اجتماعی 27 آذر 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

درجلسه پروژه تفکیک زباله از مبدا انعقاد قرارداد موقت سازمان پسماند شهرداری رشت جهت جمع آوری زباله خشک و ترویج فرهنگ تفکیک از مبدا

به گزارش آفتاب شمال   _ جلسه آغاز به کار پروژه تفکیک زباله از مبدا توسط شرکت دانش‌بنیان ایده پردازان الکترونیک البرز شنبه ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۱ با حضور هانی سام دلیر معاون عمرانی فرمانداری، محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس، مسعود عباس نژاد، سید شمس شفیعی و نادر حسینی از اعضای شورای اسلامی، سرپرست شهرداری رشت، معاونین و مدیران مربوطه و‌ رؤسای برخی از ادارات ذیربط برگزار شد.

محمد حسین واثق کارگرنیا در جلسه بررسی طرح هوشمند سازی جمع آوری زباله های خشک رشت رشت با اشاره به اینکه پسماند یکی از چالش های بزرگ حوزه مدیریت شهری رشت است اظهار کرد: حل معضل پسماند شهر رشت یکی از دغدغه های جدی حوزه مدیریت شهری رشت است و پیش از این شهرداری رشت پیرامون جمع آوری پسماند خشک نیز با یک شرکت پیمانکاری غیر بومی قرار دادی منعقد کرده بود که متاسفانه اقدام موثری برای شهر از این بابت رقم نخورد و شرکت مربوطه در حال حاضر نیز در شرایطی که به تعهداتش عمل نکرده است ،چالش هایی را نیز برای شهرداری ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه قرار دادی که پیش تر از این در موضوع پسماند خشک منعقد شد جامع و کامل بود افزود: به بسیاری از بندهای قرار داد توسط شرکت مربوطه عمل نشد و شرکت جدیدی که برای ادامه کار نیز اعلام آمادگی کرده است ،قصد دارد در یک موضوع هوشمند سازی تفکیک زباله و با امکانات محدودتر فعالیت کند.

رئیس شورای شهر رشت با اشاره به اینکه مردم رشت در موضوع تفکیک زباله آمادگی دارند تصریح کرد: مردم با فرهنگ رشت به خودی خود نسبت به تفکیک پسماند خشک اقدام می کنند و چنانچه مجموعه مشخصی از این بابت در شهر معرفی شود ، یقینا شهروندان نهایت همکاری را با وی انجام می دهند.

کارگرنیا با بیان اینکه در سطح شهر برخی از افراد مشغول جمع آوری پسماند خشک هستند افزود: این اتفاقات چهره رشت را تخریب و حتی بهداشت شهر را نیز با چالش همراه می کند و شرکت پیمانکار می تواند با مدیریت مطلوب حتی به نحوی افراد زباله گرد را ساماندهی کند

وی با بیان اینکه برخی از زباله گردها از این راه امرار معاش می کنند بیان کرد: در مواردی شاهد جمع آوری زباله های خشک در برخی از منازل مسکونی هستیم که نارضایتی و گلایه دیگر ساکنین را به همراه دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه وضعیت رشت در حوزه پسماند مناسب نیست گفت : در جلسه امروز طرحی بررسی شد که طی آن قرار است هشت دستگاه خودرو نسبت یه جمع آوری زباله خشک شهر اقدام کنند و معتقدم این تعداد امکانات برای شهری همچون رشت اندک است و نیازمند برنامه ریزی های بهتری در این حوزه هستیم.

کارگرنیا به موضوع ایجاد سامانه به منظور تفکیک پسماند خشک در این طرح اشاره کرد و گفت : با توجه به شرایط اینترنت باید این سامانه به گونه ای برنامه ریزی شود که شهروندان بتوانند به راحتی به امکانات مورد نظر دسترسی داشته باشند و برای تحویل زباله های خشک با مشکل مواجه نشوند.

یوسف یزدانی سرپرست شهرداری رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: شهرداری رشت به پیشنهاد سازمان مدیریت پسماند شهرداری قراردادی شش ماهه و به صورت موقت را طبق دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت کشور با شرکت ایده پردازان الکترونیک البرز منعقد کرده است.

سرپرست شهرداری رشت ادامه داد: در کنار این موضوع شهرداری رشت اخیرا تفاهم‌نامه‌ای را هم با اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان برای ترویج تفکیک از مبدا و جمع‌آوری زباله منعقد کرده است.

یزدانی تصریح کرد: طبق این قرارداد دانش‌آموزان زباله های خشک خود را جمع‌آوری و به مدرسه تحویل می‌دهند و این کار در نمرات انضباط آنان تاثیرگذار خواهد بود همچنین به استناد مفاد این قرارداد شرکت خصوصی هم موظف است به مدارسی که در این حوزه فعال تر هستند خدماتی را از جمله توزیع اقلام بهداشتی و نوشت افزار ارائه دهد.

سرپرست شهرداری رشت ادامه داد: شرکت ایده پردازان الکترونیک البرز موظف شده از ماه دوم به بعد ۹۰ تن پسماند خشک را در سطح شهر رشت جمع‌آوری کند و بابت هر یک کیلوگرم زباله خشک معادل هزار و‌۵۰۰ تومان را به شهروندان پرداخت نماید.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه تلاشهای سرپرست شهرداری رشت در امر مدیریت پسماند بسیار ملموس بوده است افزود: در مورد کوتاهی برخی شهرداران و‌ دهیاران در امر مدیریت پسماند، فرمانداری شهرستان رشت حتما پیگیر موضوع است تا موارد به شکل مسالمت آمیز حل و فصل شود.

هانی سام دلیری عنوان کرد: با توجه به تجربیات خوب شهرداری بندرانزلی در امر تفکیک و جمع‌آوری زباله خشک، شهرداری رشت می‌تواند از این تجربیات استفاده کند از طرفی انتظار داریم شهرداری در مسیر انعقاد قراردادهای خود با شرکتهای خصوصی برای جمع‌آوری زباله خشک همه ابعاد حقوقی و قانونی را بسنجد تا در آینده با مشکلی مواجه نشویم.

وی تصریح کرد: شهر رشت گستردگی زیادی دارد و پیشنهاد میکنم برای پوشش حداکثری جمع‌آوری زباله خشک و برای موفقیت بیشتر این طرح پایلوت، از تجربه شرکت‌هایی مانند اسنپ جهت جلب مشارکت‌های مردمی استفاده کند.

لازم به ذکر است، طبق شیوه نامه جمع‌آوری پسماند خشک توسط وزارت کشور، شهرداری رشت در همین راستا قرارداد موقت را تا زمان تعیین تکلیف نهایی با شرکت دانش‌بنیان ایده پردازان الکترونیک البرز به عنوان یکی از شش شرکت برتر استارتاپ کشور منعقد کرده است و طبق اظهارات نماینده این شرکت با استفاده از یک اپلیکیشن هوشمند که ساختاری ساده دارد با شهروندان ارتباط برقرار کرده و زباله خشک آنان را خریداری می‌کند.

مشاهده تعرفه خرید زباله خشک، کلیپ‌های انگیزشی جمع‌آوری زباله خشک به زبان محلی و آمادگی برای جمع‌آوری زباله تر در آینده نزدیک از دیگر مواردی بود که در این جلسه توسط نماینده شرکت ایده پردازان الکترونیک البرز مطرح شد.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *