سیاسی 26 آذر 1397 - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سخنگوی وزارت خارجه: spv می‌تواند دارو، مواد غذایی و دیگر نیازمندی‌های وارداتی ایران از اروپا را پوشش دهد.

spv شامل اقلام زیادی از جمله مواد غذایی و دارو خواهد بودبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود تصریح کرد: spv، ساز وکار تسهیل مبادلات ایران با سایر کشور‌های اروپایی است که شامل اقلام بسیاری خواهد بود. در این سبد کالایی، دارو، مواد غذایی و دیگر نیازمندی های وارداتی ایران از اروپا نیز قرار دارد و این مکانیزم اگر بتواند در شکل نوین خودش اجرایی شود، حتی می تواند یاری رسان مبادلات با سایر کشورهای جهان هم باشد.

وی گفت: spv همچنین شامل مبادلات و همکاری های اقتصادی و حتی سرمایه گذاری و انتقال سرمایه نیز می شود.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خللی در اجرای برجام ایجاد نمی کند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خللی در اجرای برجام ایجاد نمی کند چرا که روسیه و چین هم عضو اتحادیه اروپا نیستند.
بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر احتمالی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر انجام تعهدات ۴+۱، افزود: اتفاق مهمی نمی افتد و همکاری ها با ۴+۱ ادامه می یابد و هر آنچه در مورد انگلیس و سیاست هایش مطرح است، مسأله داخلی انگلیس و اتحادیه است که در نهایت، خیلی در نگاه و تعهدات برجامی آن ها نقشی ندارد.
وی ادامه داد: این موضوع، مسأله ای مهم و جدی برای ما نیست، چرا که روسیه و چین هم عضو اتحادیه اروپا نیستند و در ۴+۱ حضور دارند، لذا کماکان دولت انگلیس متعهد است به عنوان یکی از اعضای طرف مذاکره، به تلاش برای حفظ برجام و کمک به اجرای تعهدات این گروه ادامه دهد.

پرونده رفتار گرجستان با ایرانیان به صورت جدی مفتوح است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مراتب اعتراض و گلایه جمهوری اسلامی ایران به دولت گرجستان را متذکر شده ایم ، این پرونده به صورت جدی مفتوح است و به صورت روزانه و دقیق با هماهنگی ها و دستور العمل های تدوین شده در تهران و تفلیس دنبال می شود.
بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر حل مشکل سفر ایرانیان به گرجستان افزود: پس از شدت گرفتن این نوع برخوردهای نامناسب ، باتوجه به روابط حسنه و خوبی که با دولت گرجستان داریم انتظار چنین رفتاری را نداشتیم و برای ما تعجب برانگیز بود که این اقدام در مبادی ورودی این کشور رخ می دهد.
وی تصریح کرد: سیاست ما دفاع از حقوق شهروندان ایرانی در سراسر جهان است و هم در تهران و هم در تفلیس تلاش های زیادی انجام شده اما هنوز موضوع کاملا حل نشده است.
قاسمی با بیان اینکه این نوع رفتار برای ما قابل قبول نیست اظهارداشت: مقامات سیاسی کشور در این باره ابراز تاسف و نگرانی کرده اند و قرار شد موضوع را پیگیری کنند اما نهایتا تمهیداتی را بررسی و در روزهای آینده اقداماتی را صورت خواهیم داد و در فضای دیگری با دولتمردان گرجستانی در این مورد صحبت می کنیم و اجازه نخواهیم نداد حق ایرانی ها به سهولت خدشه دار شود و دولت گرجستان باید مانع این رفتار با شهروندان ایرانی شود.
وی افزود: جلسات متعددی با ارگان های ذیربط در تهران انجام و همه جوانب بررسی شده اما در کنار همه این سخنان متاسفانه شاهد وجود برخی گروه ها یا شرکت های سودجو هستیم که از فرصت نبود ویزا یا لغو روادید میان دو کشور استفاده و با دروغ و وعده برخی ایرانیان را برای گرفتن برخی امتیازات گمراه می کنند که البته این موضوع هم توسط ارگان های ذیربط در حال بررسی است.
قاسمی تاکید کرد: اگر ایرانیان اجباری برای رفتن به گرجستان ندارند تامل کنند تا موضوع با توجه به پیشینه روابط خوب میان دو کشور حل و اقدامات لازم را انجام شود.
وی با بیان اینکه هر کمکی که برای حل مشکل لازم باشد انجام می دهیم اظهار داشت: امیدواریم ایرانیان قبل از ورود به هر کشوری مقررات و قوانین آن کشور را بررسی کنند تا کمتر دچار مشکل شوند.
قاسمی تصریح کرد: امیدوارم با تلاش های صورت گرفته نهایتا این موضوع به شکل مطلوبی حل شود.

جان انسانها و ارزشهای انسانی نزد ترامپ بی معناست
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : برای ترامپ بیشتر دلار و میزان سلاح های مرگباری که به فروش می رساند، مهم است و جان انسان ها و ارزش های انسانی مسئله‌ای گم شده نزد وی است.
بهرام قاسمی همچنین در ادامه‌ در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که برایان هوک یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در ویدیویی اعلام کرده است که دولت این کشور بحث اخراج فرزندان و وابستگان مقامات جمهوری اسلامی ایران از آمریکا را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد و این که این مقدار به چه میزان با قوانین بین‌المللی مغایر است، گفت‌: ایشان حرف‌های بی ربط می زند و خیلی نباید جدی بگیریم. حرف‌های بی ربط یک فرد غیر ایرانی که تلاش می‌کند هر لحظه مشکلاتی را برای ایران ایجاد کند شاید ماموریت ایشان ایجاد یک جنگ روانی و تشویش اذهان عمومی در مقابل اراده ملت ایران است و همان طور که گفتم فکر می‌کنم نباید به حرف‌های ایشان که زیاد صحبت می‌کنند توجه کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده درباره احتمال حمله قریب الوقوع دولت ترکیه به شمال سوریه و شرق فرات و نگاه ایران به این موضوع، تصریح کرد: هنوز اقدام نظامی صورت نگرفته و آن چه که در این زمینه مطرح است بیشتر چیزی است که در خبرها منتشر شده و این که اقدامی صورت می‌گیرد یا خیر را ما نمی دانیم.
وی خاطر نشان کرد: موضع ما در مورد بحث سوریه و واقعیت‌های این کشور یک موضع شفاف و روشن است و بارها این مواضع را اعلام کرده‌ایم.
قاسمی اضافه کرد: ما معتقد هستیم که هیچ کشوری بدون اجازه دولت مرکزی سوریه نباید اقدامی در درون خاک سوریه انجام دهد و باید برای هر اقدامی با دولت سوریه هماهنگی صورت بگیرد و مجوز دولت مرکزی سوریه اخذ شود. این سیاست کلی ما است و اگر چنین موضوعی رعایت نشود، می‌تواند وضعیت سوریه و تلاش هایی که برای حل بحران سوریه با توجه به مکانیزم روند آستانه انجام شده است را با مشکلاتی مواجه کند.
وی با مثبت ارزیابی کردن روند آستانه و پیشرفت های حاصل شده در آن، گفت‌: ما در نقطه همکاری‌های خوبی قرار داریم و امیدواریم که این روند مثبت ادامه‌ داشته باشد. از دیگر سو دوستان در ترکیه با واقعیت های منطقه و سوریه آگاه هستند. ما با آنها در تماس و رایزنی قرار داریم و این رایزنی ها ادامه‌ دارد .
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که معافیت 45 روزه دولت عراق برای همکاری با ایران که از سوی آمریکا به این کشور داده شده بود، در حال‌ اتمام است و آیا دو کشور ایرا ن و عراق در این ارتباط اقدام به تدوین راهکارها و سازو کارهایی برای ادامه همکاری دو کشور کرده‌اند، با توجه به این که هفته‌ پیش نیز عراق میزبان هیات هایی از سوی ایران و آمریکا بود، اظهار کرد: عراق به عنوان یک کشور همسایه که دارای مرزهای طولانی با ما است و از اشتراکات فرهنگی و مذهبی زیادی با ما برخوردار است، جزو شرکای خوب ایران در عرصه های مختلف است و خواهد بود.
قاسمی گفت : ما همکاری های خود را با این کشور همسایه مثل گذشته و با همان شدت ادامه‌ می‌دهیم و علائمی که در این زمینه دریافت می کنیم ، علائم مثبتی است. این همکاری ها ادامه‌ پیدا می‌کند. البته همان طور که گفتیم تلاش‌های مذبوحانه ایالات متحده آمریکا برای تخریب این روابط و ایجاد مشکل در روابط فیمابین ایران و عراق وجود دارد، ولی تجربه به ما خیلی چیزها آموخته است و دیگر کشورها نیز نگاه مستقل خود را دارند.
وی ادامه‌ داد: احتمالا در آینده شاهد همکاری‌های اقتصادی بیشتری با عراق خواهیم بود. علاوه بر همکاری‌های گذشته و درواقع می‌توانیم حوزه های جدیدی را برای افزایش همکاری داشته باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اسرائیل به تازگی به عضویت FATF در آمده و با توجه به این که قرار است در ماه فوریه جلسه‌ای در مورد پیوستن ایران به FATF به عنوان یک عضو همکار برگزار شود، لابی اسرائیل به چه میزان می‌تواند در نوع تصمیم گیری در این جلسه موثر باشد؟ خاطر نشان کرد: مقامات رژیم صهیونیستی با توجه به ماهیت شان از هر بهانه ای برای تخریب چهره ایران استفاده می‌کند و در واقع در هر برهه ای تلاش می‌کنند که سیاست مخرب خود را علیه ایران دنبال کنند. آن چه که اشاره کردید اهمیتی برای ما ندارد. ما راه خود را امیدوارانه و با جدیت دنبال می‌کنیم و امیدواریم در داخل کشور در مورد تصمیم گیری در ارتباط با FATF به راهکاری برسیم که منافع ایران را تامین کند. ما باید به سمت و سویی برویم که در برگیرنده منافع مردم ما باشد و در مورد اسرائیل نیز همان طور که گفتم آنها از هر بهانه ای برای پیشبرد سیاست‌های خود علیه ایران استفاده می‌کنند. چه عضو ساز و کار مالی باشند و چه نباشند.
وی ادامه‌ داد: وزارت امور خارجه نظرات کارشناسی خود را در مورد این ساز و کار در اختیار قانونگذاران و مقامات ذی ربط قرار داده است و باید منتظر ماند و دید که این موضوع چه سمت و سویی را در کشور دنبال می‌کند، ولی همان طور که اشاره کردم امیدوارم که به راهکاری برسیم که منافع ایران را تامین کند.
قاسمی در ادامه‌ و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که چرا وزارت امور خارجه در راستای افزایش اعتبار پاسپورت ایرانی تلاش نمی‌کند که روادید بین ایران و کشورهای همسایه لغو شود، خطاب به خبرنگار پرسش کننده، گفت‌: شما از کجا می دانید که اقدامی نمی‌شود.
وی افزود: مسائل سیاسی ــ خارجی یک موضوع دو طرفه است و نمی‌شود مثلا شما امروز اراده کنید که لغو روادید شود و فردا این اقدام صورت بگیرد. همان طور که گفتم تصمیم گیری ها در مورد این نوع اقدامات دو طرفه است.
قاسمی با اشاره به این که مذاکرات ایران در حوزه کنسولی با سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه برای آمد و شد شهروندان ایرانی، ادامه‌ دارد، گفت‌: در برخی از کشورها برای تحقق این موضوع باید زیر ساخت های لازم ایجاد شود و بعدا این زیر ساخت ها وجود ندارد.
وی تاکید کرد : اراده ما این است که رفت و آمد شهروندان ایرانی به سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه با سهولت هر چه‌ بیشتری صورت بگیرد، ولی ما فقط تعیین کننده نیستیم و این یک امر دو طرفه است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به سوال خبرنگاری مبنی بر این که با توجه به گزارش رییس سازمان سیا آمریکا به سناتورهای آمریکایی در ارتباط با قتل جمال خاشقجی شاهد این بودیم که تعدادی از اعضای سنای آمریکا اقدام به اتخاذ مواضعی تند علیه عربستان و بن سلمان کردند، ولی ترامپ در موضع گیری مجدد خود در ارتباط با این مساله باز هم پای ایران را وسط کشید و اقدام به بیان‌ اظهاراتی علیه ایران کرد به نظر شما سیاست خاورمیانه ای ترامپ را چگونه می‌توان تحلیل کرد؟ گفت‌: مگر آقای ترامپ سیاست یا سیاست خارجی دارد؟ آقای ترامپ هر بار که از تخت خود بلند می‌شود یک سیاست را اعلام می‌کند. سیاست‌هایی که بعضا نسنجیده و نادانسته است و من پاسخی درباره این گونه رفتارها ندارم که وقتی از او در مورد موضوعی سوال می‌کند، او آن قدر مدهوش و بیهوش طعم دلار و فروش سلاح است که صحبت‌هایش را البته شاید در موارد ناخواسته به سمت دیگری سوق می‌دهد و این از ویژگی‌های هیات حاکمه کنونی کاخ سفید است.
وی با اشاره به این که سخنان ایشان نسنجیده و بی ربط است و در برگیرنده انصاف، آگاهی و منطق نیست، گفت‌: ایشان بیشتر دلار و میزان سلاح های مرگباری که به فروش می رساند، برایش مهم است و جان انسان ها و ارزش های انسانی مساله‌ای گم شده نزد وی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اعتراضات در فرانسه و نگاه ایران نسبت به این موضوع، خاطر نشان کرد: اتفاقاتی که در فرانسه رخ داده مساله داخلی این کشور است و من به آن نمی پردازم، ولی آن چه که دیده ام و مطالعه کرده‌ام رفتار نیروهای نظامی و انتظامی فرانسه در برابر معترضان است که بعضا رفتاری خشن ، نسنجیده و غیر قابل قبول بوده است. من دو هفته‌ گذشته نیز در نشست سخنگویی در این ارتباط صحبت کردم و گفتم که ما دولت فرانسه را به خویشتنداری بیشتر در برابر معترضان دعوت می‌کنیم و این که از به کارگیری خشونت های بی رحمانه علیه معترضان خودداری کنند و اجازه دهند که در فضای مسالمت آمیزی این اعتراضات انجام شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت‌: البته اخباری نیز وجود دارد که برخی از گروه های آنارشیسم در بین معترضان به دلایل مختلفی به صحنه آمده‌اند و از روش های آنارشیسمی استفاده می‌کنند چنان که اقدام به تخریب و صدمه زدن به دیگران و مکان های عمومی کرده‌اند. باید به آنها نیز گفت‌ که باید اعتراضات خود را به شکل درست و متمدانه انجام دهند و از وارد کردن آسیب به دیگران خودداری کنند.
قاسمی در ادامه‌ این نشست و همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اگر آمریکا و آقای برایان هوک اقدام به اجرایی کردن تهدید خود در مورد اخراج فرزندان و وابستگان مقامات جمهوری اسلامی ایران از آمریکا کند، ایران چه واکنش و اقدام متقابلی را انجام خواهد داد؟ در این رابطه گفت‌: در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل هیچ چیزی بی جواب باقی نمی ماند. البته الزاما راهکار و نوع برخوردی هم که صورت می‌گیرد علنی مطرح نمی‌شود.
وی ادامه‌ داد: این موضوع در کشور بررسی می‌شود و در صورت لزوم برخورد لازم صورت می‌گیرد و این گونه نیست که اگر اتفاقی افتاد ما اقدامی را انجام ندهیم.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *