استان 30 تیر 1397 - 6 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

فاطمه قدیمی: کار آفرینی، توجه به جوامع محلی، توسعه اکو توریسم و توریسم غذایی از نتایج شهر خلاق رشت می باشد

به گزارش آفتاب شمال  ؛ همایش «توسعه اکو توریسم و رشد کار آفرینی» توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و سازمان ملی کار آفرینی برگزار شد.

در این همایش پرفسور «رالف با کلی» از دانشگاه گریفیت استرالیا، پرفسور «توماس اندرسون»، رئیس آکادمی بین‌ المللی کار آفرینی سوئد، «محمود ضیایی» دبیر علمی کنفرانس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و «رحیم زارع»، هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ،«حسین سلاح‌ ورزی»، نایب رئیس اتاق ایران و رئیس سازمان ملی کار آفرینی ایران، حمید رضا علومی یزدی معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی سخنرانی کردند .

برگزاری پنل تخصصی توسعه اکو توریسم و رشد کار آفرینی با حضور اساتید دانشگاه و متخصصین علمی و اجرایی مرتبط از دیگر بخشهای این همایش بود که فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت و مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت، جواد غفوریان عضو هیأت مدیره و دبیر انجمن اکو توریسم ایران، علی محسنی کار آفرین حوزه بوم گردی در این پنل تخصصی سخنرانی کردند.

فاطمه قدیمی در این همایش با بیان اینکه بسیار خرسندم که امروز در جهانی زندگی می کنیم که کارها به صورت شبکه ای در حال رخ دادن هستند اظهار داشت: باید از این فرصت دهکده جهانی به خوبی برای توسعه محلی و شهری بهره گرفت.

وی با توضیحی اجمالی از شهر خلاق و رابطه آن با اکوت وریسم و مبحث کار آفرینی گفت: توسعه پایدار و کار آفرینی و مشارکت همه آحاد جامعه از جمله ماموریت های شهر خلاق رشت می باشد .

مدیر برنامه ‌های یونسکو در شهر خلاق رشت تاکید کرد: این افتخار را داریم که در بین ۱۸۰ شهر خلاق جهان و ۲۶ شهر خلاق خوراک شناسی تنها شهر ایران در حوزه خوراک شناسی و تنها شهر خوراک شناسی حلال دنیا باشیم .

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت به چرایی پیوستن شهرها به شبکه شهرهای خلاق و ارتباط آن با حوزه کار آفرینی و مزیت های قابل توجه آن در بخش اکو توریسم پرداخت و افزود: تبدیل شدن از مکان گردشگری به مقصد گردشگری از جمله موارد ی است که برای شهرها در این شبکه رخ می دهد و در حوزه ثبت های جهانی برای استان گیلان این اتفاق صرفاً در حوزه ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: تفاوت بسیاری وجود دارد بین عضویت شهرها به عنوان مکانی برای زندگی شهروندان با ثبت شهر، چرا که ثبت این امکان را می دهد تا پازل به پازل براساس اهداف توسعه پایدار، ارتقا برای شهر و شهروندان رخ دهد .

مدیر برنامه‌ های یونسکو در شهر خلاق رشت زمینه های خلاقیت و اهداف شهرهای خلاق را مورد تحلیل قرار داد و گفت: با پیشنهادی که در سال گذشته به وزارت کشور و کمیسیون ملی ایران یونسکو و سازمان شهرداری ها برای تشکیل دبیر خانه شهر های خلاق ایران ارائه دادیم در آینده نزدیک ما میزبان شهرهای داوطلب برای کارگاه آموزشی در این بخش هستیم.

قدیمی با اشاره ای اجمالی به ماموریت های تدوین شده برای شهر خلاق رشت اظهار داشت: این ماموریت ها از سال ۲۰۱۳ که ما در حال تدوین پرو پوزال شهر بودیم رخ داد و امروز در سال ۲۰۱۸بعد از گذشته دو سال و نیم از ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی به بیش از ۵۰ درصد از مواردی که در ماموریت ها و دستور کار اشاره شده بود دست پیدا کردیم.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، فراهم کردن بستر های مناسب آموزشی، گسترش خلاقیت، شکل گیری و همگرایی طبقه خلاق، بهره گیری از توانایهای شهروندان، کار آفرینی و گسترش فعالیت های مرتبط با حوزه خوراک شناسی و سایر حوزه های مکمل و بحث جذب گردشگر را از جمله ماموریت های تعیین شده برای شهر خلاق رشت عنوان کرد و افزود: در اطراف شهر رشت چندین مرکز بوم گردی وجود دارد و تاکید استاندار گیلان نیز بر توسعه این امر می باشد .

وی افزود : رابطه معنا داری ما بین انواع گردشگران ورودی به استان و همچنین اکو توریسم و گردشگری غذایی به عنوان یکی از شاخصهای گردشگری انگیزشی در حال حاضر وجود دارد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با اشاره به شعار از مزرعه تا سفره تصریح کرد: در شهر رشت با نگاه توسعه پایدار منطقه ای به موضوعات نگریسته می شود .

   قدیمی با اشاره به اینکه شهر رشت دارای بیش از ۱۷۰ تا ۲۳۰ خوراک است گفت: تنوع پایدار محصولات اولیه، ارگانیک و منابع طبیعی خوب موجود در استان و تمام حوزه های هم پوشان کار آفرینی و اکو توریسم در استان گیلان از جمله مزارع و باغات چای، برنج، زیتون و همچنین ابریشم امروز در دستور کار برنامه های قرار دارد.

وی تاکید کرد: این افتخار نصیب بنده شد که به عنوان نماینده ایران و نماینده جامعه محلی در دوازدهمین نشست سالانه شبکه شهرهای خلاق دنیا در شهر کراکوف لهستان حضور یابم و در این نشست پروژه گیل بانو، پروژه آموزش و کار آفرینی زنان سرپرست خانوار در حوزه صنایع دستی به عنوان یکی از دو پروژه خلاقانه دنیا انتخاب شد.

وی در پایان با دعوت از همه حاضرین در این همایش برای دیدار و حضور در رشت گفت: در دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ رستوران خلاقانه در شهر رشت تاسیس شده ‌که بالغ بر ۱۰۰۰ اشتغال به طور مستقیم ایجاد کرده است و انواع کار آفرینی مجازی از جمله دیجیتال مارکتینگ در حوزه مزه گردی در رشت شروع به کار کرده است.

 

 

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *