استان 23 اردیبهشت 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

باید سواحل خزر را برای توسعه گردشگری آماده کنیم

به گزارش آفتاب شمال ؛ آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: با توجه به موقعیت خوب منطقه آزاد انزلی، می توانیم با فراهم کردن شرایط لازم آن را به کانون داد و ستد منطقه خزر تبدیل کنیم.

وی با اشاره به این که توسعه های سطحی کم هزینه ولی ناپایدار است، متذکر شد: با زیرساخت های خوب، توسعه هم می آید و سرمایه گذار را به دنبال خود می آورد.

آیت الله هاشمی یادآور شد: قبل از شروع توسعه اقتصادی واقعی، در اواخر جنگ به این نتیجه رسیده بودیم که منطقه آزاد باید فعال شود.

وی افزود : قبل از ما، دوبی و ابوظبی فعال شده بودند؛ ما هم کارمان را شروع کرده و همین جا را منطقه ویژه اعلام کردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : در چند سال گذشته، اشتباهات اساسی داشتیم و تحریم هم شدیم و در عین حالی که خزانه پر بود، اما استفاده نشد؛ فاصله ای طولانی صرف شد و فرصت ها از دست رفت.

وی خاطرنشان کرد: گرچه آن فرصت از دست رفت، ولی دوباره دولتی بر روی کار آمد که تفکرات توسعه دارد.

آیت الله هاشمی با اشاره به این که ایران بهترین منطقه در اطراف خزر است، افزود: در اواخر دولت سازندگی، زمزمه فعالسازی کریدور شمال – جنوب آغاز شده بود.

وی تاکید کرد : الان زمان مناسبی است؛ ارتباط ما با روسیه بهتر از گذشته شده و باید کریدور شمال – جنوب را به عنوان نقطه جدید جاده ابریشم قرار دهیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: باید سواحل خزر را برای توسعه گردشگری آماده کنیم و منطقه آزاد انزلی می تواند موقعیت قابل قبولی در سطح پیشرفت دنیا پیدا کند.

وی با اشاره به ساخت اسکله های بندر کاسپین گفت: می دانیم اسکله ساختن در خزر، سخت و متفاوت با جنوب است اما در گذشته حضور بخش خصوصی با این وسعت را نداشتیم.

آیت الله هاشمی خاطرنشان کرد : وقتی بخش خصوصی، سه هزار میلیارد ریال هزینه می کند، نشانگر ظرفیت بالای توسعه ای منطقه آزاد انزلی است.

وی افزود: راه آهن بالاخره در حال عملیاتی شدن است، از دولت ما شروع شد و تا امروز به این مرحله رسیده است.

وی اظهار کرد : تعداد زیادی از کشورهای شمال ایران در خشکی محصورند و آرزوی ارتباط با آب های جنوب را دارند و برای عبور باید از دریای سیاه بگذرند.

آیت الله هاشمی با بیان اینکه منطقه آزاد یعنی اینکه بدون هیچ مانعی بتواند تولید کند، متذکر شد: هماهنگی بین دستگاه ها برای اجرای طرح های اساسی مطلوب نیست.

وی اظهار کرد: ما در جنوب نیز به توسعه منطقه آزاد اروند که سرزمین آنها در زمان جنگ معدوم شد و سرمایه گذاران فرار کردند، احتیاج داریم و می تواند موقعیت ممتازی در آنجا احیاء شود.

وی افزود: چابهار، منطقه آزاد طلایی است؛ در گذشته آمریکایی ها برای سرمایه گذاری به آنجا توجه داشتند و در شروع انقلاب، بسیاری از امکانات فنی در آنجا انباشه بود.

آیت الله هاشمی تاکید کرد : چابهار نیز باید آباد شود چراکه هزاران محصول پتروشیمی در آنجا می تواند فرصت جدیدی ایجاد کند و به عنوان مسیر بزرگی برای جنوب و شمال ایران تلقی شود .

وی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: همکاری محیط زیست با منطقه آزاد انزلی بسیار ضروری است و اینجا با حدود سه سال فعالیت، در آینده می تواند به منطقه فعال و پر نشاطی تبدیل شود.

آیت الله هاشمی تاکید کرد: آزادراه قزوین رشت و خط ریل باید به سرعت تکمیل و مهیا شود تا تردد برای مردم و حمل و نقل کالا آسان شود.

وی تصریح کرد: ما خطوط ارتباطیمان را که زمینه آن در همینجاست، آماده کرده ایم؛ فیبرنوری 20 سال پیش طراحی شد اما امروز صادرات آن را داریم .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که نقطه مهم جاده ابریشم در منطقه ماست، متذکر شد: نگذاریم ایران در دعواهای بیهوده سیاسی که نتیجه ای جز کینه و وقت تلف کردن ندارد، گرفتار شود.

وی افزود:ایران از موقعیت ویژه ای برخوردار است و می تواند چون خورشیدی در منطقه بدرخشد، ایران امن است و دنیا به ما احتیاج دارد.

وی خاطرنشان کرد : ما با تجربه ای که در دو سال نخست انقلاب در مقابله با تروریسم حاد بدست آورده ایم، می توانیم به دیگران برای مقابله با تروریسم کمک کنیم.

آیت الله هاشمی با بیان این که تنها راه موفقیت ، تقویت روابط با دنیاست، افزود: نمی گوییم مخالفان برجام، دلسوز نیستند، اما اشتباه می کنند و بدون توجه به ارقام و اعداد محاسبه کرده اند.

وی ادامه داد: برجامی که انجام شد، یک طرفه نیست و طرف مقابل، بیش از ما به این برجام احتیاج دارند چراکه می دانند در منطقه، کشوری مثل ایران وجود ندارد و ایران می تواند در منطقه تاثیرات اساسی بگذارد و با این دیدگاه باید روابط را پی گیری کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظامیادآور شد: در حال حاضر منطقه بعنوان کانون خطری برای دنیا تبدیل شده، جریان تروریسم بعنوان یک جریان خطرآفرین است و دنیا به این زودی ها نمی تواند از شر آنها خلاص شود.

وی تصریح کرد: الان آنها از طریق فضای مجازی، مدیریت و سربازگیری می شوند و در هر جایی در حال سازماندهی هستند.

وی با اشاره به این که افغانستان به مدت 30 سال گرفتار جنگ است، افزود: تروریسم از افغانستان توسعه پیدا کرد و ناتو با همه توانش نتوانست کاری بکند.

وی خاطرنشان کرد : مواد مخدر 10 برابر و تروریسم به قدری قوی شد که هر کاری بخواهد می کند و کشورهایی که برای امنیت خود اهمیت قائلند، از این بابت نگران هستند.

آیت الله هاشمی با تاکید بر اینکه موفقیت دولت روحانی در برقراری روابط با دنیا و کسب موفقیت در دستاورد هسته ای کار بزرگی بود، افزود: ما با داشته های خودمان و بدون حمایت دیگران در همه مراحل هسته ای می توانیم تاثیرگذار باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: باید از این موقعیت ها استفاده کنیم و دعواهای مربوط به برجام را که ثمری جز تفرقه افکنی ندارد، کنار بگذاریم.

آیت الله هاشمی خاطرنشان کرد: مردم می فهمند کسانی که با برجام مخالفت می کنند، اشتباه می کنند و ما نمی گوییم سوء نیت دارند.

وی تاکید کرد: باید وحدتمان را حفظ کنیم و کشورمان را در دنیای پر آشوب، نگه داریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: اگر تنگ نظری های شعاریون را نداشتیم، تمام خطوط از ایران عبور می کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی امروز (چهارشنبه) به منظور انجام سفری دو روزه، وارد گیلان شد و در فرودگاه سردارجنگل رشت مورد استقبال مسئولان استان قرار گرفت.

بازدید از بخش های مختلف منطقه آزاد انزلی، مجتمع تفریحات دریایی این منطقه، سایت های تجاری و صنعتی منطقه آزاد، تالاب بین المللی انزلی، پارک ملی بوجاق و دانشگاه آزاد اسلامی از جمله برنامه های وی در سفر به گیلان است.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *