استان 19 خرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

حجت جذب، جایگزین دکتر جمالی در شورای شهر رشت شد

به گزارش آفتاب شمال ،  یکصد و چهل و چهارمین جلسه شورا عصر شانزدهم خردادماه در تالار شورا برگزار شد. حجت جذب عضو دوم علی البدل شورای شهر رشت رسما به عنوان عضو جدید شورای شهر معارفه شد.

در این جلسه  حجت جذب  در حضور فرماندار رشت مراسم سوگند را به جای آورد و به عنوان عضو جدید شورای شهر آغاز بکار نمود. گفتنی است دکتر منوچهر جمالی به دلیل منتخب شدن به عنوان نماینده  مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی ، قانونا نمی تواند عضو شورا نیز باشد.

محمد علی رفیعی نوده،  سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی ره را  تسلیت گفت و  یاد و خاطره شهدای پانزده خرداد سال ۴۲ را گرامی داشت.

رئیس شورای شهر همچنین گفت: امروز فرماندار محترم  به شورا دعوت شده تا به صحن شورا بیایند  و رسما مراسم تحلیف آقای حجت جذب عضو علی البدل شورا با حضور ایشان انجام شود.

رفیعی افزود: با اینکه دکتر جمالی پیشتر ماه متن استعفای خود را تقدیم هیات رئیسه نموده بود؛ ولی چون هنوز مجلس رسما آغاز نکرده بود، ممانعت قانونی نداشت . ضمن اینکه در قانون مجلس حضور همزمان در شورای شهر و مجلس ممانعت قانونی ندارد.

وی یادآور شد: در قانون شورا به صراحت اعلام شده  عضو شورای شهر نمی تواند همزمان نماینده  مجلس هم باشد بنابراین دکتر جمالی خود بخود نمی تواند عضو شورا هم باشد و به دلیل منتخب شدن از سوی مردم شهرستان رودبار در مجلس،  ما دیگر نمی توانیم از وجود ایشان در شورا استفاده کنیم به همین دلیل طبق قانون دومین عضو علی للبدل به عنوان عضو جدید شورا امروز معارفه می شود.

 

فرماندار رشت با اشاره به اغاز بکار مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ماده ۲۸ قانون شوراها،  نماینده مجلس نمی تواند همزمان عضو شورای شهر باشد. به همین دلیل امروز حجت جذب به عنوان عضو علی البدل دوم شورای چهارم رشت، به جای دکتر منوچهر جمالی معرفی می شود.

مراسم تحلیف و قرائت سوگند حجت جذب، توسط رفیعی رییس شورا انجام شد.

رئیس شورا همچنین در حضور فرماندار به موضوع مصوبه شورا در افزایش نرخ کرایه تاکسی اشاره نمود و تاکید کرد: اعضای شورای شهر در حضور فرماندار خواستار بررسی موضوع هستند و بر لازم الجرا بودن مصوبه نخست شورا تاکید دارند.

عیسی مهدوی یادآور شد:  مصوبه نخست شورا پیش از دستور العمل افزایش نرخ کرایه دولت مصوب شده است. مصوبه شورا مبنی بر افزایش ۴۰درصدی نرخ کرایه تاکسی، پیش از مصوبه دولت به تصویب رسید و فرمانداری با اینکه به این اشکال قانونی واقف بود، به نظر کارشناسی شورای شهر در کمیسیون ترافیک احترام گذاشت و در نشستی که با رسولی، رییس کمیسیون داشت؛ با این افرایش قیمت مشروط موافقت نمود.

فراندار تاکید نمود: در نشست مشترکی که بین کارشناسان فرمانداری و کمیسیون ترافیک برگزار شد؛ بنده با این افزایش  قیمت مشروط موافقت کرده و تاکید کردم این نرخ جدید اجرایی نشود تا مصوبه دولت ابلاغ گردد و پس از آن می توان با ستاد تنظیم بازار تعامل کر و سپس افزایش تعادلی برای قیمت درنظر گرفت.

مهدوی خاطر نشان ساخت: در شرایطی که نرخ بنزین تغییر نکرده و تورم کاهش داشته است، طبیعی است که شهروندان نسبت به این افزایش واکنش نشان دهند.

فرماندار  به تبعات اجتماعی مصوبات متعدد شورا در این راستا اشاره نمود و تصریح کرد: شکایت های متعددی از شهروندان در این راستا داشته ایم و اینگونه هم نیست که شهروندان از این دریافت اضافه کرایه خشنود باشند.

فرماندار تاکید کرد: بنده تاکید کردم نرخ جدید اجرایی نشود تا دستور العمل دولت به شهرداری ها ابلاغ شود. با این حال بنده به نظر کمیسیون ترافیک احترام گذاشتم و حالا باید منتظر نظر شورای حل اختلاف بود.

رئیس شورا به تاخیر در پاسخ فرمانداری به مصوبه نخست شورا در مورد افزایش کرایه تاکسی اشاره نمود و یادآور شد: با توجه به اینکه فرمانداری در مهلت قانونی به مصوبه شورا پاسخ نداده است، بنابراین مصوب شورا لازم الجراست. و بر همین اساس شورا نیز به شهرداری ابلاغ نمود.

وی به مصوبه جدید شورا مبنی بر بازگشت قیمت کرایه به گذشته اشاره نمود و افزود: اعضای شورا بر اجرای مصوبه نخست خود پافشاری می کنند. و می خواهند صورتجلسه جدید اصلاح شود.

فرماندار رشت با اشاره به دستور العمل سالانه دولت و ابلاغ به شهرداری ها گفت: اگر من از همان ابتدا مخالفت می کردمف با شورای حل اختلاف مرجع رسیدگی بود به همین دلیل من مشروط موافیقت کردم و تاکید کردم که به تاکسیرانی ابلاغ نکنید  تا سیاست دولت ابلاغ شود. پس از آن می توانستیم با ستاد تنظیم بازار تعامل کرده و کمی بیش از قیمت پایه دولت، کرایه را افزایش دهیم.

عیسی مهدوی به مشکلات معیشیتی همه شهروندان و از جمله تاکسی داران اشاره نمود و افزود: اگر شورا در راستای منافع شهروندان از مصوبه خود عدول نماید، مشکلی ایجاد نمی شود و اگر شورا هم به مصوبه خود اصرار داشته باشد، به ستاد تنظیم بازار می رود و این موضع هم مورد پذیرش افکار عمومی نیست.

فرماندار رشت تاکید کرد: اگر شورا به  اجرای مصوبه نخست خود اصرار دارد، می باید صبر کنیم تا مجاری قانونی آن طی شده و شورای حل اختلاف نظر نهایی دهد.

 
پیش از دستور جلسه، اعضای شورا نطق پیش از دستور خود را قرائت کردند. محمود باقری خطیبانی ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، شهادت جهانگیر جعفری نیا چهاردهمین شهید مدافع حرم گیلان را تبریک و تسلیت گفت.

 

وی به اشاره به نشست خبری شهردار رشت، و متهم کردن برخی اعضای شورا گفت: متاسفم که اجازه می دهیم شهردار تخلف کند، بدون مصوب پیاده راه احداث کند و نقش شورا فقط امضا کننده انحراف ۳۰۰درصدی بودجه این پیاده راه باشد!

وی یادآور شد: شهرداری که برخی اعضای شورا را متهم می کند که ضد توسعه هستند، توضیح دهد چرا پروزه های عمرانی را به شرکت غیر بومی داده و چرا مصالح اجرای پروژه ها را از یک شرکت خاص غیر بومی خریداری می کند؟!

عضو شورا افزود: در جلسه گذشته شورای شهر رشت شاهد سخنانم بودید، از تمامی عزیزانی که در یک هفته گذشته با تماسهای تلفنی یا حضوری حقیر را مورد لطف قرار دادند تشکر میکنم و بار دیگر اعلام میکنم من محمود باقری! نماینده مردم رشتم، وکیل البلدیه نیستم که در مورد تخلفات شهرداری سکوت کنم نزدیک به سه سال از آغاز فعالیت شورای چهارم میگذرد، شورایی که به نمایندگی از مردم باید مطالبه گری کرده، ناظر شهردار و امورات شهرداری باشد و قانون گذاری کند.

باقری ابراز داشت:  در حوزه نظارتی شورای شهر رشت امروز شاهد ضعف هایی هستیم که بخشی از آن مربوط به «نشست های شبانه» برخی با شهردار رشت میشود! این نشستها از همان جنس نشست هایی است که برادر همرزمم جناب آقای نیکومنش به آن در دوران جناب خلیلی اعتراض داشتند و امروز هم قطعاً معترضند! شاهد انتقال وجه ۱۰ میلیونی از حساب شهرداری به کارت همسر ثابت قدم، شهردار رشت و تخلف آشکار مالی هستیم! و بدتر از آن اینکه شهرداری در آستانه ورشکستگی است! عده ای از آقایان و خانمها! شهرداری را با پارک بازی اشتباه گرفته اند و بجای خدمت به مردم به دنبال بازیهای کودکانه خود هستند! و با الهام از شیاطین غربی به مدل های انتخاباتی تبدیل شده اند!

وی بیان کرد: رئیس و اعضای محترم کلانشهر رشت! شهر را از گرفتاری به بلاهای کودکانه مهروز کوچولو و دوستان نادانش نجات دهید! شهردار رشت باید به صدها سؤال شورانشینان جواب دهد! تکرار میکنم تا مردم پاسخشان را بگیرند؛ آقای شهردار! ماجرای انتقال ۱۰ میلیونی به حساب … را بیان کنید! آقای ثابت قدم! علت بیش از دوهزار حکم در شهرداری رشت و برهم زدن آرامش روانی کارکنان را توضیح دهید.

وی خطاب به  شهردار گفت:  چرا پیاده راه رشت به شکل مصوب اولیه اجرا نشد و به قول معاون استاندار گیلان حتی چند درصدش شبیه طرح اولیه نیست؟ البته جا دارد از رای  شورانشینان در مسکوت گذاشتن اختصاص اعتبار به این پروژه با انحراف ۳۰۰ درصدی تشکر کنم. آقای شهردار! میزان پرداختی های ماهانه به مشاوران شهرداری از کدام محل تامین می شود و به چه میزانی است؟  چرا کمک هزینه مصوب به تیم محبوب مردم ورزش دوست رشت یعنی سپیدرود را پرداخت نکردید؟

باقری اذعان داشت: شهروندان فهیم و قدرشناس رشت! محمود باقری جانباز جنگ سخت آماده جانبازی و شهادت در عرصه جنگ نرم است! محمود با همان روحیه انقلابی گری فریاد می زند که در برابر همه شما مسئول است! مسئول حفظ بیت المال است.

عضو شورای شهر رشت  به آیه  ۵ سوره نسا  اشاره نمود و خاطر نشان ساخت: چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده‌اند، پیکار نمی‌کنید؟!   این احساس مسئولیّت است؛ یعنى شما برو جان خودت را به خطر بینداز و جانت را کف دستت بگیر در میدانهاى خطر، براى اینکه مستضعفان را نجات بدهى؛ معناى این، همان مسئولیّت است دیگر.

وی تصریح کرد: امروز با هزینه بیت المال و هزینه ای که مردم میپردازند در پروژه ای که ۳۰۰ درصد انحراف دارد،  به مردم رشت ظلم شده است!

باقری خطاب به  رئیس و اعضای  شورای شهر  و خبرنگاران  گفت: برخی برای دیدار های خانوادگی خویش در استان خاص ماهانه از بیت المال هزینه سفر میکنند و خودروی بیت المال را هزینه لذت و شهوت جوانی فرزندشان میکنند! مردم فهیم رشت! از شماها میپرسم آیا این فرد میتواند نگهبان خوبی برای حفاظت از حق شما باشد! فردی که به پول بنزین ماهیانه هم رحم نمیکند! آژانس شبانه روزی با هزینه بیت المال در اختیار داشته و خودروی بیت المال را در اختیار فرزندش قرار داده تا در شهر جولان کند!؟ آیا هزینه ایاب و ذهاب این فرد را باید مردم رشت بپردازند!؟

وی ثابت قدم را دعوت به مناظره  کرد و تاکید کرد: در خصوص عملکرد ضعیفتان و تناقض گوییهایتان در یکی از مساجد شهر رشت و با حضور مردم  حاضرم با شما مناظره کنم.اینبار دعوتید تا در خانه خدا و در محضر مردم پاسخگوی سؤالات بیشمار مردم باشید!

عضو شورای شهر رشت  به اظهارات مدیر منابع انسانی شهرداری در نشست خبری شهردار اشاره نمود و  اذعان داشت: مدیر منابع انسانی شهرداری  در مورد سازمان‌های ادغام شده شهرداری گفته اند که انحالالی در کار نبوده، بلکه ادغام صورت گرفته و اساسنامه ها تدوین شده و منتظر ابلاغ شیوه نامه از وزارت کشور هستیم . ایشان در حضور شهردار رشت تایید کرد که هنوز وزارت کشور مصوبه ای در مورد انحلال و ادغام سازمانهای شهرداری نداشته و اقدامات شهردار کاملا غیرقانونی است!!! همین گفته های وی سندی بر تخلفات  شهردار است.

وی اظهار کرد: آیا من مجرم ام که می گویم شهرداری ۱۷میلیارد تومان در دادگاه محکوم شد به این دلیل که وکیل شهرداری در دادگاه حضور پیدا نکرد!؟ متاسفم که شهرداری با هزینه بیت المال و پول شورا نشست میگذارد و به نمایندگان مردم توهین می کند و تهمت می زند. مجرم ام که می گویم مناقصات شهرداری را به فرزندان همین شهر بدهید!؟ شهردار به جای پاسخ به اعضاء شورا، ۲۱۰ صفحه کتاب خط بحران و التهاب علیه سه رسانه منتقد منتشر می کند!

عضو شورای شهر رشت در ادامه بیان کرد: نشست روز پنجشنبه شهردار برای این بود که هجمه ای تبلیغاتی  علیه اعضای شورا ایجاد شود. شهرداری که می گوید: شورا از من باج می خواهد، آیا گفته هفته پیش خود را فراموش کرده که از او خواستم در حضور خبرنگارها اعلام کندف آیا باقری تاکنون خواسته ای از شما داشته و شهردار به صراحت گفت نه!

باقری با اشاره به برخی اظهارات نشست خبری شهردار رشت مبنی بر دوستی اش با یکی از نمایندگان رشت تصریح کرد: بله، ثابت قدم هرچه دارد از جعفرزاده است، اما همین آقا بارها درمورد جعفرزاده گفته است هرچه بدبختی میکشم از سر جعفرزاده است!

عضو شورای شهردار را استاد انحراف توصیف کرد و تاکید کرد: ثابت قدم استاد نیست، بلکه اسطوره انحراف است!

وی در پاسخ به انتقاد عضو شورا درخصوص اعزامش به سوریه گفت: یادتان نیست که قرار بود باهم به سوریه برویم و بعد شما نیامدید!؟ گفتید دانشگاه دارید!؟ من از تیر و ترکش نمی ترسم.

باقری بیان کرد: جناب ثابت قدم! در جلسه گذشته شورا اعتراف کردید که محمود باقری هرگز از شما تقاضای شخصی نداشته است! ولی چرا در حضور اصحاب رسانه، شورانشینان را به باج خواهی متهم کرده اید! بابت این گفته هایتان مسئول هستید! لطفا و حتما اعلام کنید چه کسانی از شما باج خواسته اند!

 

فاطمه شیرزاد، به عضو جدید شورا خیر مقدم گفت  و ابراز امیدواری کرد، حضور حجت جذب منشا خدمت موثری در راستای توسعه شهر باشد.

وی سالگرد ارتحال امام را یاداور شد و یاد شهدای ۱۵خرداد ۴۲ و همچنین شهید جدید مدافع حرم را گرامی داشت.

رئیس کمیسیون بهداشت شورا  روز جهانی محیط زیست را گرامی داشت و از اعضای کمیسیون بهداشت بابت تلاش در حوزه های زیست محیطی شهر و سلامت شهروندان تقدیر نمود.

شیرزاد به افزایش نرخ کرایه تاکسی اعتراض نمود و افزود: شورا باید صلاح همه شهروندان را درنظر بگیرد و باید صلاح شهروندان را درنظر بگیرد.

وی به جذب اعتبار ۵۰ میلیاردی دولت برای ساماندهی رودخانه ها اشاره نمود و تصریح کرد: ۳۰میلیارد آن به سازمان پسماند شهرداری، شرکت آبفا و ساماندهی بیمارستانها تخصیص یافته ولی هنوز اعتباری به آب منطقه ای تخصیص نیافته است.

رضا رسولی، به تشکیل اولین جمهوری آسیایی توسط میرزا کوچک خان در ۱۶خرداد اشاره نمود و افزود: حال که شهرداری بازآفرینی کالبدی شهر رشت را  در دستور کار دارد، بهتر است بازآفرینی تاریخی فرهنگی را هم در برنامه های خود داشه باشد  و به حوادث تاریخی و فرهنگی  رشت هم توجه نماید.

 

مجید رجبی، در نطق پیش از دستور جلسه به انحراف بودجه شهرداری برای اجرای پیاده راه فرهنگی اشاره نمود و گفت:  شهرداری رشت از بودجه ۹۴ به کد اعتباری  به شماره ۳۰۳۰۲۰۲۰۰۶ عملیات اجرای سنگ فرش بافت مرکزی به سه قرارداد تبدیل و اجرا نموده است.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهری شورا افزود: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ها یکی از وظایف شهردار اجرای مصوبات شورا در راستای بودجه تصویب شده است و شهردار از این قانون عدول نموده و بر اساس ماده ۲۹  شرایط عمومی پیمان کارفرما حق بیشتر از ۲۵ درصد مبلغ  اولیه پیمان را ندارد مگر تحت مصوبه جدید و تغییر کد اقدام نماید.

وی افزود:  شهردار بدون داشتن هیچ قراردادی و مصوبه ای از شورای رشت اقدام نموده  و این موضوع به استناد ماده ۵۹۹ قانون مجازاتهای عمومی جرم تلقی می گردد .

وی به متهم نمودن اعضای شورا از سوی شهردار اشاره نمود و تصریح کرد: شهرداری که اعضای شورا را متهم به باج خوهی می کند، اگر نتواند ادله بیاورد محکوم است و ثابت قدم که در نشست خبری بنده را به باج گیری متهم نموده در صورت عدم اثبات این ادعا بر اساس ماده ۶۹۷ قانون مجازاتهای اسلامی جرم تلقی می گردد.

رجبی در پایان تاکید کرد: مدارک موجود در مورد تخلفات شهردار در اجرای پیاده راه به مراجع قانونی ارسال می گردد.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *