تاریخ انتشار: 10 دی 1393 - 9 سال پیش
موضوع:‌ استان
شماره: 1010

نشست هم اندیشی معاونین وزیر صنعت، معدن و تجارت با مدیران بیش از یکصد واحد تولیدی منتخب استان گیلان

 
به گزارش آفتاب ايران : معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع مدیران بیش از یکصد واحد صنعتی و معدنی استان گیلان، با اشاره به عدم تحقق وعده ها مبنی بر تخصیص 30درصد از درآمدهای حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها به واحدهای صنعتی و تولیدی گفت: تخصیص 12 هزار میلیارد ریال از محل اجرای هدفمندی یارانه ها حق قانونی بخش صنعت است اما تاکنون این بخش به صنایع تخصیص نیافته است.
 محسن صالحی‌نیا با اشاره به مصوبات ستاد تسهیل امور و پشتیبانی از واحدهای تولیدی در استان گیلان از عدم اجرایی شدن مصوبات این ستاد از سوی سازمان امور مالیاتی انتقاد کرد و گفت: بر اساس ماده 127 قانون اساسی به منظور تسهیل فرآیندهای موجود و حمایت از بنگاه هایتولیدی کشور، اختیارات رییس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت تفویض شده است و در این راستا این مسئله توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پیگیری شود.
وی همچنین با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی در بازپرداخت تسهیلات دریافتی با نرخ مرجع و بازپرداخت آن با محاسبه ی آن به نرخ ارز مبادلاتی گفت: باید در مدت و شیوه ی بازپرداخت تسهیلات واحدهای صنعتی بازنگری و تجدید نظر شود.
صالحی نیا با اشاره به مشکلات حوزه تولید افزود: با توجه به عدم امکان استفاده از اعتبارات مدت دار و منابع بین بانکی در گشایش اعتبار اسنادی، عدم امکان واردات مواد اولیه مانند گذشته به دلایلی از قبیل تحریم های اقتصادی، افزایش شاخص‌های تولیدکننده و قیمت عوامل و نهاده‌های تولید، ما به التفاوت ایجاد شده در معادل ریالی و نرخ ارز و… ، شرایط حاکم می طلبد که نهایت همکاری و مساعدت با واحدهای تولیدی و صنعتی به کار گرفته شود.
وی افزایش سقف اعتبار واحدهای تولیدی، تسریع در اعطای سرمایه در گردش معرفی شده از محل منابع صندوق توسعه ملی و رعایت دقیق سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات بانکی (37 درصد) با توجه به بخشنامه بانک مرکزی را از جمله راهکارهای تامین نقدینگی مورد نیاز برای واحدهای تولیدی عنوان کرد.
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه این جلسه گفت: باید ساختارها و استراتژی های تولید و صنعت در کشور، همانند کشورهای توسعه یافته تعیین شود.
مجتبی خسروتاج با تأکید بر نقش و جایگاه ارزشمند تولیدکنندگان و صنعتگران گفت: تولیدکنندگان بازوان قدرتمند دولت هستند و دولت بدون همکاری، صبر و تلاش تولیدکنندگان نمی تواند نقشی در ایجاد اشتغال و ارتقاء تولید ایفاء کند.