گفتگو 07 فروردین 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

گفتگو با طاهره زاهد صفت مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان

گفتگو با طاهره زاهد صفت مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان

مصاحبه کننده : حسین منکوئی

امیر مؤمنان، حضرت علی علیه السلام در فرمایشی زیبا می فرمایند: «خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد
رسول خدا (ص)، پرستار را در قیامت، هم نشین ابراهیم خلیل می دانند و می فرمایند: «هر کس یک شبانه روز از بیماری پرستاری کند، خداوند او را با ابراهیم خلیل محشور میکند».
مقام معظم رهبری، در مورد کارهای نیک پرستاران می فرمایند: «هر حرکت انسانیِ یک پرستار برای بیمار، یک حسنه است و کمکی است به انسانی محتاجِ کمک؛ آن هم در شرایطی حساس».

پرستاری شغل نیست ، عبادت است

قبل از مصاحبه معارفه ای از ایشان را از نظر می گذرانیم .
طاهره زاهد صفت متولد سال ۱۳۴۸ در رشت بدنیا آمد ایشان تقریبا دارای سابقه سه دهه سال خدمت در حوزه بهداشت ، درمان و سلامت است

از سوابق مدیریتی ایشان :
مدیریت بیمارستان سوختگی ولایت رشت و رییس هیات مدیره نظام پرستاری رشت ومدیر مسئول مرکز تخصصی مشاوره و ارائه خدمات درمانی به سالمندان و بیماران ضایعه نخاعی و ………….. ( موسسه زاهد ) و مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد .
زاهد صفت تجربه سالها کار در بالین و ارتباط مستقیم با انبوهی از مشکلات موجود در حوزه سلامت و سپس حضور موفق در عرصه مدیریتی بهداشت و درمان دارد که حاصل شناخت و اشراف کامل ایشان از مشکلات و معضلات این حوزه از بهداشت می باشد .طاهره زاهد صفت نامی آشنا برای کارکنان بهداشت و درمان و مردم گیلان است ایشان چهره ای تاثیرگذار در پیگیری های صنفی حوزه سلامت از خود بر جای گذاشت .
از پیگیری و به نتیجه رساندن طرح ها و لوایح سالهای گذشته پیرامون اجرای قانون ارتقای بهره وری در گیلان ، تا اقدامات اخیر ایشان ، از جمله پیگیری مشکلات فراوان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص مطالبات معوقی چون پرداخت کارانه ها و اضافه کار که از ابتدای سال جاری با انباشت فراوانی مواجه بود که با پیگیری مکرر ایشان و و تیم هیات مدیره نطام پرستاری رشت و برگزاری جلسات مکرر با مسئولین دست اندر کار امنیتی و سیاسی استان و همچنین پیگیری فراگیر در سطح کشوری ، جهت عنوان نمودن مشکلات عظیم کارکنان بخش درمان ، سبب شد تا کمی از مشکلات موجود مرتفع و روند پرداخت معوقات سرعت بیشتری گرفته ، و از سکون و رکود بوجود آمده خارج و طبق درخواستهای مطرح شده طرح مبتنی بر عملکرد ( قاصدک ) جایگزین نظام قبلی پرداختها گردد .
هر چند موانع گوناگونی بر سر راه پیگیری ایشان قرار گرفت و مشکلاتی را در این راه پدید آورد تا از سرعت و شتاب پیگیری ها کاسته شود اما عزم و اراده ایشان در این زمینه بر تمام موانع فایق آمد و سبب شد تا اقدامات انجام شده گشایشی در زمینه های مطروحه برای کلیه رده های شاغل در دانشگاه علوم پزشکی گیلان فراهم آید .
روحیه مطالبه گری و پیگیری مجددانه ایشان در زمینه های مختلف کاری ، سبب شد تا ایشان به عنوان ریاست شورای عالی نظام پرستاری کشور نایل گردند تا با توان و مدیریتی قوی ، در این زمینه نیز ، خدمتگزار پرستاران کشور باشند . با همه مشغله های مدیریتی موجود ، حضور اشان بر بالین بیماران ضایعات نخاعی و بیماران مراقبت در منزل و ارائه خدمات در مانی موثر ایشان از سایر خدماتی است که ایشان سالهاست با عشق و علاقه به ارائه آن پرداخته است .

آفتاب شمال : لطفا تعریفی از پرستار بگویید و اینکه پرستار چه وظایفی دارد ؟
زاهد صفت: ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت زینب ( س ) و روز پرستار به همه پرستاران عزیز و اساتید و دانشجویان به عرض میرسانم پرستاری حرفه ای است که در جهت حفظ و پیشبرد حیات، پیشگیری از بروز بیماریها، تسکین دردها و بازگردانیدن سلامتی به بشریت گام بر می دارد.وی به اهمیت پرستاری از نظر اسلام تاکید کرد و افزود : پرستاری شغلی مقدس و ارزشمند است از نظر فرهنگ اسلامی نیز اموری چون حفظ حیات و احیاء، مراقبت از بیمار جهت بازگشت سلامت وتلاش در جهت شفاء بیماران و ارتقاء بهداشت عمومی از اعمال صالح اجتماعی محسوب می شود و از جهتی پرستاری نوعی تخلق به اخلاق الهی و هماهنگی با اسماء حسنای خداوند است چرا که:اولین محیی خداست و از این میان هرکه شرایط احیاء را فراهم سازد کاری الهی کرده و اجر عظیم دارد. بطوری که احیا یک شخص در فرهنگ دینی بمنزله احیاء همه عالم است وپرستار این وظیفه عظیم را متقبل شده است.

آفتاب شمال :لطفا بفرمایید مشکلات و دغدغه های این قشر زحمتکش جامعه چیست ؟
پرستاری هم مانند هر شغل دیگری در جامعه با مشکلاتی دست به گریبان است ، وی گفت «جایگاه اعضای تیم پزشکی در کشور ما ناشناخته مانده است و نگاه و وتوجه تنها متمرکز برتعداد از رده های پزشکی است. در حالی که دنیا به سمت و سویی رفته که همکاری همه جانبه تیم پزشکی مسئول برنامهریزی سلامت و مراقبت و درمان است.

یعنی ممکن است پزشک یک چهارچوب کلی در سطح نظارت و تدوین برنامه ریزی داشته باشد ولی اجرای امور درمان به تیم پزشکی مربوط است.و این تیم شامل، پزشک، پرستار، فیزیوتراپ، رادیولوژی و … است که همه با هم در امر درمان دخالت دارند اما در کشور ما بیشتر نگاهها به سمت جایگاه خاصی است و حقوق و مزایای بالا برای درصد خاصی در نظر گرفته میشود».

یکی از نگرانیهای پرستاران این است که نسبت به حجم کاری که انجام میدهند و زحمتی که میکشند، حقوقی چندانی دریافت نمی کنند . آن دسته از پرستارانی هم که به نظر میرسد دریافتی خوبی دارند به این دلیل است که در چندین شیفت ارایه خدمت می نمایند بخصوص در این برهه از زمان که با دوران کرونا دست و پنجه نرم می کنیم می بایست به پرستاران نگاه ویژه نمود ….
آفتاب شمال : به عنوان آخرین سوال بفرمایید مهمترین مسئله و دغدغه قشر پرستاران چه می باشد و شما به عنوان نماینده این قشر زحمت کش چه انتظاری از مسئولین دارید ؟
زاهد صفت : مهمترین دغدغه امروز پرستاران و کادر پیراپزشکی خستگی روحی و جسمی فراوان ناشی از اجرای طرح های وزارت بهداشت بدون در نظر گرفتن زیر ساخت لازم در بیمارستانها و کمبودشدید نیروی انسانی دراین رشته باوجود خدمات شبانه روزی این گروه و حساسیت نوع فعالیت درمحیط های پراسترس کاری خصوصا در بخشهای ویژه همچون اورژانس – ICU و CCU – اتاق عمل و… ودریافت حقوق و مزایای بسیار محدود نسبت به فعالیت آنان
و دیگر مسئله مهم نیاز مبرم پرستاران به بازنشستگی پس از ۲۰ سال خدمت می باشد و با توجه به محسوب شدن این حرفه در گروه مشاغل سخت و زیان آور در حال حاضر به علت کمبود نیروی انسانی اجرای این بند از قانون ارتقای بهره وری امکان پذیر نبوده است.
و دیگر مهم در خصوص بازنشستگان محترم این حرفه این است که با فرسودگی شدید شغلی مواجه بوده و این موضوع به عنوان یک شعار نیست بلکه تکریم از بازنشسته در چنین حرفه ای پس از بازنشستگی با توجه به صدمات جسمی که در طول خدمت با آن روبرو بوده امری الزامی می باشد.
و سخن آخر : با تشکر از پایگاه آفتاب شمال و به امید موفقیت و سلامتی برای همه عزیزان
مصاحبه کننده : حسین منکوئی

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *