خواندنی ها 17 دی 1397 - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

گیلان، استان آخر کشور در رشد جمعیت، ازدواج و باروری


 

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، از کاهش نرخ رشد جمعیت، ازدواج و فرزندآوری در گیلان خبر داد و گفت: گیلان، استان آخر کشور در رشد جمعیت، ازدواج و باروری است. در این زمینه، میزان طلاق در گیلان نیز در مقایسه با سایر استان های کشور بالاست.

به گزارش آفتاب شمال ؛ دکتر سید حامد برکاتی-مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، هدف کلی برنامه همکاری مشترک بین دستگاهی را، ارتقای کمی و کیفی برنامه آموزش های هنگام ازدواج، عنوان کرد و افزود: برخورداری زوجین در آستانه ازدواج و پس از آن از مهارت ها و توانمندی های بیشتر برای آغاز و ادامه زندگی مشترک برای افزایش رضایتمندی از زندگی زناشویی و نهایتا تحکیم بنیان خانواده، از دیگر اهداف این برنامه است.

دکتر سیدحامد برکاتی، با اشاره به رشد باروری در کشور، اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ ، باروری کلی در کشور ۲.۰۱ در پنج ساله منتهی به سال ۹۵ بوده است.

وی رشد جمعیت در کشور را 24.1 اعلام کرد و افزود: در بین در استان های کشور، استان گیلان، کمترین رشد جمعیت و نرخ باروری را دارد. همچنین میزان ازدواج و فرزند آوری در گیلان کاهش داشته است. وی با اشاره به ثبت 18 هزار و 800 مورد ازدواج و 6 هزار و 600 مورد طلاق در گیلان طی سال 96 گفت: میزان طلاق در گیلان در مقایسه با سایر استان های کشور بالاست.

مدیر کل وزارتی، با اشاره به این که سالمندی در کشور با دو الگو همراه است، اذعان کرد: جمعیت سالمندی بالای ۶۰ سال در استان های شمالی، ۹.۲ است، که این آمار در گیلان ، ۱۳.۲ درصد است که با تا پایان سال 97، به ۱۴ درصد هم می رسد.

وی با اشاره به این که، استان گیلان در زمینه سوء تغذیه کودکان مشکلی ندارد، افزود: افزایش وزن و چاقی در بین کودکان گیلانی و بحث سالمندی و افزایش بیماری های غیرواگیر در این استان بسیار جدی است که کنترل این موارد، به تامین سلامت جمعیت استان کمک خواهد شد.

دکتر سیدحامد برکاتی، یکی از اقدامات دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، را آموزش های حین ازدواج و پس از آن عنوان کرد و افزود: آموزش های حین ازدواج با همراهی و مساعدت شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اجتماعی کشور و ستاد ملی زن و خانواده، با نظارت وزارت بهداشت صورت می گیرد.

وی با بیان این مطلب که تا کنون، 95 درصد زوجین موظف به گذراندن دوره های آموزشی حین ازدواج بودند تا بتواند مراحل ثبت قانونی ازدواج را طی کنند، خاطرنشان کرد: قوه قضایه، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان بهزیستی نیز در برگزاری دوره های آموزشی با وزارت بهداشت مشارکت دارند.

مدیر کل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، بازنگری در بسته آموزشی ویژه زوجین در آستانه ازدواج، توانمندسازی نیروی انسانی، برگزاری سه دوره آموزشی برای ارتقای توانمندی مربیان ارشد کشور، تهیه محتوای آموزشی برای مربیان منطقه ای، برگزاری سه کارگاه تربیت مربیان منطقه ای، را از اقدامات انجام شده برشمرد و افزود: استقرار خدمات و مراقبت های سطح بندی شده، با اولویت، 5 سال اول پس از ازدواج، از دیگر برنامه های در دست اقدام وزارت بهداشت است.

صبح امروز(چهارشنبه)؛ به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نشست آموزشی توجیهی مربیان آموزش های هنگام ازدواج برنامه همکاری مشترک، با حضور مقامات کشوری، مسوولان استانی و دانشگاهی، در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد./ن

پی نوشت: کاهش نرخ رشد جمعیت، ازدواج و فرزندآوری در گیلان و بالا بودن میزان طلاق در مقایسه با سایر استان های کشور، نیازمند تصمیم گیری و ارایه راهکارهای مناسب از سوی سازمان های بالادستی است. بی شک، برای بهبود روند در استانی که به ازای هر 3 مورد ازدواج یک مورد طلاق در آن ثبت می شود، کارهای زیربنایی لازم است.

 

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *