استان 18 تیر 1396 - 7 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

گردهمایی ملی منجمان آماتور با نگاهی تخصصی به پدافند غیرعامل در پارک علم و فناوری این شهربرگزار شد

 

به گزارش آفتاب شمال  ، فرامرزجمشیدپور ، سرپرست شهرداری رشت در نخستین گردهمایی ملی منجمان آماتور با نگاهی تخصصی به پدافندغیرعامل که صبح پنج شنبه در پارک علم و فناوری رشت برگزار شد با بیان اینکه در کتاب آسمانی مسلمانان از اجرام سماوی سخنان زیادی به میان آمده است اظهار داشت: آموختن علم نجوم تاثیر فراوانی در اخلاق و رفتار انسان ها دارد.

وی با ابرازخرسندی ازبرگزاری نخستین گردهمایی انجمن ملی منجمان آماتور در رشت گفت: رشت شهر اولین ها بوده و برگزاری چنین همایشی باردیگر پرچم این شهر را برافراشته است.
شهردار رشت با اشاره به ساخت رصد خانه درچند سال گذشته خاطر نشان کرد: این پروژه به دلیل نداشتن اعتبارات کافی برای خرید تجهیزات همچنان ابتر مانده است.
مهندس جمشیدپور با تاکید بر نیاز مبرم این آسمان نما برای بودجه تصریح کرد: این همایش باید بهانه ای برای تامین بودجه برای تجهیزات مورد نیاز شود.
به گفته وی یک میلیارد بودجه برای این مهم در نظر گرفته شده است که مسئولان کشوری باید برای تخصیص آن همت بیشتری به خرج دهند.
سرپرست شهرداری رشت با اشاره به قابلیت های این آسمان نما افزود: برگزاری دوره های مختلف نجوم، رویت حلال ماه به ویژه برای ماه رمضان ، مشاهده خسوف و کسوف از مهمترین این قابلیت ها هستند.

رئیس انجمن نجوم ایران نیز در این مراسم پیوند میان نجوم و پدافند غیرعامل را ابتکاری جدید دانست و گفت: ورود به جامعه نجوم از راه پدافند غیرعامل بسیار حائزاهمیت است.
دکتر نصیری ، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو _ ایران با بیان اینکه پرداختن به علم و دانش نخستین وظیفه دانشگاه ها است خاطرنشان کرد: این‌مهم تنها وظیفه این نهادها نبوده بلکه باید به سایر مسائل جامعه نیزتوجه کند.
وی افزود: اگر عملیات علمی اصیل همراه امورات دانشگاه ها نباشد وجهه سیاسی یافته و از ارزش واقعی آن کاسته می شود.

مدیر کل پدافند غیر عامل گیلان نیز ضمن قرائت بیانه ای از استاندار، توجه به فعالیت های نجومی را با همراهی پدافند غیرعامل ستودنی دانست و اظهارکرد: در مدت یکسال گذشته تمام حوزه هایی که برای حیات و جان انسان اهمیت دارد به دانشگاه سپرده شد و امروز نیز نجوم به این امر اضافه شده است.
امیر مرادی در بحث مردم محوری، حفظ سرمایه های انسانی را یکی از مهمترین اهداف پدافند غیرعامل برشمردو گفت: این نهاد به دانشمندان فراتر از هرچیزی می نگرد و بایدبرای حفظ دانشمندان وطن تلاش های فراوانی صورت گیرد.
وی با تاکید بر واگذاری حل مشکلات استان به دانشگاه ها طبق تاکیدات استاندارافزود: دانش بنیان کردن این موضوع با همکاری پارک علم و فناوری بسیار با اهمیت است.

همچنین در این گردهمایی دبیرکمیته علمی گردهمایی و نجوم گیلان نیز بیان داشت: برگزاری این گردهمایی در ۲ بخش همایش و سخنرانی در محموطه شهرداری رشت انجام شد و نتیجه آن نیز برگزاری کلاس های دو روزه نجوم و ارتباط با پدافند غیرعامل است.
به گفته رضا صفاری بهترین دستاوردهای دنیامربوط به ایران است.
وی ضمن قدردانی از مسئولان پدافندغیرعامل در گیلان بابت اعتماد به چنین پروژه ای افزود:اگر حمایت های پدافند غیرعامل نبود برگزاری این همایش نیز امکانپذیرنبود.

معاون مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور نیز در ادامه، امنیت را عامل توسعه پایدار برشمردو گفت: پدافند غیر عامل به دو اصل پیش بینی و پیشگیری باور داردکه تهدیدات را پیش بینی و از بروز اتفاقات ناشی از تهدیدات پیشگیری می شود.
مجید موسوی افزود: پد افندغیرعامل فطری ترین ، صلح آمیزترین، ارزانترین و پایدارترین روش بر ای دفاع است.
وی تصریح کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار باید پیوند مستحکمی بین کانون های توسعه پایدارعلمی کشور و پدافند غیرعامل ایجاد شود.

رییس دانشگاه گیلان نیزاز تعامل مطلوب میان این دانشگاه و اداره پدافند غیرعامل استان خبردادو گفت: تهیه نقشه جامع پدافند استان ازاقدامات دانشگاه گیلان است.
به گفته احمد رضی رباط شناور مبارز با گیاه مهاجم سنبل آبی به سفارش اداره کل پدافند غیر عامل گیلان در حال تهیه است و علاوه بر این نیز طرح آزمایشگاه جامع پدافند زیستی شمال کشور آماده شده و بزودی در گیلان مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی نگاه میان رشته ای برای حل مشکلات را یکی از رویکردهای مهم امروز برشمرد و افزود: باید برای فائق آمدن برمشکلات از نگاه افراطی تخصصی گرایی پرهیز شود.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *