خواندنی ها 24 خرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مدیر کل سازمان انتقال خون استان گیلان : نزدیک به ده درصد جمعیت تالاسمی کشور در استان گیلان است

به گزارش آفتاب شمال : در آستانه فرا رسیدن 24 خرداد ماه مصادف با ( 14june ) ، روز جهانی اهداء کنندگان خون ،  دکتر علی داوودی –  مدیر کل سازمان انتقال خون استان گیلان طی گفت و گوی اختصاصی با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: شاخص اهدائ خون در استان گیلان 32 نفر به ازای هزار نفر جمعیت می باشد؛ این در حالی است که این  شاخص در سطح ملی  27 نفر به ازای هزار نفر جمعیت می باشد.
 وی  افزود: متاسفانه  زنان استان تنها 4 درصد از اهداء کنندگان خون در استان را تشکیل می دهند و آن چه که در استان ما مهم می باشد این است که  54 درصد اهداء کنندگان ما مستمر هستند یعنی بیش از سه تا چهار بار در سال  خون اهداء می کنند.
وی  شعار سازمان جهانی بهداشت را در سال جاری  “اهداء خون پیوند دهنده همه ماست ” و “با اهداء خون زندگی را به اشتراک بگذاریم ” عنوان کرد و افزود : استان گیلان یکی از استان های پر مصرف فرآورده های خونی می باشد و ازدلایل این امر می توان به توریستی بودن استان گیلان، آمار تصادفات جاده ای بالا و پدیده سالمندی در اهداء کنندگان مستمر خون، اشاره کرد.
مدیر کل سازمان انتقال خون استان ادامه داد : امکان بروز بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها و بیماری های ژنتیکی از جمله ؛ تالاسمی و هموفیلی در گیلان بیشتر است و می توان گفت تقریبا” نزدیک به ده درصد جمعیت تالاسمی کشور در استان گیلان می باشد.
وی تعداد بیماران تالاسمی ماژور در استان گیلان را  یک هزارو دویست نفر ذکر کرد و گفت : این بیماران به طور متوسط در ماه سه تا چهار بار از فرآورده های خونی استفاده می کنند و علاوه بر این ، با رشد فزاینده دیالیز در استان گیلان مواجه هستیم به طوری که در حال حاضر بیش از دویست بیمار دیالیزی در استان از فرآورده های خونی استفاده می کنند.
دکتر داوودی با اشاره به این که  استان گیلان دارای چهار مرکز جراحی قلب باز می باشد،  تصریح کرد :  روزانه  یکصد و ده واحد خون در این مراکز مورد استفاده قرار می گیرد و از سویی دیگر پلاکت نیز به عنوان یکی از فراورده های خونی برای بیماران سرطانی مصرف می شود که می توان گفت ، هر بیمار سرطانی برای انجام یک مرحله از شیمی درمانی، هشت واحد پلاکت مصرف می کند یعنی برای هر جلسه بیماران شیمی درمانی، نیاز به هشت نفر اهداء کننده خون  می باشد که باید به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.
وی افزود :  اگر شاخص اهداء خون در استان گیلان از میانگین کشوری بیشتر است دلایل این امر تنوع بیماری های ژنتیکی و بروز پدیده سالمندی است که استان گیلان را در شمار  یکی از استان های پر مصرف فرآورده های خونی قرار می دهد .
وی ادامه داد : سالانه هشتاد هزار نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کرده و خون خود را اهدا ء می کنند به طوری که طی سال گذشته سازمان انتقال خون استان بیش از دویست و  سی هزار واحد خون و فرآورده های مختلف برای سی و یک بیمارستان دولتی و خصوصی استان توزیع کرده است .
دکتر داوودی در پایان  گفت : انتظار ما از همه مردم به ویژه گروه های خونی منفی و اهداء کنندگان مستمر خون این است که  طبق برنامه تنظیمی به ده مرکز ثابت و دو مرکز سیار انتقال خون استان مراجعه کنند و ما را در ارایه خدمات یاری نمایند.
گفتنی است : به همت سازمان انتقال خون استان گیلان  بیست و پنجم  خرداد ماه  سال جاری  در خانه شبانه روزی مژدهی رشت  طی مراسمی با حضور مسوولین استانی از جمعی از اهداء کنندگان خون  به همراه ضیافت افطار تقدیر خواهد شد

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *