استان 16 مرداد 1396 - 7 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

اولین همایش تخصصی آسیب شناسی وصول مطالبات بهای برق مصرفی در شركت توزیع نیروی برق استان گیلان

به گزارش آفتاب شمال : طی هماهنگی بعمل آمده از سوی دفتر نظارت بر فروش و وصول مطالبات و دفتر آموزش و برنامه ریزی نیروی انسانی شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان ، اولین همایش تخصصی آسیب شناسی وصول مطالبات بهای برق مصرفی 5 مرداد 1396 در سالن پیامبر اعظم (ص) شرکت با حضور اعضای هیئت مدیره ، معاونین ، مدیران و جمعی از روئسای ادارات خدمات مشترکین امورهای توزیع برق و شرکتهای پیمانکاری طرف قرارداد در حوزه وصول مطالبات برگزار شد .

در ابتدای همایش پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران ، هادی آذرنوا معاون منابع انسانی شرکت ضمن تبریک بمناسبت دهه مبارک کرامت درخصوص نقش اخلاق در افزایش کیفیت عملکرد نیروی انسانی ابراز داشت :

همه افرادی که با هر نوع قرارداد و رابطه کاری در حوزه عملکرد شرکت فعالیت می نمایند و به نیابت از شرکت توزیع نیروی برق استان خدماتی را ارائه می دهند، جزء سرمایه ها و داراییهای انسانی شرکت می باشند

وی در ادامه درخصوص نقش اخلاق و معنویت در بهبود عملکرد و تاثیر آن در وصول مطالبات گفت : یکی از دغدغه های اصلی هر سازمان و ارگان در محیط کسب و کار ، بهبود عملکرد کارکنان بوده تا با ارتقاء کارایی و اثربخشی بهره وری به حداکثر ممکن برسد و برای تحقق این هدف از زمان پیدایش مدیریت علمی تا کنون که دوران مدیریت نوین می باشد دستورالعملها و روشهای زیادی تدوین شده است ولی مدلهای ریاضی و عددی به تنهایی نمی توانند افزایش بهره وری را تحقق بخشند ، در همین راستا در سه دهه اخیر با ایجاد یک بحث و تعامل بین دانشمندان علم اقتصاد و دانشمندان فلسفه و اخلاق ، رشته کاربردی جدیدی تحت عنوان اخلاق در محیط کسب و کار شکل گرفته است که هدف آن ارتقاء روحی و روانی کارکنان و جلوگیری از ناهنجاریها و انحرافات می باشد و در سه سطح فردی ، گروهی و سازمانی تقسیم بندی می شود و زمانی که این سه هدف محیا شود اهداف و ارزشهای فردی و سازمانی در یک راستا قرار می گیرند که این امر موجب رسیدن به نتیجه مطلوب در دسترسی به اهداف متعالی سازمانی می گردد .

در ادامه دکترمحمد اسماعیل هنرمند معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت در رابطه با اهمیت استراتژیک و صول مطالبات و دورنمای آینده آن در شرکتهای توزیع برق بیان داشت :

حرکت شرکتهای توزیع برق به سمت شرکتهای توزیع برق هوشمند ، قطعا جایگاه خدمات مشترکین را در شرکتهای توزیع برق تغییر خواهد داد و با جدا سازی شرکتهای توزیع برق به دو شرکت سیم دار و بنگاه فروش ، عملکرد خدمات مشترکین که در قالب شرکتهای بنگاه فروش خواهد بود و بیش از پیش برجسته و تاثیر گذار بوده و کل مجموعه صنعت برق را تحت تاثیر قرار خواهد داد .

در ادامه دکتر هنرمند خاطر نشان کرد : فرآیند وصول مطالبات که با قرائت و صدور صحیح صورتحساب مشترکین آغاز می شود باید پاسخگوی بخشهای دیگر صنعت برق از جمله بازار خرید و شرکت های سیم دار باشد چرا که هرگونه تاخیر در اخذ بهای برق مصرفی ، یقینا چرخه تامین برق کل کشور را با چالش جدی مواجه خواهد کرد و علاوه بر این عملکرد خدمات مشترکین بر روی دیگر شاخص ها نظیر تلفات نیز تحت عنوان تلفات غیرفنی تاثیر بسزایی داشته و این موضوع نشان از جایگاه ویژه خدمات مشترکین در صنعت برق دارد .

مهندس پیام پورحبیب مدیر دفتر نظارت بر فروش و وصول مطالبات شرکت درخصوص چالشهای فراروی وصول مطالبات افزود : کار درخدمات مشترکین امور ها ، طاقت فرسا است زیرا انتظارات مشترکین از اداره با توجه به رشد تکنولوژی در حال افزایش می باشد و با توجه به افزون شدن تعداد مشترکین امر خدمت رسانی به آنها کاری سخت بوده و به عزم جدی و تلاش مستمر نیاز دارد .

وی در ادامه بیان داشت : در طول سنوات گذشته از شرکتهای پیمانکاری در جهت وصول مطالبات استفاده نموده ایم و هم اکنون این شرکتها نیز بخشی از خانواده بزرگ صنعت برق محسوب می شوند .

مدیر دفتر فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع برق گیلان افزود : با تلاش و کوششی که انجام شده توانمندی شرکتهای پیمانکاری افزایش یافته است و چالشهای موجود در فرآیند وصول مطالبات با همکاری این عزیزان قابل رفع می باشد در ادامه مدیر دفتر نظارت بر فروش و وصول مطالبات شرکت به بررسی عوامل موثر در فرآیند وصول مطالبات پرداخت و ابراز داشت :

یکسری از چالشها موجب کاهش سرعت وصول مطالبات می گردند که عبارتند از :

1-عدم تناسب لیستهای قطع با میزان فروش انرژی و معوقات انباشته شده

2-صدور صورتحسابهای طولانی مدت

3-پرداخت بخشی از بهای برق مصرفی در دفاتر پیشخوان توسط مشترکین و رسوب آن در این دفاتر

4-کاهش تعداد مشترکین خوش حساب

5-عدم پرداخت بهای برق مصرفی توسط دستگاههای اجرایی و صنایع در زمان مقرر

وی در خاتمه ابراز امیدواری نمود که در آینده با داشتن سیستم مکانیزه وصول مطالبات و پیمانکاران توانمند و پیگیریهای مداوم در جهت وصول مطالبات که نقش مهمی در نقدینگی شرکت دارد گامهای موثری برداشته شود .

سپس محمد رضا پورعلی عضو اصلی هیئت مدیره، مشاور مدیرعامل و مدیر دفتر آموزش و برنامه ریزی نیروی انسانی در رابطه با اهمیت وصول مطالبات در توانمند سازی شرکت جهت دسترسی به اهداف بیان داشت :

شرکتهای توزیع برق یک بنگاه اقتصادی هستند و طبق اساسنامه ها و مقررات ، وظیفه خدمت رسانی به یکی از اساسی ترین نیاز مردم یعنی تامین انرژی برق پایدار و مطمئن را بعهده دارند و علیرغم همه چالشها و محدودیتهایی که دارند می بایست بر اساس استانداردهای فنی و کیفی به تکالیف خود عمل نمایند که لازمه آن وجود نقدینگی و منابع مالی و صرف آن در مسیر درست و کارآمد است .

وی در ادامه ابرازداشت : شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان برای رسیدن به اهداف و تکالیف خود دومسیر بودجه ای دارد که شامل بودجه سرمایه ای و بودجه جاری می باشد که ساختار تامین منابع این دو مسیر بودجه ای کاملا تعریف شده و مشخص است و مهمترین مسیر تامین بودجه سرمایه ای شرکت از طریق فروش انشعاب برق به متقاضیان و مهمترین مسیر تامین بودجه جاری از طریق وصول بهای انرژی فروخته شده است . بنابراین اگر برنامه ریزیها در بخش وصول مطالبات کارآمد گردد به وزارت نیرو ، شرکت توانیر و شرکتهای توزیع برق کمک شایانی می شود و لازمه اش اینست که شرکتهای توزیع برق بتوانند منابع خود را که در دست مردم و در قالب مطالبات فروش انرژی قرار دارد به موقع وصول نمایند و هرچقدر قدرت وصول مطالبات و انتقال آن به شرکت توانیر بیشتر باشد تامین مالی شرکتهای توزیع برق توسط شرکت توانیر بهتر انجام می پذیرد و این امر موجب می شود تا شرکتها راحت تر به اهداف خود که همان خدمت رسانی مطلوب به مشترکین است ، دست یابند .

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *