سیاسی 05 مهر 1397 - 6 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نهاوندیان: تصمیم ۱+۴ برای همکاری اقتصادی تصمیم مهمی است

 

به گزارش آفتاب شمال ، آقای نهاوندیان در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت افزود: این حرکت از مدت ها قبل به عنوان یکی از راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلاتی که تهدیدهای امریکا برای شرکت ها و بانک ها به وجود می آورد و به عنوان یک ایده مطرح بود که این ایده تبدیل به طرح شد و اکنون به یک تصمیم عملی تبدیل و اعلام شده است. 

وی گفت: بر اساس این تصمیم پنج کشور عضو در توافق برجام، یک نهاد ویژه مالی عهده دار این امر می شود که وجوه حاصل از صادرات به ایران از طریق آن نهاد منتقل شود و همچنین تخصیص ارز برای وارداتی که قرار است به ایران صورت گیرد از همین طریق انجام شود.
نهاوندیان با اشاره به اینکه تهدید امریکا بر این تصمیم اروپا اثر نخواهد گذاشت افزود: این را می توان یک اقدام عملی ازجانب اتحادیه اروپا و پنج کشور عضو برجام تلقی کرد.
وی گفت: با توجه به عزم آنان بر ماندن در برجام و اینکه در برجام بر عادی سازی تجارت و مبادلات اقتصادی با ایران تاکید شده است، تعبیه یک نهاد مالی برای اجرای این فعالیت ها یک کار و قدم رو به جلوست.
معاون اقتصادی رئیس جمهور همچنین در خصوص وضعیت بازار ارز در کشور و تاثیر این اقدام اروپا بر آن افزود: بخش قابل توجه مبادلات تجاری و ارزی کشور در خصوص کالاهای اساسی با نرخ مصوب دولتی است و قسمت عمده ای نیز در بازار ثانویه صورت می گیرد و بازار سومی که نیازهای بسیار محدودی و کمتر از چند درصد از مبادلات ارزی کشور را تشکیل می دهد وجود دارد که آن نمی تواند مبنای اصلی برای قیمت باشد.
وی گفت: چیزی که بدنه اصلی مبادلات کشور چه در زمینه واردات و چه تولیدات را تشکیل می دهد و نیاز به ارز دارد اینها به هیچ وجه به بازار سوم اتکا ندارد و رسانه ها می توانند در تبیین این مسائل موثر باشند.
نهاوندیان افزود: سیاست ارزی کشور سیاست آزاد مدیریت شده است و باید بر اساس تقاضا و عرضه صورت گیرد و این بازار با امکانات کشور قابل مدیریت است.
وی اضافه کرد: سیاست ارزی و تجاری کشور بر اساس قانون و سیاست های کلی مبتنی بر افزایش رقابت تسهیل کسب و کار و تجارت است.
نهاوندیان گفت: التهاباتی که ناشی از عوامل غیرواقعی در اقتصاد کشور وجود دارد انتظارات تورمی را نسبت به آینده بالا می برد و می تواند به طور واقعی بر تقاضا اثر کند.
معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: حتما از این فضا عبور خواهیم کرد و جریان رشد ادامه پیدا خواهد کرد.
وی افزود: مدیریت ارزی کشور بر عهده بانک مرکزی است و بر اساس سیاست های اتخاذی ادامه خواهد یافت.( خبرگزاری صدا و سیما )

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *