اجتماعی 21 بهمن 1397 - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دیدار رییس پارک علم و فناوری گیلان و رئیس شورای اسلامی شهر رشت “همکاری های مشترک برای اجرایی نمودن ایده های خلاقانه”

این دیدار که به میزبانی شورای اسلامی شهر رشت و با هدف همکاری شورای شهر رشت با پارک علم و فناوری گیلان جهت راه اندازی اتاق ایده شورای شهر برگزار گردید،

به گزارش آفتاب شمال به نقل از  پارک علم و فناوری گیلان – در این دیدار که به میزبانی شورای اسلامی شهر رشت و با هدف همکاری شورای شهر رشت با پارک علم و فناوری گیلان جهت راه اندازی اتاق ایده شورای شهر برگزار گردید، معاونین پارک علم و فناوری، متین عاشوری مدیر نوسازی و تحول اداری، محجوب مسئول مطالعات و پژوهش شهرداری رشت، وحیده انصاری مسئول راه اندازی اتاق ایده و پیردیر مشاور شورا نیز حضور داشتند.

رئیس شورا ضمن ابراز اخرسندی از این دیدار، اظهار داشت: شورای شهر با راه اندازی اتاق ایده و تدوین اساسنامه آن درنظر دارد با دریافت ایده های خلاقانه از شهروندان، نخبگان و جامعه علمی و کمک به اجرایی نمودن ایده هایی که توجیه اقتصادی دارد، بستر لازم را برای کاربردی نمودن فرآهم آورد.

سید امیر حسین علوی ابراز امیدواری کرد: این دیدار منجر به انعقاد یک تفاهم نامه مشترک با پارک علم و فناوری گردد تا بتوان یک فضای مشارکت ایجاد نمود.

وی با بیان تاریخچه ای از فعالیت های پژوهشی شورای شهر در دور سوم و انحلال مرکز پژوهش های شورای شهر رشت تصریح کرد: در دوره چهارم و پنجم شورا برای راه اندازی مرکز پژوهش تلاش شد اما فرمانداری بعنوان ناظر با این مصوبه شورا مخالفت کرد.

علوی یادآور شد: پس از آن شورای شهر، مرکز مطالعات و خلاقیت را مصوب نمود و قرار شد در شهرداری راه اندازی شود اما با تغییراتی در چارت سازمانی شهرداری، در نهایت مدیریت تحول اداری و مطالعات و پژوهش شکل گرفت و مرکز امور خلاقیت ذیل حوزه مطالعات ایجاد گردید.

رئیس شورا با تاکید بر وجود ساختار پژوهشی در شورای شهر افزود: به این نتیجه رسیدیم برای شورا هم فکری باید در این زمینه صورت گیرد تا به جای ساختار مرکز پژوهش، مرکز ایده و نوآوری ایجاد گردد. مرکز ایده در حقیقت تلفیقی از اتاق ایده و مرکز پروهش شوراست.

علوی با اشاره به اساسنامه تهیه شده برای این مرکز تصریح کرد: برای تدوین نهایی اساسنامه و همکاری های مشترک برای اجرایی نمودن ایده های خلاقانه، نیازمند همکاری پارک علم و فن آوری هستیم.

وی هدف از راه اندازی این مرکز را ارتباط با لایه نخبگان عنوان کرد و افزود: حوزه مدیریت شهری، مشخصا شورا به عنوان پارلمان محلی می خواهد با لایه نخبگان جامعه در هر رده علمی و سنی ارتباط برقرار نماید و ماحصل این ارتباطات به سمت ایده هایی برود که بتوان خروجی کسب و کار ایجاد کرد.

علوی تاکید کرد: پس از راه اندازی و پیش از تصویب اساسنامه، شورا تلاش دارد، چند برنامه ملموس در همین راستا به کمک پارک علم و فناوری و دیگر دستگاه ها به ویژه دانشگاه گیلان اجرایی نماید.

پویان پیردیر، مشاور شورا در راه اندازی اتاق ایده پیرامون ساختار این مرکز توضیحاتی ارائه داد و با اشاره به تنظیم اساسنامه اتاق ایده تصریح کرد: حفاظت از دارایی های فکری در این اساسنامه لحاظ شده است و بسیاری از ایده های رسیده به این اتاق فکر نیازمند شکوفایی و رشد است و برای عملیاتی کردن ایده‌های خلاقانه نیازمند همکاری پارک فنآوری هستیم تا از فضای مشورتی هر دو فضا بهره مند گردیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از ایده ها در مرحله اجرا به مشکل می خورد، درخواست نمود تا اولین رویداد، به کمک ایده های اعضای شورای شهر صورت گیرد.

دکترباستی، رییس پارک فناوری گیلان نیز در این دیدار اظهار داشت: خوشحالیم که شورا به فکر راه‌اندازی مرکز ایده است. ایده و نوع آوری دغدغه هایی است که همیشه بوده است. پارک فناوری، مرجع مالکیت فکری ایده‌هاست و به پرسه ثبت ایده کمک می کند تا مالکیت فکری که جزو دارایی های ملموس نیست، به نام هر فرد ثبت شود اما داشتن ایده به تنهایی کاری از پیش نمی برد. باید مدلی تعریف شود که بتوانیم ایده ای را عملیاتی نماییم.

وی با تاکید بر همکاری مدیریت شهری در اجرایی کردن این ایده ها بیان داشت: به عنوان نمونه سالهاست طرح ساماندهی مسافرکش‌های شخصی در شهرداری بررسی می شود ولی نتیجه عملیاتی و مشخصی نداشته است اما راه اندازی اسنپ و تپ سی، همه مسافر کش‌ها را تحت تاثیر قرار داده و کوچکترین اطلاعات را به شما می دهد و بهترین مزیت همین ساماندهی را یک استارت آپ انجام داد.

باستی تصریح کرد: ثبت ایده کمک می کند دارایی آن برای مالک ایده باقی بماند. در مرحله بعد یا باید ایده را بفروشد و یا برای اجرا سرمایه گذاری کند. پارک فناوری برای اجرا در مرحله مقدماتی کمک می‌کند و فضا و امکانات قرار می دهد تا ایده شکست نخورد. بعد ۶ تا ۹ ماه اگر هسته به جای مشخصی رسید، می تواند شرکت ایده اش را رشد دهد.

نایب رئیس شورا نیز در این دیدار با اشاره به تلاش شورای شهر برای راه اندازی شهر هوشمند، بیان داشت: شورای شهر، پارک علم و فناوری، اداره کل فاوا استانداری، ای سی تی و شهرداری رشت بخشی از این پروژه را اجرایی خواهند کرد.

رضا رسولی افزود: فارغ از اینکه امروز یک سرمایه اجتماعی داریم، متاسفانه بخشی زیادی از بدنه متخصص کشور مهاجرت کرده اند و اندک فضایی که گذشته خلاقیت داشت، امروز استعدادها به خاطر وضعیت بد نظام آموزش و پرورش و دانشگاه ها شکوفا نشده است.

وی تاکید کرد: شورای شهر تلاش دارد، بسترهای لازم برای اجرایی نمودن خلاقیت های شهروندان را فراهم نماید.

رئیس شورا در پایان این دیدار با اشاره به برند بودن رشت در حوزه خلاق خوراک، تصریح کرد: در تعریف یونسکو خلاقیت تنها در عرصه غذایی نیست و باید کمک کنیم در دیگر حوزه ها نظیر موسیقی، صنایع دستی و … به اجرایی نمودن خلاقیت ها کمک نماییم.
در پایان این دیدار مقرر شد، متن تفاهم نامه مشترک همکاری بین مرکز ایده شورای شهر رشت و پارک علم و فناوری آماده گردد و از ظرفیت اتاق شکوفایی شهر رشت که مدتی است تشکیل جلسه نمی دهد، استفاده گردد.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *