اقتصادی 07 دی 1395 - 7 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

استاندار گیلان: در جمع مدیران و کارکنان آب منطقه ای :ما برای همیشه نمی توانیم متکی به سد سفیدرودی باشیم

به گزارش آفتاب شمال : استاندار عصر امروز در جمع مدیران و کارکنان آب منطقه ای با بیان اینکه ما برای همیشه نمی توانیم متکی به سد سفیدرودی باشیم گفت : اهتمام دولت برای ساخت سدهای کوچک و بزرگ در جلگه گیلان برای مقابله اساسی با کم آبی های کشاورزی است.

دکتر محمدعلی نجفی با اشاره به اینکه همیشه به دست اندرکاران صنعت آب استان می بالیم افزود: آب یکی از موضوعات با اهمیت در کشور ماست اما در استان سرسبز، زیبا و پر از مهر گیلان این اهمیت دو چندان است.

وی با اشاره به اینکه از فرصت آب گیلان در سال های گذشته بهره لازم برده نشد اظهار داشت: در جلسات استانی و کشوری در 3 سال گذشته بر لزوم بهره مندی از ظرفیت بارش های موجود در استان گیلان تأکید داشته و دارم.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود : تمام تلاش ما استفاده بهینه از منابع آب استان بوده است و اینکه کاری کنیم تا این بارش که نعمت الهی است تبدیل به زحمت برای شهروندانمان بویژه در رشت که از زیباترین شهرهای ایران است ، نشود

وی اظهار داشت: با حفظ منابع جنگلی و طبیعی و آبخیزداری مناسب باید منابع آبی داخل استان را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه نمادی که وزارت نیرو و نیز بخش های دیگر از آمار و ارقام بارش ها می بینند استان را عاری از مشکل کم آبی نشان می دهد افزود: در میانگین 15 سال گذشته به صورت سالیانه هزار و 265 میلی متر بارش باران داریم اما بخش اعظم آن در فصولی است که برای استان بلا استفاده و با توجه به نبود امکانات جمع آوری در سطح جلگه از استان خارج می شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه گیلان نیز همانند استان های دیگر فرصت استفاده از منابع عظیم بارش الهی را در حد 200 تا 300 میلی متر دارد گفت: بیش از 238 هزار هکتار از مزارع برنج استان 80 درصد نگاهشان به سد سفیدرود است.

وی با بیان اینکه حجم آب در سال 1351 برای این سد یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده بود افزود: حداکثر حجم آبی که می تواند سد سفیدرود داشته باشد یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب است و علت اصلی آن احداث سدها و چاه های مجاز و غیرمجاز در مسیر شاهراه اصلی شاهرود و قزل اوزن است.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه برای تأمین آب سد سفیدرود همیشه نگران بارش در استانهای دیگر هستیم خاطرنشان کرد: در 3 سال اخیر فقط در سال گذشته سرریز سد را شاهد بودیم که نشان می دهد باید در کنترل وضعیت منابع آبی باید جدیت به خرج دهیم.

وی با بیان اینکه ما برای همیشه نمی توانیم متکی به سد سفیدرودی باشیم تصریح کرد : با تقویت سدهای در حال ساخت همچون سدشفارود،پلرود، دیورش، لاسک و سدهای لاستیکی باید به تأمین آب های پایین دست در سطح جلگه بیاندیشیم که در این دولت اهتمام ویژه وجود دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت بهره گیری از فرصت آب ورودی به استان از طریق بارش تأکید و اظهار داشت: گیلان جزء 2 استانی است که به عنوان تأمین کننده ی برنج کشور تعریف شده که نیازمند تلاش های بیشتر در این حوزه هستیم.

 

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *