اقتصادی 29 خرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سخنگوی دولت خبر داد: پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی نیمه فعال آغاز می شود

به گزارش آفتاب شمال  :محمدباقر نوبخت به کاهش نابرابری در دریافت حقوق کارمندان دولت اشاره کرد و گفت: امسال اقدامات ویژه ای برای کاهش نابرابری ها انجام شده که اضافه کردن عمومی 12 درصد به حقوق و مزایای کارکنان در همین راستاست. برای بازنشستگانی که زیر یک و نیم میلیون تومان دریافت می کردند تا 20 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شد. همچنین بازنشستگانی که زیر یک میلیون تومان دریافت می کردند، با صندوقهای بازنشستگی هماهنگ شد تا مابه التفاوت این میزان اضافه را به صورت غیرنقدی و نقدی به عزیزان بازنشسته بپردازیم. همه این مبالغ با پرداخت حقوق خردادماه اضافه می شود و 4هزار و 200 میلیارد تومان بابت اجرای این مصوبات در سه ماهه ابتدای سال پرداخت می شود.

دریافتی همه کارمندان یکسان می شود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه با اشاره به اجرای بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری برای همه مشاغل و کارکنان دولت گفت: طبق دستور آقای رئیس جمهور، این نابرابری جبران می شود و تمامی کارمندان از این بند استفاده خواهند کرد. برای ایجاد عدالت در پرداختها دولت تا پایان امسال 14هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است. همچنین قانون مدیریت خدمات کشوری اصلاح می شود به نحوی که جلوی هر محلی که پاداش غیرمتعارف ایجاد می کند، گرفته شود.همچنین کسانی که در سنوات گذشته بازنشسته شده اند و از فوق العاده های ماده 68 استفاده نکرده اند، در سالهای اجرای برنامه ششم توسعه، دریافتی شان ترمیم می شود تا بازنشسته ای نداشته باشیم که نابرابری در دریافت داشته باشد.

7 خریدار برای کارخانه ارج
وی درباره تعطیلی کارخانه لوازم خانگی ارج نیز توضیح داد: دولت در حال فعال کردن 7هزار و 500 واحد صنعتی است. اساسا بیش از 4 هزار واحد تولیدی راکد شده اند و سیاست ما فعال سازی این واحدهاست. کارخانه ارج مربوط به بانک ملی است و می تواند به سهم خود از تسهیلات 16هزار میلیارد تومانی برای فعال سازی واحدهای صنعتی استفاده کند. منتهی قانونی درباره عدم بنگاه داری بانکها وجود دارد. لذا باید واحدهای تولیدی متعلق به بانکها واگذار شود. در حال حاضر شش خریدار داخلی و یک خریدار خارجی برای خرید ارج اعلام آمادگی کرده اند که این واگذاری در دست بررسی است.
نوبخت درباره فروش واحدهای ورشکسته به خارجی ها گفت: سرمایه گذاری خارجی ها در واحدهای تولیدی بلامانع است. مثلا سیتروئن با شرکت سایپا و شرکت پژو با ایران خودرو در حال اجرای پروژه های مشترک هستند. منتهی دولت اجازه نمی دهد این سرمایه گذاری ها به واردات کالاهای خارجی بینجامد. لذا ضمن استفاده از فناوری روز، در پی صادرات محصولات تولیدی در ایران با سرمایه های خارجی هستیم. کارخانه ای مانند ارج که پرسابقه است، اگر نمی تواند با شرایط رقابت روز هماهنگ شود، از سرمایه گذاری خارجی برای به روز کردن واحدها استفاده می کنیم. یک شرکت خارجی متعلق به ترکیه نیز برای خرید این کارخانه، اعلام آمادگی کرده است.

پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی کلید می خورد
نوبخت درباره پرداخت 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای رونق واحدهای تولیدی نیمه فعال گفت: بانک مرکزی محدودیت پرداخت وام از جمله بدهی قبلی واحدهای تولیدی به نظام بانکی را برداشته است. برای دولت بسیار مهم است که مردم رونق اقتصادی و عبور از رکود را حس کنند. لذا در حال پیگیری رفع موانع هستیم و در آینده نزدیک بخشی از این تسهیلات پرداخت می شود.
 تغییرات کابینه شایعه است
نوبخت تغییرات در کابینه را تکذیب کرد و گفت تکرار هر چند ماه یکباره این شایعات نشان می دهد مسایلی از این دست در حد گمانه زنی است. در ماه های گذشته تا شخصی چند روزی دیده نمی شد، بلافاصله شایعاتی درباره بازداشت و زندانی شدن این شخص منتشر می شد. اینها گمانه زنی است تا ذهن جامعه را از خدمات دولت منحرف کنند. ما به این مسایل ورود نمی کنیم و تلاش خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید ادامه می دهیم.

عزل مدیرانی که دریافتهای نامتعارف دارند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به سئوالی درباره عزل مدیرانی که حقوق و پاداشهای نامتعارف دارند، گفت: قطعا درباره برخورد با کسانی که شامل بخشنامه آقای رییس جمهور شوند، اقدام می شود.
وی در ادامه توضیحاتش گفت: به دفعات آقای رئیس جمهور و نهادهای نظارتی در قوه مجریه از این دست برخوردها را انجام داده اند، البته ضرورتی به انتشار رسانه ای این مسایل نیست. درباره حقوق مدیران ارشد نیز هر چکی که صادر می شود، یک امضای ذیحساب باید در پای آن قید شود و نظارت از این طریق صورت می گیرد. پرداختهای نامتعارف در وزارتخانه ها نیست بلکه در بانکها، بیمه ها و شرکتهاست. اگر دو سه مورد از این اتفاقات افتاد قابل تسری نیست که ما هر مدیر بانکی را می بینیم فکر کنیم از مزایای خاص استفاده کرده یا دریافت غیرمتعارف دارد.

سرمایه گذاری های پسابرجام
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گزارش اجمالی سرمایه گذاری خارجی را در پسابرجام اعلام کرد و گفت: برای 41 طرح، 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استانهای مختلف انجام شده است. همچنین 4.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای 6 نیروگاه به ظرفیت 5هزار مگاوات انجام شده است. در سفر اخیر دکتر ظریف ملاقات دیگری با مسئولان آمریکایی در این راستا انجام می گیرد و برای استیفای حقوق ما در اجرای برجام و جذب سرمایه گذاری خارجی، تمام تلاشهای خود را انجام می دهیم.

ایرباس چه زمانی به ایران می آید؟
نوبخت درباره قرارداد ایرباس گفت: منتظر تشکیل جلسه شورای اقتصاد و گرفتن مصوبه این شورا برای انعقاد قرارداد با ایرباس هستیم. کمیسیون مربوطه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی انعقاد قرارداد با ایرباس را تایید کرده و پیش بینی می کنیم شورای اقتصاد نیز از خرید هواپیماهای ایرباس استقبال کند. خرید ایرباس ها در مسیر تصویب قانونی داخلی است. همچنین زمینه هایی برای خرید هواپیماهای بوئینگ در دست بررسی است.

سهم بازار نفت ایران احیا می شود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به اراده ایران برای احیای سهم صادرات نفت خود در بازار جهانی اشاره کرد و گفت: قیمت نفت در حال افزایش است و جوسازی هایی که مبنی بر سقوط قیمت نفت با احیای صادرات ایران می شد، به عینه شکست خورد.

تغییرات لایحه بودجه 95 به مجلس می رود؟
سخنگوی دولت درباره بازتقدیم تغییرات لایحه بودجه 95 به مجلس دهم گفت: تبصره های 19 و 20 لایحه تقدیمی دولت درباره اصلاح ساختار بانکها در مجلس نهم به تصویب نرسید و حذف شد. دولت خواهان ابقای این دو تبصره است. لذا برای اصلاح نظام بانکی و کمک به تولید و ایجاد رونق اقتصادی، این دو تبصره را به مجلس تقدیم می کنیم.

مطالعات طرح اتصال خزر به خلیج فارس در حال انجام است
معاون رئیس جمهور درباره اتصال دریای خزر به خلیج فارس توضیح داد: برای اجرای چنین طرحهای کلانی باید مطالعات زیادی انجام گیرد. لذا دولت یازدهم یا هر دولت دیگری بدون مطالعات مورد نیاز، قادر به اجرای این طرح نیست. هم اکنون نیز این مطالعات در دست انجام است. هر زمان به این نتیجه برسیم که اجرای این طرح به نفع مردم است، آن را اجرا می کنیم.

از سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح شکایت کردیم
نوبخت با اشاره به پیامک جعلی گسترده در ماه گذشته از سوی سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح مبنی بر عدم پرداخت حقوق بازنشستگان این سازمان گفت: از این موضوع سواستفاده شد و برخی رسانه های خارجی این موضوع را به مباحث سوریه و یمن ربط دادند. این اتهام بزرگی به نظام بود و به واحد حقوقی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ شد تا شکایت از انتشار دهندگان این پیامک در دستور کار قرار گیرد.

ساماندهی تعطیلات تقویمی
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره تعطیلات تقویمی گفت: یکی دو بار درجلسه هیات دولت بحث ساماندهی تعطیلات تقویمی بحث شد. کمیسیون اجتماعی دولت دراین باره مشغول مطالعه و بررسی هستند و به محض تصمیم گیری اطلاع داده می شود.

تکمیل راه آهن شمال -جنوب
نوبخت در بخش دیگری از سخنانش گفت: امسال راه آهن قزوین به رشت تکمیل می شود. برای ادامه مسیر راه آهن از رشت به انزلی و آستارا در حال مذاکره هستیم و پس از آن، اتصال راه آهن آستارای ایران به آستارای جمهوری آذربایجان در دست بررسی است تا در نهایت، راه آهن شمال-جنوب محقق شود.

بدهی دولت به نظام بانکی 41هزار میلیارد تومان است
عضو کابینه تدبیر و امید درباره بدهی دولت به بانکها گفت: دولت 41 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار است که البته در دولت فعلی ایجاد نشده است. بانکها تلاش دارند با جریمه دیرکرد استرداد این بدهی، مبالغ طلب خود را افزایش دهند. دولت تصمیم دارد بدهی خود را به نظام بانکی تادیه کند. برای همین در تبصره 19 و 20 قانون بودجه 95 که مجددا به مجلس تقدیم می شود، مطالبات بانکها پرداخت می شود. لذا بانکها امکان بیشتری برای اختصاص وام به واحدهای تولیدی دارند. همچنین امکان افزایش سرمایه بانکها و اخذ بدهی مردم به بانکها در دستور کار قرار دارد.
نوبخت پیش بینی کرد: تصور می کنیم 16هزار و 680 میلیارد تومان در سال 95 به سرمایه بانکها اضافه شده و احتمالا 8 برابر این مبلغ قدرت تسهیلات دهی به بانکها ایجاد می شود. حتی دولت قبل اقدامی برای تسویه بدهی خود داشت انجام می داد که مجلس وقت مانع شد. ما برای فرستادن مجدد تبصره های 19 و 20 قانون بودجه به مجلس برای تادیه بدهی بانکها از طریق انتشار 20 تا 30 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت اقدام خواهیم کرد. ( پایگاه اطلاع رسانی دولت )

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *