استان 25 خرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

شهردار رشت : اقتصاد مقاومتی یعنی بهره وری اقتصادی حداکثری به اضافه تحقق ارزش هاست

   
نشست هم اندیشی شهردار و رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت و جمعی از مدیران شهرداری رشت  با رییس بسیج اداری در خصوص پیاده سازی اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

به گزارش آفتاب شمال ،  دکتر جباری مشاور عالی شهردار ، شهرداران مناطق ۵ گانه شهرداری رشت ، قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل و  قانع مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی ، مرادی فرمانده پایگاه حضرت رقیه (  س) و بخشی فرمانده پایگاه  شهید دستغیب شهرداری   نیز حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه دکتر سید محمدعلی قدم اظهار داشت : در سال ۹۵ که سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل نام گذاری شد و  بسیاری از موضوعات در حال انجام است لذا در جهت ترویج و فرهنگ سازی این مسأله تصمیم گرفتیم ،  بسیاری از اقداماتی  را که به صورت عرفی ممکن است انجام پذیرد در قالب شعار سال محقق سازیم .

وی در ادامه با بیان اینکه مبانی اقتصاد مقاومتی شاید گاهی اوقات واکاوی نشده ، بیان داشت : حتی اگر واکاوی شده با آنچه که ما شعارش را داده ایم چه در حوزه تئوری ، چه در حوزه اجرا و عمل فاصله دارد.

دکترثابت قدم تصریح کرد : در ابتدای اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی در کشور توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد خیلی ها مباحث را به این سمت می بردند که اقتصاد مقاومتی یعنی ریاضت در اقتصاد جاری بشود و این ریاضت به معنی سختی کشیدن مردم است و این سختی کشیدن هم تبعات منفی آن بشدت زیاد است. در حالی که فی الواقع این نبوده و نیست؛  بلکه اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه در بحث اقتصاد به گونه ای رفتار کنیم که بهره وری و کارآیی یک سیستم را بالا ببریم و با حداقل هزینه های مالی و انسانی بتوانیم حداکثر بهره وری ها را داشته باشیم ، لذا اگر صحبت از اقتصاد مقاومتی می کنیم نمی توانیم یک بحث انتزاعی و جدا از مسائل عملی مطرح بکنیم و این مسأله یک اصل عقلایی است که در زندگی شخصی ما جاری می شود و به سطح زندگی عمومی ما و مسئولیتی که هر فرد در قبال جامعه دارد تعمیم پیدا می کند.

شهردار رشت در ادامه صحبت های خود با اشاره به یک ویژگی مهم و شاخص اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد : در اقتصاد مقاومتی هرگاه بحث از فایده و منفعت می شود یک فایده ی مادی مدنظر نیست ، ممکن است در مبانی غربی علم اقتصاد این مساله بسیار مورد توجه باشد اما در اقتصاد مقاومتی با مبانی ایرانی و اسلامی اینگونه نیست و علاوه بر منافع مادی بحث دیگری هست که به دنبال تحقق ارزش هاست و بنابراین تعریف اقتصاد مقاومتی در یک جمله «بهره وری اقتصادی حداکثری به اضافه تحقق ارزش هاست» و این چیزی ست که اقتصاد مقاومتی را از ریاضت اقتصادی جدا می کند.
 
 
دکتر ثابت قدم در بخش دیگری از صحبت های خود به وارداتی بودن علم اقتصاد اشاره کرد و بیان داشت : سوالی که مطرح می شود این است که با توجه به اینکه علم اقتصاد یک علم وارداتی است چگونه می توان بهره وری اقتصادی مبتنی بر عقلانیت علمی را با مباحث ارزشی خودمان که همان بحث مقاومت در اقتصاد است هماهنگ کنیم.

وی ادامه داد : اگر سرمایه را در مبانی سرمایه داری ببینیم ، اساساً سرمایه یک کالای ارزشمند است و شاید ارزشمندترین کالاست و در پروژه های مختلف امروزه در کشور ما افزایش حجم کمّی سرمایه توجیه سرمایه گذاری است ، اما افزایش سرمایه شاید بعضی از ارزش ها و دلایل این کار باشد اما همه ارزش نیست.

شهردار رشت در ادامه صحبت های خود،  پروژه راه اندازی شهربازی شهررشت را مصداق عینی این مسأله عنوان کرد و تصریح کرد : در بحث راه اندازی پروژه شهربازی شهر رشت گفته می شود که اگر راه اندازی اتفاق بیفتد شهرداری درآمد بسیار بالایی از اجرای آن خواهد داشت ، اما برای راه اندازی این پروژه تنها این هدف مد نظر نیست بلکه رضایت مردم در اوقات فراغت شان هم دارای اهمیت است و این یک ما به ازای اجتماعی است که چنین پروژه هایی نیز دارد.

دکتر ثابت قدم رعایت مبانی اقتصاد مقاومتی در حوزه هزینه ها را مسأله دارای اهمیت دانست و گفت : بسیاری از هزینه ها می تواند با مدیریت بهینه و بهره وری کاهش یابد و گاه حتی با تغییر یک سیستم و تغییر یک مدل و تعیین یک مدل جدید و همچنین به کار گیری نیروی انسانی در جای مناسب خودش است هم می شود تغییرات ویژه ای ایجاد کرد ، وقتی می شود با تغییرات در نیرو ها میزان بهره وری یک سازمان را از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد رساند خب انجام اینکار لازم است و اتفاقا این عین اقتصاد مقاومتی است ، وی افزود : ظلم است اگر نیروی انسانی با کارآیی بهتر را کنار بگذاریم و نیروی انسانی با کارآیی کمتر را به کار بگیریم.

شهردار رشت در ادامه صحبت های خود تصریح کرد : بخش دیگری از مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی بر می گردد به نحوه مدیریت هزینه ها در سیستم و اینکه هزینه های غیر ضروری را کاهش دهیم ، در همین راستا توانستیم نسبت بودجه جاری به بودجه عمرانی را تغییر دهیم و با افزایش بودجه عمرانی و نحوه صحیح هزینه کردن آن می توانیم نگاه مردم به مسئولین را تغییر دهیم که نتیجه آن افزایش رضایتمندی و نرخ سرمایه اجتماعی است که اقتصاد مقاومتی به دنبال آن است.
 
 
وی با بیان اینکه اگر بهره وری افزایش یابد و نرخ رضایتمندی هم افزایش پیدا کند مشارکت مردم بالاتر خواهد رفت و ما برنده اقتصاد مقاومتی خواهیم بود، ادامه داد :  بارها به شهرداران محترم مناطق که در جلسه هم حضور دارند عرض کرده ام که هوشمندی ما در بحث تعیین دقیق زمان افتتاح یک پروژه و افتتاح به موقع آن بدون هیچ هزینه اضافه ای می تواند نگاه مردم را تغییر بدهد و در خوش بین کردن آن ها تاثیر بگذارد و مردم بدانند که مسئولین بدقول نیستند و این تاثیر مثبتی در امیدواری مردم دارد و این خوش بینی و اعتماد سازی اگر رخ بدهد و در مرور زمان تجمیع بشود می تواند مشارکت مردم را افزایش بدهد.

وی در پایان گفت : اگر ناهنجاری و تنازع و تقابل باشد در رویکرد های مستقیم مردم با مدیریت شهری تاثیر منفی و نامطلوب خواهد داشت لذا خروج از مباحث شعارگونه و پنهان نشدن پشت شعار های ارزشی یکی از اصول مدیریت است و اگر هم نمیتوانیم عمل بکنیم صادقانه بگذاریم و برویم و این هم یک راه است که دهان یاوه گویان بسته شود.

در ادامه این نشست نیکومنش نودهی رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت در سخنانی با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان «اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل » گفت: اینطور نباشد که شعار سال را بنویسیم و روی دیوار اتاق کار خود بگذاریم اما اقدامی نکنیم بلکه باید تلاش بکنیم که نقش مثبت و موثر ایفاء بکنیم.
 
 
وی افزود : شهرداران مناطق و مدیران ستادی از استاتید و صاحب نظران مشاوره بگیرند و همه تلاش بکنیم تا فرمایشات رهبری عمل بشود.

در ادامه این جلسه دکتر جباری مشاور عالی شهردار رشت در سخنانی گفت : برای عده ای ممکن است سوال بوجود بیاید که آیا این بحث ضرورت است یا انتخاب؟ در پاسخ به این گروه باید گفت که اقتصاد مقاومتی یک ضرورت است.
وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون در کشور با سه بحران مهم «سبک زندگی» ، «کمبود آب» و «بحران اقتصادی» مواجه هستیم بیان داشت : امروز در شرایطی هستیم که درآمد دولت به گونه ای نیست که بتواند توسعه را راهبری کند و با وجود ۶ میلیون بیکار و نیاز به ۸۰۰ هزار میلیارد برای اتمام پروژه های نیمه تمام در کشور و با توجه به وضعیت درآمدی دولت،  اقتصاد مقاومتی یک ضرورت است.
 
 
مشاور عالی شهردار رشت با بیان اینکه راه افتادن موج افشاگری یک متغیر مزاحم است ، خاطر نشان کرد : رشت یک شهر اقتصادی نیست و باید اقتصادی بشود و دو مسأله مهم در این مسیر «اعتماد سازی» و «برندسازی» است.وی افزود : وقتی یک سرمایه گذار می خواد به رشت بیاید رفتار های مدیریت شهری را مورد بررسی قرار می دهد و اگر احساس ناامنی داشته باشد این سرمایه رخ نخواهد داد.

دکتر جباری در ادامه با اشاره به نقش مهم بسیج در اقتصاد مقاومتی گفت : بسیج مکانیزمی است که می تواند حس تعلق سازمانی و روحیه سازمانی را  تقویت کند ، در واقع آنچه که اقتصاد مقاومتی را محقق می کند مکانیزم اداری درست است و دوستان ما در بسیج اداری می توانند این فرهنگ را نهادینه بکنند.

در ادامه این جلسه مولایی رییس بسیج اداری در سخنانی با بیان اینکه امیدواریم به همه صحبت های خوبی که عزیزان داشتند عمل بشود ، گقت : در بحث نهادینه سازی تفکر اقتصاد مقاومتی و حمایت عملی از این مبحث ۴-۵ سالی ست که در سطح محلات و مساجد بسیج شروع به کار کرده و از طریق تسهلات اقتصاد مقاومتی تلاش می کند تا از ظرفیت های بومی و استانی در این زمینه استفاده بشود.
وی در ادامه اظهار داشت : امیدواریم با توانایی که در بسیج و همچنین مجموعه مدیران شهری است علی الخصوص شخص آقای شهردار بتوانیم این مباحث را عملی بکنیم.

در ادامه این جلسه فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری امسال در حوزه اقتصادی و تاکید ایشان بر ایجاد رویکرد گفتمان در بین مردم و افکار عمومی یاد اور شد : وظیفه حوزه اطلاع رسانی در تبیین این گفتمان و انتقال درست می باشد .

وی خاطر نشان کرد : مقام معظم  رهبری انچه را که منجر به حصول نتیجه برای افتصاد مقاومتی فرموده اند برنامه ریزی درست و عملیات مستمر است و امید است که مجموعه مدیریت شهری رشا نیز با نقشه عملیاتی درست در این مسیر گام های موثری را بردارد .
علیرضا قانع مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز  گفت : در تاریخ ۲۹ بهمن سال ۹۳ سی و یکمین سیاستی که رهبر معظم انقلاب در قالب سیاست های کلی نظام ابلاغ فرمودند بحث اقتصاد مقاومتی در ۲۴ بند بود ،وی ادامه داد : اقتصاد مقاومتی باید از طریق فرهنگ سازی به گفتمان و خواسته رایج مردم از دولت تبدیل شود و اگر این اتفاق رخ بدهد می توانیم مردم را به سمت خرید کالای ایرانی و حمایت از تولید ایرانی سوق بدهیم.
 
 
قانع در ادامه با اشاره به اهمیت حمایت از تولید داخلی در اقتصاد مقاومتی گفت : باید بتوانیم این را به باور مردم تبدیل کنیم که خرید کالای ایرانی می تواند به چرخ اقتصادی کشور کمک بکند.
مرادی فرمانده پایگاه حضرت رقیه شهرداری رشت نیز ضمن تشریح بخشی از فعالیت های بسیج در شهرداری رشت خاطر نشان کرد : امروز بسیاری از بانوان بسیجی شهرداری رشت به عنوان  بانوان مدیر شهرداری رشت فعالیت می کنند و تاثیر گذار هستند .
در پایان این جلسه دکتر ثابت قدم در سخنانی به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت : اینکه تنها ۱۰ درصد از شهروندان و آن هم تنها ۱۰ درصد از هزینه های اداره شهر را پرداخت می کنند خوب نیست. وی افزود: در اقتصاد مقاومتی مردم هم وظایفی دارند و خواست ما این است که مردم اگر خواهان کاهش فساد اداری و اقتصادی هستند باید حضور داشته باشند و مشارکت داشته باشند.
شهردار رشت در ادامه با بیان اینکه باید برای همه مناطق و محلات و اقشار نسخه عملی داشته باشیم ، گفت : باید نسخه فرهنگی مشخص باشد و یا نسخه های ویژه مناطق چرا که نسخه و روشی که برای شهروندان منطقه یک مناسب است برای شهروند منطقه چهار مناسب نیست.
وی در ادامه با بیان اهمیت اینکه در کشور بسیار حرف های کلی زده می شود ، خاطر نشان کرد : به عقیده من در این کشور تنها یک نفر باید حرف های کلی بزند و سیاست های کلان را مشخص کند و آن هم مقام معظم رهبری هستند و بقیه باید بنشینند و نسخه بنویسند و اجرا کنند ، البته احساس می کنم انقدر که عمل نشده است ایشان دیگر وارد نسخه نویسی و تعیین مصادیق شده اند.
دکتر ثابت قدم در پایان ابراز امیدواری کرد با نظارت عالیه شورای شهر و هماهنگی بسیج و مجموعه شهرداری  شاهد اشاعه این مباحث در سطح شهر و در میان مردم باشیم.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *