سیاسی 18 شهریور 1396 - 7 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

جوامع اسلامی باید درباره مسئله مسلمانان میانمار فعال باشند

معاون وزیر خارجه گفت: کالاها آماده است و منتظر اتمام مراحل اداری هستیم.
معاون وزیر امور خارجه افزود: به دلیل فقیر بودن کشور بنگلادش این کشور در کمک به مسلمانان آواره میانمار حرکتی انجام نمی دهد.
رحیم پور گفت: وزیر امور خارجه کشورمان نیز نامه ای برای دبیر کل سازمان ملل آماده کرده است تا این موضوع در مجمع عمومی هفته آینده سازمان ملل مطرح شود.
وی افزود: هفته آینده نیز آقای روحانی در سفر به قزاقستان و حضور در مجمع کشورهای اسلامی در این زمینه با مقامات دیگر کشورها گفتگو خواهد کرد.
معاون وزیر امور خارجه گفت: اقداماتی انجام شده است که بنده همراه با کمک های بشر دوستانه به بنگلادش یا میانمار سفر کنم.

محسن پاک آیین سفیر سابق ایران در تایلند نیز در این برنامه با تشریح سابقه حضور مسلمانان در منطقه آراکان میانمار گفت: مسلمانان از ساکنان اصلی این منطقه هستند و حتی تا سال 1936 زبان مردم آراکان فارسی بود.
وی افزود: این منطقه بسیار حاصلخیز و منابع نفتی و گازی در آن وجود دارد.
سفیر سابق ایران در تایلند گفت: قرار بود پس از جنگ جهانی دوم انگلستان این منطقه را یک منطقه مسلمان نشین اعلام کند اما پس از جنگ انگلیس میانمار را منطقه ای مستقل با حاکمیت بودایی اعلام کرد در حالی که بوداییان افراطی ساکنان اصلی این منطقه نبودند.
پاک آیین افزود: در سال 1982 میلادی دولت میانمار قانونی را وضع کرد که از 144 قوم ساکن در میانمار به 135 قوم تابعیت داد اما به چند قوم که مسلمانان بزرگترین آنها بود تابعیت میانماری نداد و آنها را مجبور به کوچ اجباری کردند.
وی گفت: مجامع بین المللی مدعی حقوق بشر در باره مسئله نسل کشی در میانمار سکوت کرده اند و جمهوری اسلامی ایران نیز برای حل این مسئله بسیار پیچیده ظرفیت کافی ندارد.
سفیر سابق ایران در تایلند افزود: سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل و سازمان همکاری های اسلامی باید وارد مسئله شوند و در این زمینه اقدام کنند.
پاک آیین گفت: باید گروه حقیقت یاب به آن منطقه اعزام و درباره جنایات نظامیان میانمار بر ضد مسلمانان تحقیق کنند.
وی افزود: سازمان همکاری های اسلامی نیز ظرفیت خوبی دارد اما این سازمان چشم خود را درباره برخی مسائل مسلمانان از جمله جنایات رژیم سعودی در یمن بسته است.
سفیر سابق ایران در تایلند گفت: دادگاه بین المللی لاهه باید درباره جنایات ضد مسلمانان در میانمار فعال شود و عوامل این جنایت را محاکمه کند.
وی افزود: خانم سوچی که اکنون رئیس دولت میانمار است جایزه صلح نوبل را دریافت کرد اما منظور وی از حقوق بشر حفظ حقوق بوداییان افراطی بود و وی اکنون به کشتار مسلمانان بی اعتناست.
پاک آیین گفت: زمانی که سوچی در میانمار رای نیاورد آمریکا و غرب پشت وی ایستادند ومیانمار را به نقض حقوق بشر محکوم کردند.
سفیر سابق ایران در تایلند افزود: دردنیا روابط بوداییان و مسلمانان بسیار خوب است و نباید کشتار مسلمانان به دست بوداییان افراطی که به عنوان ابزار حکومت این کشور هستند جنگ مذهبی نامید.
وی گفت: با توجه به روحیه اسلام ستیزی در آمریکا ، غرب و رژیم صهیونیستی سکوت این کشور ها در قبال نسل کشی مسلمانان میانمار مجوزی برای ادامه جنایات شده است.

کیومرث یزدان پناه کارشناس مسائل سیاسی نیز گفت: پیشینه سکونت در منطقه میانمار به سه هزار سال می رسد و مسلمانان ساکنان اصلی این منطقه بوده اند.
وی افزود: با توجه به اینکه منطقه ای که مسلمانان در آن ساکن هستند ژئوپولوتیک و دارای ذخایر عظیم گازی است بخشی از جنگ قدرت های بزرگ به این دلیل در این منطقه روی می دهد و جنگ پنهان آمریکا و چین در میانمار رقم خورده است .
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: صهیونیست ها با توجه به شکست های آنها در سوریه و عراق می خواهند بحران میان مسلمانان را به مناطق دور دست از جمله میانمار بکشانند و ذخایر انرژی آن مناطق را که مسلمانان بر آن تسلط دارند در اختیار بگیرند.
یزدان پناه افزود: دولت میانمار جزو شرکای تسلیحاتی رژیم صهیونیستی است و منفعت صهیونیست ها در جنگ و بحران میان مسلمانان است.
وی گفت: اکنون رژیم صهیونیستی حمایت آشکار خود را از نسل کشی مسلمانان میانمار اعلام کرده است و بر منابع گازی این کشور طمع جدی دارد در حالی که مسلمانان میانمار روح استکبار ستیزی خوبی دارند و اگر شرایط فراهم شود در مقابل ظلم و ستم می ایستند.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: دولت میانمار تحت تاثیر سلطه نظامیان این کشور است و در جنایت ضد مسلمانان نقش فرمایشی دارند.
یزدان پناه گفت: 82 درصد مردم میانمار بودایی و فقط 5 درصد مردم این کشور بودایی افراطی و بت پرست هستند.
وی افزود: چطور 5 درصد یک جامعه می تواند بدون اجازه دولت چنین جنایاتی را علیه مسلمانان این کشور رقم بزند.
این کارشناس مسائل سیاسی صدور بیانیه درباره جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان این کشور را بی خاصیت ترین کار دانست و گفت: کشورهای اسلامی ابزاری از جمله نفت و روابط تجاری در اختیار دارند که می تواند دولت میانمار را به دست کشیدن از جنایات خود مجبور کند.
یزدان پناه افزود: کشورهای مسلمان روزانه 42 هزار بشکه نفت به میانمار صادر می کنند که می توانند این صادرات را قطع کنند.
وی گفت: از سازمان ملل هیچ توقعی برای مسئله مسلمانان میانمار وجود ندارد و این سازمان بی خاصیت ترین و تاریک ترین دوران خود را می گذراند اما سازمان همکاری کشورهای اسلامی وظیفه دارد در قبال کشتار 200 هزار نفر از مسلمانان میانمار در سال های گذشته تاکنون مبادلات تجاری خود را با میانمار قطع و این کشور را تحریم نفتی کند.
یزدان پناه افزود: کشورهای اسلامی نیز باید چین را برای جلوگیری از نسل کشی مسلمانان در میانمار تحت تاثیر قرار دهند.

محمد ملا زهی کارشناس مسائل شرق آسیا نیزگفت: با توجه به اهدا جایزه صلح نوبل به خانم سوچی انتظار داشتیم وی از حقوق مسلمانان دفاع کند نه اینکه حقوق آنها را انکار و کشتار مسلمانان را رد کند.
وی افزود: انکار کشتار مسلمانان از طرف رئیس دولت میانمار بد تر از سکوت در این باره است.
امجد حسین مبلغ دینی بنگلادشی نیز گفت: مسلمانان میانمار گرسنه و بدون سرپناه در مرز حائل دو کشور میانمار و بنگلادش قرار دارند و مرزبانان میانماری آنها را هدف گلوله قرار می دهند.
وی افزود: چهارشنبه گذشته 5 نفر از این آوارگان به وسیله مرزبانان میانماری کشته شده اند.
این مبلغ دینی بنگلادشی گفت: دولت میانمار به مسلمانان گفته است شما میانماری نیستید بنگلادشی هستید و باید از میانمار خارج شوید.
امجد حسین افزود: نیروهای دولت میانمار خانه های مسلمانان را آتش می زنند به زنان آنان تجاوز می کنند و بچه هایشان را می کشند.
وی گفت: با فردی از مسلمانان میانمار در مرز این کشور با بنگلادش صحبت می کردم و وی گفت32 نفر از اعضای خانواده اش را نیروهای میانماری کشته اند.

( خبرگذاری صدا و سیما )

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *