استان 19 مرداد 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مدیر مسئول پایگاه خبری آفتاب شمال در همایش روز خبرنگار : خبرنگاری شغل سخت و زیان اور است

 به گزارش حسین منکوئی خبرنگار آفتاب شمال :  همایش  تجلیل از خبرنگاران صبح یکشنبه  95/5/17با حضور محمدعلی نجفی استاندار گیلان٬ عیسی مهدوی فرماندار رشت٬ فیروز فاضلی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان٬ محمدعلی محمدی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان٬ محمد احمدی پور معاون سیاسی استانداری٬ یونس رنجکش مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری، امیر محمدپور مدیرعامل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، عیسی مهدوی فرماندار و محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت و سرکار خانم شیرزاد نماینده شورای شهرستان رشت در سالن همایش خاتم الانبیا رشت برگزار شد .
در این همایش ضمن اجرای برنامه های متنوع از جمله اجرای نمایش و سرود با صدای ناصر وحدتی از سخنرانان روز خبرنگار لیلا سیروس مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی آفتاب شمال و هفته نامه آفتاب خزر و نیز آقای فرشاد نوروزپور مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی گیل نگاه به نمایندگی از خبرنگاران دعوت به عمل آمد .

خبرنگاری شغل سخت و زیان آور است

لیلا سیروس مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی آفتاب شمال  و هفته نامه آفتاب خزر از سخنرانان جامعه مطبوعات و خبرنگاران در همایش تقدیر از روز خبرنگاران  ضمن تبریک روز خبرنگار به  اصحاب رسانه ، اهالی هنر   با برشمردن شاخصه های حرفه خبرنگاری من جمله  استرس و اضطراب بالا ، سرعت عمل در انتقال مطالب ، دستمزد اندک ، گستره بالای حیطه کار ، مخاطرات جسمی و روحی ….. این حرفه را جزء مشاغل سخت و زیان اور برشمرد . و اظهار داشت متاسفانه در سازمان تامین اجتماعی صرفا مشاغلی جز مشاغل سخت محسوب می شوند که دارای شرایط ویژه باشند از جمله کار با مواد شیمیایی و وسایل خطرزا و شرایط آب و هوایی و ….  و نگاه تامین اجتماعی را به مشاغل سخت را نگاه مکانیکی و سخت افزاری دانست .

وی  همچنین با اشاره برنگاه غیر حرفه ای به خبرنگاران  گفت در بسیاری از شهرها ( الخصوص شهرهای کوچک تر) برخی مسئولین از مصاحبه و اظهار شرح فعالیت ها و اقداماتشان طفره می روند و همکاری مناسب با خبرنگاران جهت پوشش خبری ندارند  و این موارد را جز تنگناهای موجود دانست .
و همچنین افزود : هر چند مسئولانی هستند که در نهایت ادب و احترام با خبرنگاران برخورد می کنند و با روی گشاده از آنان استقبال می نمایند .
لیلا سیروس در ادامه سخنانش اظهار داشت خبرنگار در  گسترش فرهنگ عمومی جامعه ، آگاهی بخشی و جلوگیری از بروز جرم گسترش فرهنگ صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف در جامعه بسیار تاثیر گذار است و می بایست از این ظرفیتها در جهت ارائه  خدمات و توقعات اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، آموزشی استفاده نمود و  این موضوعات مهم را  از رسانه های مختلف دیداری و شنیداری مطالبه کرد .
وی تصریح کرد   برگزاری دوره های مختلف و تخصصی خبرنگاری از دیگر دغدغه های خبرنگاران است که درحل برخی مشکلات حرفه ای و ارتقای سطح کیفی نشریات موثر باشد .
لیلا سیروس مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی آفتاب شمال و هفته نامه آفتاب خزر از استاندار گیلان دکتر نجفی  و مدیر اداره کل ارشاد اسلامی  جناب آقای فاضلی درخواست همدلی و کمک برای بهبود وضعیت خبرنگاران نمود .  
این روزنگار گیلانی در ادامه  سخنانش از زحمات مسئولین دلسوز نظام مقدس جمهوری اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان جناب دکتر فاضلی و معاون محترم  ایشان جناب آقای ابراهیمیان و مدیر محترم خانه مطبوعات جناب آقای خورسندی و سایر بزرگواران سپاسگزاری نمود .

فقدان کادر سازی در رسانه‌های گیلان/ رسانه‌ها به دولت وابسته نشوند

فرشاد نوروزپورنیز  با اشاره به شکل رابطه دولت و رسانه گفت: با توجه به شرایط کشور که کاملا توسعه‌یافته و عقب‌مانده محسوب نمی‌شویم دولت باید به خارج شدن رسانه از زیر حمایت خود و قرار گرفتن در ریل خصوصی شدن و توسعه برای کارآمدی کمک کند و تهیه هرگونه برنامه و قانون مرتبط با رسانه ها باید با این معیار صورت بگیرد. وی افزود: اگر در سطح کلان کشور برنامه‌ریزی با این نگاه صورت نگیرد شرایط فعلی ادامه خواهد داشت.
مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی گیل نگاه بابیان اینکه نگاه خبرنگاران همیشه به مشکلات معیشتی و اقتصادی است گفت: نباید هدف و مطالبه اصلی اصحاب رسانه وابستگی اقتصادی رسانه به دولت باشد.
نوروزپور افزود: دولت باید رسانه را به حال خودش بگذارد و فقط بستر فعالیت را فراهم کند تا در ریل پیشرفت قرار بگیرد.
نوروزپور در ادامه با اشاره به کمیت رسانه‌های گیلان گفت: کارکرد این تعداد رسانه باید توسط کارشناسان ارزیابی شود چرا که به لحاظ کیفی تفاوت بسیاری میان رسانه ها وجود دارد که باید در نحوه ارتباط نهادها با رسانه ها مدنظر قرار گیرد.
وی همچنین بابیان اینکه باید تعارف را کنار بگذاریم ادامه داد: در گیلان در کادر سازی دچار مشکل هستیم.
نوروزپور همچنین خطاب به استاندار درخواست کرد: چند تن از خبرنگاران در سفر هیات های گیلانی به کشورهای دیگر همراه باشند.
وی تصریح کرد: منافع ملی و به تبع استانی ما خط قرمزی بر آزادی رسانه هاست که خبرنگاران باید با شناخت درست از شرایط کشور به آن توجه کنند.

سهم اهالی رسانه و خبرنگاران را در حفظ کرامت انسان‌ها بسیار ویژه است

در این همایش دکتر نجفی نماینده عالی دولت در گیلان سهم اهالی رسانه و خبرنگاران را در حفظ کرامت انسان‌ها بسیار ویژه دانست و گفت : خبرنگاران می‌توانند در این مسیر نقشی شگرف، اثربخش و پایدار از خود برجای بگذارند.
وی رسالت خبرنگاران را برای حفظ آرامش و ایجاد فضای همدلی در جامعه بسیار خطیر عنوان کرد و افزود : علیرغم اندیشه‌های مختلفی که اصحاب رسانه دارند خوشبختانه تلاش خوبی در جهت حفظ فضای آرام موجود در استان شکل گرفته است.
استاندار گیلان بر ضرورت بالا بردن ضریب تحمل مدیران استان در برابر نقدهای سازنده و اصولی تأکید و تصریح کرد : مدیران استانی با حضوری مضاعف و بیشتر در جمع خبرنگاران پذیرش نقدها را تمرین کنند.
وی رسالت خبرنگاران را همراه با تعهد، تخصص و سریع فکر کردن توصیف کرد و گفت : خبرنگار با هوشمندی، شجاعت و شهامتی که در وجود اوست خود را در عرصه‌های استانی، ملی و بین‌المللی حاضر می کند.
وی خاطر نشان کرد : او با چنین ویژگی‌هایی از دیگر انسان‌ها متمایز است.  
 دکتر نجفی اغلب خبرنگاران را جزء اقشار کم درآمد جامعه دانست و افزود : به رغم کارهای بزرگی که می کنند توقعات این قشر  به حداقل‌هاست و به موضوعاتی همچون تأمین معاش و بیمه محدود می‌شود.
وی با بیان اینکه خبرنگاران با تلاش‌هایی که از قبل آغاز شده تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار خواهند گرفت اظهار داشت : انشاء ا… با شفافیتی که در این مسیر خواهد بود حقی از این قشر پرتلاش ضایع نمی‌شود.
وی ادامه داد: طبعا این شرایط به خبرنگاران کمک خواهد کرد تا آنان با امنیت شغلی بهتر و با طیب خاطر به فعالیت خود ادامه دهند.
نماینده عالی دولت در گیلان ارج نهادن به خبرنگاران را نیازمند ارتباط 2 سویه دانست و افزود : اگر اندیشه و توقعات تلفیق پیدا کند انتظارات به صورت طرفینی خواهد بود.
استاندار گیلان  پیرو درخواست مدیر مسئول پایگاه خبری آفتاب شمال افزود : در هفته دولت، ارائه خدمات  را به دست شما خبرنگاران می سپارم که آنها را به مردم انتقال دهید و مدیران استانی را موظف به مصاحبه و دعوت از خبرنگاران در جلسات خود کرد و گفت : در این مسیر فقط خبرنگاران انتخابی دعوت نشوند.
وی بر لزوم حمایت از خبرنگاران تأکید و تصریح کرد : با کاهش نصب پرده‌های تبلیغی برای تعریف و تمجید از اشخاص از این قشر حمایت شود و این مسئله به مدیران ابلاغ خواهد شد.
دکتر نجفی پیرو درخواست نوروزپور مدیر مسئول پایگاه خبری گیل نگاه و با استقبال از پیشنهاد همراهی خبرنگاران در سفرهای خارجی گفت : علیرغم اینکه انتخاب خبرنگاران کار سختی است اما گروه‌های 5 تا 10 نفره را به کشورهای هدف اعزام می‌کنیم.

عرصه کنونی، عرصه رقابت است و رسانه های محلی می بایست بیش از همیشه برای ماندگاری، به تخصص و افزایش مهارت در خصوص جذب مخاطب مسلط شوند

دکتر فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان به توسعه فضای مجازی و انتشار نشریه های الکترونیک گفت: جایگاه رسانه های مکتوب به شرط دارابودن خلاقیت، هنر جذب مخاطب و بوجود آوردن احساس نیاز به خبر در جامعه محفوظ است.
فاضلی بیان کرد: عرصه کنونی، عرصه رقابت است و رسانه های محلی می بایست بیش از همیشه برای ماندگاری، به تخصص و افزایش مهارت در خصوص جذب مخاطب مسلط شوند.
در این همایش از  برگزیدگان جشنواره دفاع مقدس و جشنواره مطبوعات نیز تقدیر و تشکر شد .

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *