اجتماعی 27 دی 1395 - 7 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دکتر ثابت قدم/ معنویت عملی است که می تواند ارتقا دهنده زندگی مادی جامعه به سطح بالاتر باشد

 

 شهردار رشت با تاکید بر عقبه میدان دفاع مقدس اذعان داشت: ما به لحاظ طراحبی مبانی شهری و با توجه به پیش زمینه ذهنی شهروندان و نامگذاری این میدان در بیست و یک سا ل قبل این المان را در همین نقطه مکان گزینی کردیم

 

ظهر روز شنبه ۲۵ دی ماه در مراسمی با حضور دکتر سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت، سیدرضا موسوی روزان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت، فاطمه شیرزاد سخنگوی شورا و نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت، مهندس عاطفی مدیر منطقه دو شهرداری رشت، سرهنگ جلائی مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، پاکاری مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان، دکتر فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، سرهنگ محمدی رئیس پلیس راهور استان، و جمعی از شهروندان رشت از المان دفاع مقدس در خیابان ۲۲ بهمن (لاکانی) رونمایی شد

به گزارش آفتاب شمال – دکتر سیدمحمدعلی ثابت قدم بحث ایثار و شهادت را باید در تداعی فرهنگی معنا دار کرد و فرهنگ برای دستیابی و حفظ اصالت ذهنی جامعه باید پایدار بماند.

شهردار رشت با اشاره به اهمیت به تصویر کشیدن مفاهیم انتزاعی بیان کرد: وقتی که میخواهیم مفاهیم انتزاعی را عملا برای مردم خود در سطوح مختلف فرهنگی اجتماعی بویژه نسل جدید که موضوع دفاع مقدس به صورت مسقیم لمس نکردند، ملموس کنیم ، باید این موضوعات را برای آنان مشهود نماییم.
وی افزود: بخشی از شهود فوق ارتباط مستقیم با بحث انتقال تجربیات ایثارگران در عملیات گوناگون و بخش دیگر به حوزه هنر مرتبط که با زبان خلاق گونه ویژه این نسل سازگاری دارد، ارتباط پیدا می کند .
دکتر ثابت قدم به ۵ مبحث مبانی طراحی شهر به عنوان کالبد اشاره داشت و گفت: می توان تجلی ذهنی المانها یا یادمان ها را در قالب ۵ موضوع در نشانه ها ، محلات ، راهها ، در معابر و گره های شهری را ایجاد نمود.

شهردار رشت با تاکید بر عقبه میدان دفاع مقدس اذعان داشت: ما به لحاظ طراحبی مبانی شهری و با توجه به پیش زمینه ذهنی شهروندان و نامگذاری این میدان در بیست و یک سا ل قبل این المان را در همین نقطه مکان گزینی کردیم.
وی با تاکید بر حفظ مبانی زیست محیطی یادآور شد: برای ایجاد بهتر نگاه ذهنی در نصب این المان ، نیاز به جمع اوری درختان با لحاظ نگاه زیست محیطی مورد توجه قرار گرفت.
دکتر ثابت قدم با تاکید بر پافشاری شهروندان در ترویج فرهنگ ایثارگری خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ ایثار برای رسیدن به حقانیت از طریق کیفیت بخشی به زندگی و توانمندی جامعه ایرانی است، تا نشان دهد که معنویت فقط شعار نیست، بلکه معنویت عملی است که می تواندزندگی مادی جامعه را به سطح بالاتر ارتقا دهد تا جامعه با اعتماد کسب شده از زندگی روز مره و کیفیت حاصله از آن مسیر شهدا را پایدار نگه دارند.
درج پیام هر المان در محل نصب

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر عمل به سخنان گوهر بار رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در زمینه زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا اذعان داشت: تلاش این دوره از شورا در راستای نامگذاری معابر با نام شهدا به اندازه تلاش ۳۴ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است.
سیدرضا موسوی روزان با اشاره به ضرورت حفظ شانیت نام شهدا تصریح کرد: امروز باید شرایط را به گونه ای فراهم کرد تا علاوه بر نامگذاری کوچه ها و معابر با نام شهدا، یاد آنان در دل شهروندان بویژه جوانان ماندگار شود .
وی با پیشنهاد پیام هر المان در محل نصب خاطرنشان کرد: برای نصب المان دفاع مقدس مجبور به قطع درختان کاج بودیم که البته با ابده ای نو درختان قطع نشده بلکه با توجه به حفظ نکات و عوامل زیست محیطی در یک اقدام شایسته به پارک شهر منقل شدند.

المان دفاع مقدس الهام گرفته از هشت سال دفاع مقدس و ۷ طبقه آسمان است

مهندس عاطفی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس در سخنانی اظهار داشت: این سالها که مزین به نام دفاع مقدس شده بود، هیچگونه المانی در این زمینه نداشت
مدیر منطقه دو شهرداری رشت، با اشاره به فعالیت سه ماهه از طراحی تا اجرای این المان یادآور شد: المان میدان دفاع مقدس با ارتفاع ۸ متری با الهام از هشت سال دفاع مقدس و ۷ پلکان است که نشان دهنده ۷ طبقه آسمان و عروج رزمنده ای به سوی آسمان است.

وی در ادامه با اشاره به المان وداع مادر و فرزند در کنار رزمنده در این میدان گفت: امید است تا همه ما به صورت عملی ادامه دهنده راه شهیدان باشیم

تجلی فرهنگ ایثار و شهادت در جریان جنگ تحمیلی/ تاثیر ژرف نصب المانها در اشاعه فرهنگ ایثار و شهادات

سرهنگ جلایی نیز در این مراسم توجه به میدان دفاع مقدس را از مطالبات اداره کل بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس خواند وگفت: امید است با همت مدیران شهری به چند نقطه دیگر شهر نیز توجه و در زمینه نصب المان برنامه ریزی شود
مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس با تاکید بر اینکه فقط گفته ها و نوشته ها نمی تواند، جز معارف دفاع مقدس باشد، گفت: شایسته است تا به جای عبارت المان از کلمه یادمان استفاده کنیم.
وی نیز با قدردانی از زحمات مجموعه مدیریت شهری در راستای توسعه شهر اذعان داشت: فرهنگ ایثار ریشه در آموزه های دینی ما دارد، که این فرهنگ در جریان انقلاب و جنک تحمیلی تجلی پیدا کرد.
دیدگاه بلند مجموعه مدیریت شهری در بحث ایثار و شهادت

پاکاری با اشاره به تاثیر ژرف نصب المانها در اشاعه فرهنگ ایثار و شهادات یادآور شد: شهرستان رشت به جهت دارا بودن ۳۵ درصد از جامعه ایثارگری، و حدود ۱۱ هزار ایثارگر بزرگترین شهر استان در تعداد ایثارگر است.
وی با اشاره دیدگاه بلند مجموعه مدیریت شهری در بحث ایثار و شهادت یادآور شد: امید است با همت و تلاش های مجموعه مدیریت شهری بتوانیم فضای شهررا بیش از پیش یا عطر ایثار و شهادت مانوس نماییم.
تصویر بهترین وسیله برای حرف زدن در زمینه فرهنگ و هنر/بالا رفتن آستانه تحمل مدیران سبب توسعه شهر خواهد بود

دکتر فاضلی در سخنانی اظهار داشت: المان یادمانی است تفکر و پیوستگی را با خود دارد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، با تاکید بر همراه بودن همیشگی مفهوم ایثار و شهادت با مردم تصریح کرد: یکی ار تعاریفی که انسانها می شود، همانا تصویر سازی وقایع و اتفاقات است
وی تصویر را بهترین وسیله برای حرف زدن در زمینه فرهنگ و هنر خواند و گفت: با وجود خرد جمعی در رشت خوشبختانه با وجود خرد جمعی در شهر رشت، شهروندان این شهر معمولا برای هرچیزی که میخواهند ماندگار شود، ، لباس هنر را به تن آن مورد می نمایند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر وجود حواشی در مسیر توسعه و ساخت و ساز، گفت: با بالا رفتن آستانه تحمل مدیران و به دور از هرگونه سنگ اندازی راه پیشرفت و توسعه شهر هرگز بسته نخواهد شد.

تعداد بازدید:
۲۵

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *