تاریخ انتشار: 9 مهر 1395 - 7 سال پیش
موضوع:‌ استان
شماره: 2879

آسیب پرستاران از تاخیر در پرداخت مطالبات

 

آفتاب شمال : رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور با بیان اینکه شعارهای پر زرق و برقی در مورد اهمیت نقش پرستاران در حوزه سلامت می‌شنویم اما در عمل حمایت واقعی از آنها صورت نمی‌گیرد، گفت: تعویق ۱۰ ماهه مطالبات پرستاران گیلانی قابل چشم پوشی نیست.

طاهره زاهدصفت  با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: جامعه پرستاری در طول هشت سال دفاع مقدس مخلصانه و در نهایت گمنامی به فرمان رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) در خط مقدم جنگ و پشت جبهه در کنار سایر اقشار جامعه به خدمت رسانی پرداختند.

وی با اشاره به اینکه تاریخ، صحنه‌های زیبایی از ایثار و جانفشانی و نقش آفرینی پرستاران در دفاع مقدس را ثبت کرده است گفت: بی‌شک جانبازان و ایثارگران و مجروحان جنگ، شاهدان عینی این فداکاری‌های پنهان بودند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور با بیان اینکه خستگی ناپذیری و استقامت و پایداری از شاخص‌های مهم حرفه پرستاری است خاطرنشان کرد: در بحران و جنگ به‌دلیل محدودیت و فشردگی زمان و شرایط غیرقابل پیش بینی، ماهیت افراد کاملاً بارز می‌شود.

زاهد صفت تصریح کرد: ایمان و اعتقاد به حقانیت هدف و روحیه تعاون و نوع‌دوستی و مشارکت ارزشمند جامعه پرستاری باعث شد تا با عملکرد هر چه بهتر، تجربه مدیریت موفق جنگ در کنار همه ظرفیت‌های موجود جامعه رقم زده شود.

وی با اشاره به اینکه پرستاران در سخت‌ترین شرایط تهدید و بمباران و کمبود شدید امکانات در بیمارستان‌های صحرایی و اسکان در کانکس‌ها و چادرها به خدمت رسانی می‌پرداختند گفت: با به‌کارگیری روش‌های علمی تصمیم‌گیری صحیح در شرایط بحرانی،گام‌های بلندی در افزایش مهارت‌ها و توانمندی جامعه پرستاری برداشته شد.

زاهدصفت با بیان اینکه جنگ فراتر از همه بحران‌ها، فشار روحی و روانی و اجتماعی فزاینده‌ای را به همراه دارد که سبب بروز واکنش‌های غیرمتعارف اجتماعی می‌شود افزود: پرستاران در چنین شرایطی در پرتو اعتقاد به خداوند و توکل سعی کردند با آمادگی کامل در دفاع از میهن اسلامی نقش بسزایی ایفاء کنند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور عنوان کرد: دفاع مقدس شرایطی را به‌وجود آورد که بسیاری از نیازها باید در داخل کشور تامین می‌شد و این امر، زمینه خودباوری و خودکفایی و استقلال را فراهم کرد.

زاهد صفت با اشاره به اینکه مهمترین عامل رشد حرفه پرستاری تربیت نیروهای توانمند است افزود: تجربیات جنگ به ما آموخت که می‌توانیم با داشتن برنامه و بسترسازی مناسب به تربیت نیروی انسانی قوی و متخصص بپردازیم چرا که آموزش مستمر و کسب مهارت، نقش کلیدی در ارائه خدمات بهینه دارد.

وی با بیان اینکه گرامیداشت چنین روزهای مقدسی به ما یادآوری می‌کند که حوادث تلخ گذشته می‌تواند راهنمای ارزشمندی جهت دفاع مقتدرانه از صیانت این مرز و بوم باشد تصریح کرد: انتقال تجربیات پیشکسوتان این عرصه به جوانان، ضامن بهره‌وری و کارایی بیشتر در عرصه بهداشت و درمان می‌شود.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور عنوان کرد: ایجاد زنجیره‌های تشکیلاتی با حضور پیشکسوتان پرستاری عرصه دفاع مقدس برای آشنایی با سختی‌ها و بهره‌گیری از تجربیات گران سنگ آنان باعث می‌شود از هزینه‌های آزمون و خطا، پیشگیری و کاسته شود.

زاهدصفت با اشاره به اینکه پرستاران متعهدی که با الگوپذیری از یگانه بانوی صبر و ایثار حضرت زینب(س) مجهز به سلاح ابتکار و خلاقیت و توان علمی و عملی بالا در سخت‌ترین عرصه‌های دفاع به زیبایی نقش آفرینی کردند گفت: امروز هم این عملکرد جهادی همچنان تداوم دارد.

وی با بیان اینکه شعارهای پر زرق و برقی در مورد اهمیت نقش پرستاران در حوزه سلامت می‌شنویم اظهار کرد: در عمل، حمایت واقعی از این بازوی توانمند نظام سلامت صورت نمی‌گیرد و شرح وظایف و مسئولیت‌هایشان رو به افزایش است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور افزود: تعویق ده ماهه مطالبات پرستاران گیلانی قابل چشم پوشی نیست چرا که در شرایط اقتصادی کنونی، امنیت روحی و روانی در جهت داشتن یک زندگی حداقلی از آنان سلب شده است.

زاهد صفت با بیان اینکه تعداد پرستاران گیلانی 4 هزار نفر است اعلام کرد: برای حفظ ارزش و کرامت بیماران باید به مقوله کمبود پرستاری گیلان توجه جدی شود و با توجه به جمعیت استان گیلان و گردشگرپذیر بودن این خطه، با استانداردها فاصله زیادی داریم.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه جای حداقل هزار پرستار در بیمارستان‌های استان گیلان خالی است تاکید کرد: شرایط بحرانی کنونی کشیک بیمارستان‌ها که با اضافه کاری اجباری پرستاران، برخلاف قانون تکمیل می‌شود مطلوب نیست.

زاهدصفت با بیان اینکه این شرایط پاسخگوی نیاز بیمارستان‌های شلوغ استان نیست افزود: اگر در گیلان برای تصدی پست‌ها و مسئولیت‌ها به شاخص‌ها و توان علمی و مدیریتی و تخصص، بیشتر توجه شود و ضوابط بر روابط ارجحیت داشته باشد، خودبه‌خود درصد زیادی از مشکلات حل می‌شود.