را به حساب سياسي‌كاريها بگذارند و بدانند كه نبايستي هنر با سياسي‌كاريها آميخته شود.
 

   نايب رئيس كميسيون فرهنگي – اجتماعي در پايان خواستار برگزاري جلسات كارشناسي براي ارزيابي كارهاي انجام شده گرديد و گفت: اعتقاد راسخ دارم كه هنرمندان زبان گوياي جامعه هستند و بايستي به هنرمندان ميدان داده‌ شود و كارهايشان قدر ببيند.

   رضا رسولي هم در سخناني گفت: امروز كميسيون فرهنگي – اجتماعي شورا پرستاره است و اميدواريم چنين روزهايي باز هم تكرار شود.

   وي با تاكيد بر اينكه بايستي به عزيزان هنرمند خسته نباشيد بگوين، گفت: قضيه اين است كه اگر ما حرفهاي قشنگ مي‌زنيم بايستي ببينيم چقدر در چنين روزهايي از هنرمندان حمايت مي‌كنيم و اين حمايت ما چقدر محكم و مستحكم است؟ من اعتقاد دارم حرف و حديثهايي كه گفته شده در شان اين عزيزان نبوده و نيست و بايستي بررسي كنيم كه وقتي مي‌خواهد خداي ناكرده به سمت اين عزيزان انگشت اتهام برود ما چقدر بايستي متحد و هماهنگ عمل كنيم و چقدر غيرمنصفانه و ناعادلانه اين عزيزان مورد هجوم قرار گرفته‌اند.

   اين عضو شوراي اسلامي كلانشهر رشت گفت: من اتفاقي كه افتاد و بداخلاقي‌هايي كه در مواردي در حق اين عزيزان روا گرديد را محكوم مي‌كنم و اعتقاد دارم شان اين عزيزان چنين بحثهايي نبوده است.
 

   در ادامه مظفرنيكومنش براي پايان دادن به اين بخش از دستور جلسه‌ي كميسيون فرهنگي – اجتماعي شوراي اسلامي كلانشهر رشت گفا: اين جلسات با حضور انجمنهاي مختلف سازمان و گروههاي مختلف نمايش ادامه مي‌يابد و هدف ما اين است كه با بررسي كارشناسي جلوي سوء استفاده‌هاي احتمالي در اين بخش را بگيريم.

   پس از رفتن هنرمندان از كميسيون فرهنگي – اجتماعي چندين نامه مطرح شد و در هر مورد تصميمات لازم اتخاذ گرديد.

   نامه‌ي مربوط به لايحه‌ي حمايت از مولفان و ناشران برتر رشت به تصويب نرسيد در نامه‌ي بعدي قرار شد از برترينهاي كنكنور ۱۳۹۳ كه شهروند رشت هستند تجليل شود و لايحه‌ي ساختمان شهرداري رشت به نام مجموعه‌ي فرهنگي – تاريخي خانه‌ي رشت مشروط به ارائه‌ي برنامه و مشخص شدن هدف و نحوه‌ي كار شهرداري گرديد و هشت مورد نامگذاري جديد هم به تصويب رسيد.
 

 
 
 

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *