سیاسی 22 خرداد 1396 - 7 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

قاسمی در نشست خبری : هشدار به آمریکا درباره تصویب طرحهای مغایر با برجام

به گزارش آفتاب شمال : بهرام قاسمی در نشست خبری درباره تصویب طرح تحریم های ایران در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تاکید کرد: سیاست های مرتبط با تحریم در جهان بویژه در آمریکا، شکست خورده، پوسیده و ناکارآمد است و نمی تواند پاسخگوی هیچ خواسته ای باشد و ما آن را مذموم و محکوم می دانیم.

وی اینگونه سیاست ها را نوعی آب در هاون کوبیدن و وقت تلف کردن دانست و افزود: دولت آمریکا توجه کند که تجربه پیشین را دوباره تجربه نکند تا در آینده دوباره مجبور به عقب گرد دیگری نشود.

قاسمی بار دیگر با توصیه به دولتمردان آمریکا برای پرهیز از عقب گرد گفت: باید دید نتیجه این اقدام چه خواهد شد اگر در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شود باید به صحن علنی برود و اگر آنجا هم تصویب شود باید به امضای رئیس جمهور برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در صورت امضای رئیس جمهور خطابم به هیئت حاکمه آمریکاست زیرا در مجالس این کشور براساس تجربه موضوعات بسیاری مطرح می شود که ابتر می ماند و ادامه نمی یابد اما اگر این موضوع پیش برود کاری بیهوده و اشتباه است.

وی تاکید کرد: دولت آمریکا باید با دقت و هوشیاری در این خصوص عمل کند زیرا قطعاً این برای ما پذیرفتنی نیست و ما آن را رد و محکوم می کنیم.

قاسمی تصویب اینگونه طرح های تحریمی را مغایر با تعهدات آمریکا در چارچوب برجام دانست و افزود: دولت این کشور نباید در این مسیر قرار بگیرد.

وی گفت: البته ما در این باره مذاکراتی با آمریکایی ها نداشته ایم و نخواهیم داشت اما توصیه می کنیم به راه و بیراهه دقت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما در مواقع لازم طبق طراحی های قبلی خودمان و تنظیماتی که وجود دارد از طریق کمیسیون برجام که تیرماه جلسه خواهد داشت اقدام می کنیم و در هیئت نظارت بر برجام نیز این موضوعات را طبق نوع حرکاتی که انجام می شود رصد خواهیم کرد.

قاسمی اضافه کرد: ما از طریق ساز و کارهای موجود این موضوع را پیگیری می کنیم و هر جا لازم بدانیم سیاست های خود را پیگیری خواهیم کرد.

وی بار دیگر تاکید کرد: ما در منافع ملی خود با کسی رودربایستی نداریم و ادامه چنین روندی جز مشکل برای آمریکایی ها نخواهد داشت؛ بسیار مهم است که دولت آمریکا به فرجام این اقدام با دقت بیشتری بیندیشد.

تعبیر «برجام منطقه ای» مفهوم نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد : تعبیر « برجام منطقه ای »مفهوم نیست ؛ ما یک برجام بیشتر نمی شناسیم .

بهرام قاسمی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره برجام منطقه ای و میزان راهگشا بودن آن برای مشکلات منطقه گفت : برجام صرفاً در موضوع هسته ای و میان ایران و کشورهای 1+5 مطرح شد که موضوع خاصی داشت .

وی افزود : مسائلی که میان کشورهای خلیج فارس وجود دارد مسائل دیگری است که ویژگیهای خود را دارد و راهکارهای خاص خود را طلب می کند .

قاسمی همچنین درباره تدابیر دستگاه دیپلماسی برای مقابله با اقدامات عربستان بویژه پس از اجلاس اخیر ریاض گفت : مسائلی که پس از این اجلاس در منطقه روی داد ناشی از برگزاری نابهنگام و چیدمان غلط در این نشست بود که با توجه به دخالت دیگران در منطقه آثار مخربش بروز کرد .

وی اختلافات میان کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس را بخشی از آثار مخرب اجلاس ریاض دانست و افزود : این کشورها با توجه به وضع منطقه باید بتوانند با مذاکره مسائل خود را حل و فصل کنند .

قاسمی اضافه کرد : ما این کشورها را برای حفظ ثبات و آرامش بیشتر در منطقه به گفتگو و خویشتنداری فرا می خوانیم .

قاسمی گفت : نگاه ما به همسایگان روشن است و همواره خواهان روابط مسالمت آمیز با آنان بوده و هستیم .

وی در پاسخ به پرسشی درباره همکاری های ایران و قطر در شرایط کنونی گفت : ما همواره با کشورهای مختلف همسایه همکاری داشته ایم و در صورت نیاز و وجود زمینه های لازم آماده همکاری در عرصه های مختلف هستیم که البته این منوط به خواست طرف مقابل و وجود زمینه های لازم است .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در آغاز این نشست خبری با تسلیت شهادت شماری از هموطنان در جنایت تروریستی اخیر در تهران افزود : این اقدامات از دهه ها پیش در منطقه آغاز شده بود که با اقدامی نپخته و بی ارزش از نظر نظامی و به منظور ایجاد رعب و بهره برداری سیاسی در کشورمان انجام شد .

قاسمی با فراخواندن جهانیان به مبارزه جدی تر با پدیده شوم تروریسم از ارسال پیامهای تسلیت مقامات عالیرتبه جهان به دولت و ملت ایران در پی واقعه تروریستی تهران قدردانی کرد .

وی گفت : در پی این جنایت بیش از 80 نفر از مقامات و شخصیت های عالیرتبه جهانی اعم از شماری از روسای جمهور، دبیر کل سازمان ملل و پاپ به شکل تلفنی یا مکتوب این جنایت را محکوم و با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کردند که این نشان می دهد جامعه جهانی هنوز حساسیت خوبی در قبال این وقایع دردناک و شوم دارد .

حمایت امریکا از تروریست ها در سوریه برای تغییر موازنه قوا
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: متأسفانه امریکا و متحدانش در بزنگاه های خاصی که تروریست ها در سوریه در وضع نامطلوب قرار می گیرند سعی می کنند با خریدن زمان برای آنان، موازنه قوا را تغییر دهند.

بهرام قاسمی در نشست خبری درباره اقدام امریکا در هدف قرار دادن مواضع ارتش سوریه گفت: موضوع سوریه پیچیده است و بازیگران بسیار دارد آنچه از جانب دولت امریکا و متحدانش در سوریه روی داده است و ما آن را تجربه کرده ایم چیزی است که در بزنگاه های خاص به نفع تروریست ها برای تغییر موازنه قوا اقدام می کنند.

وی حضور امریکا در سوریه را در چنین مواقعی مشکوک تر دانست و تاکید کرد: اقدامات امریکایی ها در سوریه همواره با شک و تردید همراه است؛ اگر آنان خواهان سوریه مستقل و مبارزه با تروریست ها هستند که من در این باره تردید دارم، در حرکاتشان تجدید نظر کنند و اینگونه اقداماتشان را کنار بگذارند و اجازه دهند ارتش سوریه در دفاع از تمامیت ارضی این کشور اقدام کند.

قاسمی همچنین درباره همه پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: اقوام، طوایف و پیروان مذاهب مختلفی در عراق زندگی می کنند و باید به حفظ تمامیت ارضی این کشور توجه کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: توجه به حاکمیت ملی، قانون اساسی و عراق با ثبات دموکراتیک که همه اقوام و قومیت ها و پیروان ادیان در این سرزمین بتوانند به طور مسالمت آمیز و با حفظ حقوق خود زندگی کنند جزو اصول مدنظر ماست که می تواند برای ثبات منطقه نیز کمک کننده باشد.

وی تصریح کرد: طرح اینگونه مسائل در مقطع کنونی که چالش های بسیاری منطقه را تهدید می کند کاری نسنجیده است که می تواند آثار مخربی بر تمامیت ارضی عراق داشته باشد.

قاسمی موضع کشورمان را در این باره کاملاً روشن دانست و افزود: اصل اساسی در این باره حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی عراق با تاکید بر حفظ حقوق اقوام و طوائف مختلف عراقی است که از دیرباز روابط خوبی با یکدیگر داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره برخی انتقادها از وجود نداشتن پرچم کشورمان در دیدارهای اخیر آقای ظریف با برخی از مقامات خارجی در آستانه گفت: کسانی که در فضای مجازی با چنین بهانه هایی چنین تصویری را منتشر کردند یا بسیار غافل و نادانند یا غرض داشتند و می خواستند از این موضوع به عنوان بهانه استفاده کنند اما با واقعیات تشریات پروتکل آشنا نبودند و به بیراهه رفتند.

وی افزود: از نظر پروتکل که مرسوم و پذیرفته شده است در دیدار مقامات پرچم دو کشور هنگامی روی میز قرار می گیرد که دو مقام همسطح باشند مانند دیدار دو وزیر خارجه.

قاسمی گفت: در دیدار اخیر آقای ظریف با روسای جمهور قزاقستان، ترکیه و افغانستان در آستانه فقط پرچم آن کشورها هست اما در دیدارهای وزیر خارجه با همتایانش حتماً پرچم دو کشور وجود دارد.

وی افزود: چندی پیش نیز پس از دیدار رئیس سازمان حج و زیارت ما در ریاض با یکی از وزرای عربستان این موضوع مطرح شد در حالی که چون سطح وزیر بالاتر بود طبق پروتکل فقط پرچم آن کشور وجود داشت این تابع تشریفاتی است که ما نیز در تهران آن را رعایت می کنیم.

قاسمی اضافه کرد: البته اگر به دلایلی با وجود این تشریفات پرچم کشور دیگر نیز در چنین دیدارهایی اضافه شود موضوع دیگری است اما قانون و پروتکل در این زمینه وجود دارد.

وزیر خارجه آمریکا بداند که ملت ایران به نام خلیج فارس بسیار حساس است
سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: آقای تیلرسون بداند که ملت ایران نام خلیج فارس را مقدس می داند و به آن بسیار حساس است که به طور دقیق بیان شود.

بهرام قاسمی در نشست خبری درباره اقدام اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره ذکر نام جعلی به جای خلیج فارس گفت: آقای تیلرسون سابقه نفتی دارد و از مدیران نفتی بوده است، با توجه به پیشینه سیاستمداران آمریکایی آنان را می شناسیم و می دانیم آگاهند که خلیج فارس نامی مشخص، شناخته شده و دیرپا است.

وی افزود: احتمالاً وی اشتباه کرده گرچه او از مدیران نفتی بوده و خلیج فارس را نیز به عنوان منطقه نفت خیز می شناسد اما در شکل بدبینانه اگر او از تاریخ آگاهی ندارد و جغرافیا را نمی شناسد توصیه می کنم در کنار مطالعات نفتی به تاریخ و جغرافیای جهان نیز بپردازد.

قاسمی خطاب به وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: اگر نمی داند یا فرصتی برای بررسی گذشته های دیرپا ندارد حداقل به اسناد قرون اخیر در وزارت خارجه کشورش یا کتابخانه کنگره یا حتی اسناد موجود در دیگر کشورهای جهان مانند دانمارک و روسیه مراجعه کند تا مشخص شود که در نقشه های چاپ شده از قرون قبل نام خلیج فارس به همین اسم مندرج است.

وی اضافه کرد: این کار سختی نیست که با مراجعه به چنین اسنادی واقعیات تاریخی را مرور و با آن بیشتر آشنا شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: طبعاً با دلارها و معاملات نفتی نمی توان تاریخ، جغرافیا و تمدن ها را خرید و تغییر داد همچنان که با اینگونه معاملات نمی شود ملت بی فرهنگی را فرهنگ بخشید یا تمدن و فرهنگ ملت های ریشه دار را از آنان سلب کرد.

قاسمی افزود: این واقعیات قابل تغییر نیست گرچه خوش بینانه فکر می کنم که اشتباهی روی داده است و در آینده در بیان نام خلیج فارس دقت بیشتری می کند.

وی همچنین درباره اظهارات ضد ایرانی اخیر مقامات عربستان و احتمال شکایت ایران از مقامات سعودی در پی جنایات تروریستی اخیر در تهران گفت: قبل از حوادث تلخ تهران، اظهارات سخیف و مداخله جویانه ای در گفتار برخی مقامات سعودی وجود داشت که شبهه برانگیز است.

قاسمی افزود: این موضوع از جانب دستگاه های مسئول در حال بررسی است و به هر نتیجه ای درباره این واقعه برسیم و درباره منبع این اقدام تروریستی به جمع بندی برسیم در این باره به ملت ایران اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدام آمریکا در حمایت از معارضان سوری گفت: اقدامات آمریکا در سوریه تا حدی مشکوک است و قابل توجیه نیست؛ این در حالیست که آنان بارها تاکید کردند که در صدد مبارزه با تروریسم هستند.

وی تصریح کرد: تجربیات گذشته بیانگر این موضوع است که ما از آمریکایی ها صداقت لازم را برای مبارزه با تروریسم ندیده ایم؛ به آنان توصیه می کنم به جای اینگونه اقدامات عزم خود را برای مبارزه با داعش و دیگر گروه های تروریستی جزم کنند.

قاسمی عملکرد مسئولانه آمریکا در قبال مسائل منطقه را ضروری دانست و افزود: متأسفانه مسئولیت پذیری لازم را در آنان ندیده ایم؛ منتظریم که آنان به حوزه مسئولیت پذیری و اقدام متعهدانه بازگردند که این وظیفه دولت آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره علت حضور نیافتن رئیس جمهور کشورمان در اجلاس اخیر شانگهای گفت: ما عضو ناظر شانگهای هستیم و سطح حضور ما در این اجلاس عمدتاً معاون وزیر خارجه بوده است و رئیس جمهور در آن شرکت نمی کرد بویژه در دوره پس از انتخابات که رئیس جمهور مشغله های بسیار داشت.

وی افزود: در اجلاس اخیر شانگهای در آستانه با توجه به اهداف مختلفی که مدنظر بود آقای ظریف پس از سفر به ترکیه به آستانه رفت و در آن اجلاس نیز شرکت کرد که فرصت بسیار مناسبی بود و وزیر خارجه با بیشتر مقامات شرکت کننده در این اجلاس دیدار کرد.

قاسمی دیدارهای آقای ظریف در حاشیه این اجلاس را بسیار سازنده و مثبت ارزیابی کرد و اضافه کرد: همچنین نیاز بود که در دیدار با مقامات کشور دوست و همسایه قزاقستان روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای بررسی شود.

وی همچنین درباره علت تأخیر در عضویت کشورمان در اجلاس شانگهای گفت: عضویت ما روند خود را طی می کند که روندی طولانی و پیچیده است و ما هم ملاحظات و قوانین خاص خود را داریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: 30 سند و موافقت نامه در پیمان شانگهای وجود دارد که باید به دقت مطالعه و با قوانین کشورمان تطبیق داده شود که پروسه های لازم در شانگهای طی می شود و ما هم می کوشیم که با مطالعه دقیق این اسناد آن را با قوانین خودمان تطبیق دهیم.

قاسمی با اشاره به نقش ایران به عنوان ناظر سازمان همکاری شانگهای آن را سازمانی با اهمیت دانست که کشورهای مهمی با جمعیت قابل توجه در آن عضویت دارند.

اجلاس کارشناسی آستانه در مسکو؛ تا چند روز آینده
سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری اجلاس کارشناسی در چارچوب روند گفتگوهای آستانه تا چند روز آینده در مسکو خبر داد.

بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره تأخیر در مذاکرات آستانه گفت: اگر نشست کارشناسی در مسکو به تفاهمات لازم دست یابد و هماهنگی های لازم میان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه انجام شود هفته پس از آن می توانیم نشست آستانه 5 را برگزار کنیم.

وی افزود: برگزاری آستانه 5 بستگی به اجلاس کارشناسی و ساز و کارهایی دارد که باید آنجا تعریف و مشخص شود؛ وقتی مباحث سیاسی و کلان مطرح است شاید رسیدن به تفاهمات نسبی آسان تر باشد اما برای مسائل فنی و تدوین ساز و کارهای لازم برای ایجاد مناطق کم تنش در سوریه ممکن است مذاکرات طولانی تر شود.

قاسمی همچنین درباره مذاکرات وزرای خارجه ایران و ترکیه در خصوص نقاط با تنش کمتر در سوریه گفت: در سفر بسیار موفق آقای ظریف به ترکیه در این باره بحث های مفصلی شد و تفاهماتی صورت گرفت.

وی افزود: اکنون در وضع بهتری قرار داریم و می توانیم در اجلاس آستانه 5 گفتگوهای بهتری داشته باشیم زیرا تفاهمات نسبی لازم صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره انتشار خبری در برخی رسانه ها در خصوص اقدام این وزارتخانه در زمینه خرید تعدادی خودروی لوکس قاچاق ، از انتشار این خبر در بعضی نشریات با وجود تکذیب آن انتقاد کرد.

قاسمی در عین حال گفت: من از کار برخی رسانه ها آگاهی دارم و اقدام آنان که نیاز به تیراژ بیشتر دارند آگاهی دارم، خوب بود وقتی تکذیب شد آن را پیگیری نمی کردند چون دروغ است.

وی افزود: وزارت خارجه هیچ اقدامی برای خرید خودرو در تهران آن هم خودروهای بسیار گران و لوکس نکرده است و در سفارتخانه های ما در دیگر کشورها نیز خودروهای خاصی آن هم با مجوز دولت از کارخانه های مشخص خریداری می شود.

قاسمی بار دیگر انتشار خبر خرید خودروهای لوکس را دروغ و بی اساس دانست و اضافه کرد: ما هیچ نیازی به این خودروها نداریم و در حال بررسی علت سوء تفاهمات و منشا انتشار این خبر نادرست هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره اقدام عربستان برای تشکیل ناتوی عربی آن را نوعی کپی برداری و بی ارتباط با واقعیات منطقه دانست و گفت: آنچه در نمایش ریاض شاهد بودیم خیلی دیری نپایید که دگرگون شد و آنچه در این باره گفته می شد الزاما شدنی نیست و با واقعیات منطقه همخوانی ندارد.

قاسمی همچنین درباره سفر معاون ولیعهد عربستان به باکو گفت: عربستان می تواند درباره مسائل خود تصمیم بگیرد و مقاماتش به هرجا سفر کنند ، ما درباره سفر مقامات آن کشور اظهار نظر و دخالت نمی کنیم.

وی همچنین درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی در پی تنش در روابط قطر و عربستان اظهار داشت : با توجه به وضعی که در منطقه وجود داشت و تحولاتی که روی داد آقای ظریف از همان نخستین ساعات رایزنی هایش را با مقامات دیگر کشورها آغاز کرد و دیپلماسی فعالی به نمایش درآمد.

قاسمی گفت: آقای ظریف بیش از 15 تماس تلفنی با مقامات کشورهای مختلف برقرار و در خصوص مسائل منطقه رایزنی کرد و پس از آن نیز سفری به ترکیه داشت که بررسی مسائل متنوع و روابط دو جانبه در دستور کار و مذاکرات قرار داشت.

وی افزود: آقای ظریف در آستانه نیز با 8 یا 9 مقام عالی رتبه کشورها دیدار و درباره مسائل منطقه ای و جهانی و روابط دو جانبه رایزنی کرد که تلاش خوبی بود و امیدوارم تاثیرات مثبتی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به سفر امروز آقای ظریف به نروژ به منظور شرکت در مجمع جهانی اسلو گفت: وزیر خارجه در این مجمع نیز می تواند با مقامات کشورهای شرکت کننده درباره رویدادهای منطقه و خارج از منطقه رایزنی کند.

قاسمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا اردوغان با وجود روابط حسنه با دشمنان ایران مدعی دوستی با کشورمان است اظهار داشت: من در جایگاهی نیستم که درباره رئیس جمهور کشور دوست و همسایه اظهار نظری کنم، آقای اردوغان با رای مردم ترکیه انتخاب شده است و ما به مردم و ملت ترکیه احترام می گذاریم و در مسائل داخلی آنان مداخله نمی کنیم.

وی گفت: هر یک از مقامات ترکیه و کشورمان مسائل خود را براساس منافع ملی پیگیری می کنیم و امیدواریم بتوانیم روابط خود را تعمیق دهیم.

قاسمی همچنین درباره برنامه های آقای ظریف در مجمع جهانی اسلو گفت: وزیر خارجه که به دعوت وزارت خارجه نروژ به این کشور سفر کرده است، در حاشیه این مجمع با شماری از مقامات شرکت کننده دیدار می کند و یک پنل تخصصی این اجلاس را نیز اداره و در آن صحبت می کند.

وی با اشاره به حضور شخصیت هایی از حدود صد کشور جهان در این مجمع افزود: حضور آقای ظریف در این مجمع فرصت خوبی است تا مواضع صلح جویانه و روشن کشورمان را درباره مسائل منطقه ای و جهانی بیان کند و طبعا شنوای دیدگاهها و سخنان مقامات دیگر کشورها خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره برخی کارشکنی ها در اجرای طرح بندر چابهار آن را طرحی بسیار عظیم دانست که در توسعه اقتصادی و ثبات سیاسی منطقه می تواند بسیار موثر باشد که با مشارکت بسیاری کشورهای منطقه قابل پیگیری است.

قاسمی گفت: کسانی که ثبات و امنیت منطقه را نمی خواهند و با فقرزدایی و مبارزه با تروریسم موافق نیستند در این طرح و طرح های مشابه کارشکنی می کنند؛ یکی از علل اساسی وضع کنونی منطقه ما در غرب آسیا فقر و توسعه نیافتگی است که بخشی از آن ناشی از سیاست های پنهان برخی قدرت هاست.

وی افزود: طرح بندر چابهار نیز ممکن است از جانب برخی ها با کارشکنی و مانع مواجه شود اما با اراده ملت های منطقه و کشورهای مشارکت کننده پیگیری خواهد شد و می توانیم بر مشکلات آن فایق آییم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره منشا مشکلات انتقال درآمدهای ایران از محل فروش محصولات پتروشیمی از چین مانند مشکلات مشابه با عمان گفت: در خصوص عمان برخی مسائل مطرح بود که از مدت ها پیش در تماس های دوطرف بویژه دیدار مقامات و کارشناسان بانکی ساز و کارهای لازم ایجاد و حل و فصل شد.

قاسمی افزود: مسائل مرتبط با چین به موضوع تحریم بازنمی گردد بلکه مربوط به نارسایی های مقررات داخلی چین بود که بخشی از این موضوع به مسائل حوزه پتروشیمی مربوط می شود.

وی اضافه کرد: این نارسایی ها که در عرصه بانکی وجود داشت سبب کندی و مزاحمت در این حوزه شد که در این باره یکی دو هفته قبل با چینی ها مذاکره کردیم و رو به حل و فصل است؛ این موضوع سیاسی نیست بلکه ناشی از مسائل بانکی طرف چینی است که حل می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره وقایع اخیر افغانستان گفت: اقدامات تروریستی اخیر که از جانب گروه های تروریستی شناسنامه دار در کابل انجام و به شهادت شمار زیادی از مردم این کشور دوست منجر شد محکوم و نگران کننده است .

قاسمی افزود: بدخواهانی وجود دارند که از طرق مختلف سعی می کنند نظم ، ثبات و امنیت افغانستان را تحت تاثیر قرار دهند ؛ برای آنان افغانستان امن و با ثبات قابل پذیرش نیست.

وی گفت: ما از احزاب و گروه های مختلف و نیز از دولت افغانستان دعوت کردیم که در تعاملی سازنده مسائل و مشکلاتشان را در پشت میز مذاکره مطرح و برطرف کنند و به تفاهم جامع برسند و نگذارند از خارج از مرزها در امور داخلی این کشور دخالت شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به پیامدهای مداخلات خارجی در امور افغانستان برای ایجاد ناامنی و هرج و مرج، گفتگوی طرف های مختلف در این کشور را یگانه راهکار ایجاد امنیت در این کشور دانست.

قاسمی با اشاره به اجلاس هفته پیش در کابل افزود: شاید با اقدامات تروریستی اخیر در صدد تاثیر گذاری بر آن اجلاس بودند در حالی که با ادامه گفتگو میان گروه های افغانی شاید بتوان بر مشکلات این کشور چیره شد.

وی در پایان با اشاره به مشترکات بسیار میان ایران و افغانستان و میزبانی کشورمان از شمار قابل توجهی از اتباع این کشور گفت: ما به افغانستان با ثبات و دارای مرزهای امن علاقه مندیم و برای تحقق این هدف در حد توان تلاش می کنیم.( خبرگزاری صدا وسیما )

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *