سیاسی 22 فروردین 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کره منابع مالی ایران را آزاد و اقدامات جبرانی در پیش گیرد معاون اول رئیس جمهور گفت: از دولت کره می خواهیم منابع مالی ایران را آزاد و اقدامات جبرانی در پیش گیرد.


 

 

به گزارش آفتاب شمال به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای اسحاق جهانگیری در نشست خبری مشترک با نخست وزیر کره جنوبی افزود: سفر وي اولین سفر نخست وزیر کره جنوبی در 44 سال گذشته است و دو کشور روابط خوبی با هم در سال های گذشته داشته اند.

وی با اشاره به اینکه سال آینده شصتمین سال روابط دیپلماتیک ایران و کره است گفت: در طول این سال ها روابط دو کشور از حجم بالای تجاری برخوردار بوده است.

آقای جهانگیری با اشاره به حضور شرکت های کره ای در بخش های مختلف اقتصادی ایران افزود: در سال 2012 حجم روابط تجاری دو کشور 17 میلیارد دلار بود.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران و کره از زمینه های مشارکت بالایی برخوردارند گفت: دو کشور در غرب و شرق آسیا نقش مکمل در زمینه اقتصادی ایفا می کنند.

آقای جهانگیری افزود: متأسفانه در سه سال گذشته به دنبال پیروی کره جنوبی از تحریم های غیر قانونی که فاقد مشروعیت بین المللی بود مناسبات دو کشور دچار رکود شد.
معاون اول رئیس جمهور گفت: کاهش روابط تجاری دو کشور زمانی روی داد که هیچ تحریم بین المللی از طرف سازمان ملل وجود ندارد.
وی افزود: با اقدام بانک های کره ای 7 میلیارد دلار از محل فروش نفت و میعانات گازی بلوکه و باعث رکود اقتصادی دو کشور شده است.

آقای جهانگیری تصریح کرد: اقدام بانک های کره ای در مسدود نمودن منابع ارزی ایران در حالی است که ملت ایران به دلیل مشکلات کرونا و اقتصادی به این منابع نیاز دارد و بانک های کره ای با این اقدام ملت ایران را از منابع خود برای تأمین نیازهای دارویی و پزشکی محروم کرده اند.

وی گفت: متأسفانه حتی شرکت های کره ای از فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران در این شرایط سخت خودداری کرده اند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در نتیجه این اقدامات وجهه کره جنوبی نزد ملت ایران آسیب جدی دیده است.

 

وی گفت: در عین حال ما سفر نخست وزیر کره جنوبی را به ایران به فال نیک می گیريم و امیدواریم با تحرکات جبرانی کره این شرایط جبران شود تا جایگاه کره در ایران بهبود یابد.

آقای جهانگیری افزود: طبعاً دولت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که به شرط برداشتن گام های مؤثر، به کره جنوبی کمک کند.
معاون اول رئیس جمهور گفت: در دیدار خصوصی و عمومی با نخست وزیر کره به طور صریح و شفاف انتظار ایران بیان شد و از او خواستیم که برای جبران گذشته اقدام کند.

وی با بیان اینکه آقای چانگ سای کِیون پیش از این به عنوان رئیس پارلمان کره جنوبی به ایران سفر کرده است و با ظرفیت های کشورمان آشناست افزود: با توجه به شکاف ایجاد شده در روابط دو کشور از دولت کره می خواهیم که منافع ملت ایران را آزاد و اقدامات جبرانی در پیش گیرد.

 

 
نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *