اجتماعی 22 اسفند 1398 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سخنگوی وزارت بهداشت: گیلان و قم در صدر استان‌های موفق در مقابله با شیوع ویروس کووید-۱۹، هستند

 به گزارش آفتاب شمال  : دکتر کیانوش چهانپور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: استان گیلان در مقایسه با شیب صعودی چند روز قبل، کاهش چشمگیری در ابتلا به ویروس کووید-۱۹ داشته و با ابتلای فقط ۵ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته، آمار قابل توجهی در کنترل این بیماری داشته است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا افزود: بعد از گذشت سه هفته از شناسایی ویروس کرونا در این استان که از جمله سه کانون اولیه شیوع این ویروس در کشور بود، گیلانی‌ها در این مدت اقدامات خوبی را در حوزه اجتماعی و مراقبت بهداشت فردی انجام دادند که امیدواریم با تداوم این رفتار، آمار کاهشی تداوم داشته باشد.

آقای جهانپور با بیان اینکه روند کند شدن شیب صعودی مبتلایان جدید در استان قم نیز وجود داشته است، گفت: استان قم و گیلان، چون در روز‌های اول کانون توجه بود همه ما در نظام سلامت آرزو داشتیم که کاهش شیوع در این دو استان شروع شود و تدوام داشته باشد و آغاز روند کاهشی آمار مبتلایان این دو استان نشان دهنده این است که مردم استان‌های قم و گیلان موفق عمل کردند و کمک شایان به سلامتی خودشان هم استانی‌ها و هموطنانشان داشته اند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه آنچه امروز در آمار‌ها می‌بینیم بازخورد و تاثیر عملکرد هفت الی ۱۰ روز گذشته است، افزود: اگر آزمایش کرونای فردی مثبت شناخته می‌شود به این معناست که حدود ۱۰ روز قبل مبتلا شده است.

آقای جهانپور گفت: پیش بینی‌ها این بود که استان اصفهان با شیب آرام درگیر این موضوع شود، اما دو سه روزی است که شاهدیم شیوع ویروس کرونا در این استان اوج گرفته و لازم است که هموطنان اصفهانی به این موضوع توجه ویژه داشته باشند، چراکه استان اصفهان از نظر موقعیت جغرافیایی، مسیر رفت و آمد و مسافر پذیر است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: آمار ۱۷۰ مبتلا جدید در استان اصفهان در ۲۴ ساعت گذشته در مقایسه با ابتلا به ۲۵۶ مبتلای جدید تهران (با سه برابر جمعیت)، عدد بزرگی است و توجه همگانی هموطنان اصفهانی را می‌طلبد که مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: برخی استان‌ها مثل سمنان نیز با ۶۳ مورد جدید با توجه به تناسب جمعیتی آن عدد بالایی است، استان خراسان رضوی نیز ۳۴ مورد مبتلای جدید داشته است، اما نگران این استان هستیم، زیرا ممکن است به علت مسافرت در این ایام روند ابتلا در خراسان رضوی افزایش یابد و هموطنان این استان هم باید نکات بهداشت فردی و عمومی را بیشتر رعایت کنند.

آقای جهانپور با تاکید بر نقش جدی گرفتن این بیماری از طرف مردم برای کاهش فراگیری آن، گفت: ما از وحشت و ترس صحبت نمی‌کنیم، صحبت این است که مردم بدانند خودشان چقدر در مهار و مدیریت این بیماری موثرند و منتظر نباشند که دیگران بخواهند برای آن‌ها محدودیت ایجاد کنند و با ابزار‌های مدیریتی تجمع‌ها و سفر‌های غیر ضروری را محدود کنند.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رمز موفقیت در مدیریت بیماری‌های واگیر در جهان مشارکت مردم است، گفت: مشارکت عمومی، خود مراقبتی و دیگر مراقبتی، ۸۰ درصد در مهار این بیماری موثر است.

دکتر جهانپور افزود: در این حوزه، مدیریت مستقیم دولت‌ها و نظام‌های سلامت اثرگذار نیست، اما اطلاع رسانی، آموزش و تبیین و اقناع افکار عمومی بر عهده ماست.

 

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *