اجتماعی 03 شهریور 1397 - 6 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان: کسب سواد رسانه ای برای مقابله با آسیب های فضای مجازی ضروری است

 

به گزارش آفتاب شمال  ؛ مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان، ضمن هشدار نسبت به گسترش آسیب های ناشی از استفاده از فضای مجازی، اظهارکرد: گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی در تعاملات روزمره سبب ایجاد تغییر در زندگی افراد به ویژه قشر جوان شده است.

وی با بیان اینکه جذابیت های موجود در این فضا سبب شده افراد ساعات زیادی از زمان خود را در این فضا حضور داشته باشند، افزود: استفاده بیش از حد از این فضا امروزه به ویژه در میان جوانان جایگزین تعاملات اعضای خانواده با یکدیگر شده است.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان با اشاره به اینکه هجمه های فرهنگی، کلاهبرداری، هتک حیثیت و حرمت و اغفال برخی از آسیب های اجتماعی ناشی از نا آگاهی در استفاده صحیح از فضای مجازی است، گفت: موارد مذکور تنها بخشی از آسیب های ناشی از استفاده بدون آگاهی از فضای مجازی بوده که طی سال های اخیر شاهد بروز آن در خانواده ها و ایجاد پرونده های قضایی و انتظامی شده است.

ضرورت صیانت از حریم خانواده

وی کوتاهی در صیانت از حریم خانواده را یکی از دلایل تخریب بنیان های اجتماعی در جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: خانواده اصلی ترین نهاد اجتماعی است که حفاظت و صیانت از آن سبب انسجام بیشتر اجتماع می شود.

ابروفراخ در ادامه با تأکید براینکه نهاد خانواده زمینه ساز تکامل و رشد انسان ها در مراحل مختلف زندگی است، تصریح کرد: تربیت نسل جدید در خانواده در صورتی که با ارزش های اخلاقی جامعه منافات داشته باشد، می تواند آسیب های جبران ناپذیری در سطح جامعه بروز دهد.

تعارض ارزش های اخلاقی با ظهور فضای مجازی در بنیان خانواده ها

وی همچنین ورود ارزش ها، فرهنگ و باورهای غربی را از دیگر معضلات فضای مجازی دانست و افزود: ورود این فرهنگ ها به نهاد خانواده و تغییر در سبک زندگی و ارزش های خانواده سبب بروز ناهنجاری های اجتماعی می شود.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان گفت: حضور بیش از حد افراد در فضای مجازی منجر به کمرنگ شدن فرهنگ ایرانی – اسلامی در درون خانواده ها شده است، موضوعی که با خود آسیب های فرهنگی فراوانی را برای جامعه اسلامی ایران به همراه داشته است.

ابروفراخ بر ضرورت آگاهی خانواده‌ها نسبت به مسائل جوانان تأکید و خاطرنشان کرد: تا زمانی که هویت واقعی افراد در فضای مجازی محرز و شفاف نیست، برخی کاربران مستعد ارتکاب بزه یا جرایم، از این فضا سوء استفاده کرده و در جهت اهداف خاص خود بهره گیری می کنند.

وی در ادامه نداشتن سواد رسانه ای را عامل مهم بروز ناهنجاری های اجتماعی به ویژه در میان قشر جوان جامعه دانست و تصریح کرد: عدم آشنایی به سواد رسانه ای سبب می شود جوانان به ویژه دختران جوان با آسیب های جبران ناپذیری مواجه شوند.

ابروفراخ با بیان اینکه یکی از راهکارهای صیانت از آسیب‌های فضای مجازی در گرو کسب سواد رسانه‌ای است، ادامه داد: در این میان نقش خانواده، آموزش و پرورش و مراکز آموزش و عالی و دستگاه های فرهنگی بیش از سایرین است.

 

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *