گفتگو 23 فروردین 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مصرف زیاد نمک چه نشانه‌هایی دارد؟

نشانه‌های مصرف زیاد نمک را بشناسید.

 

به گزارش آفتاب شمال، مصرف بیش از حد نمک ممکن است که موجب هایپرناترمی (کاهش آب بدن) و با گذشت زمان، منجر به مشکلات جدی شود.

 

مصرف زیاد نمک چه نشانه‌هایی دارد؟

 

بر اساس آخرین دستور‌های رژیم غذایی، توصیه می‌شود روزانه ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم (۱ قاشق چای‌خوری) مصرف کنید. با این حال، تخمین زده می‌شود که متوسط ​​مصرف روزانه ما به ۳۴۰۰ میلی گرم سدیم نزدیک باشد. (حدود ۱ و ۱/۳ قاشق چای‌خوری)

۷ هشدار بدن را بشناسید که نشانه مصرف بیش از حد نمک هستند.

تورم

اگر حلقه‌ شما کمی روی انگشتتان فشار می‌آورد، پاهایتان متورم می‌شوند یا صبح چشم‌هایتان پف کرده است، احتمالاً بیش از حد نمک می‌خورید. اختلالی که بدن شما در اثر مصرف زیاد نمک شروع به نگه داشتن آب اضافی می‌کند، ادم نامیده می‌شود و باید با یک رژیم غذایی بسیار محدود درمان شود.

تشنگی بیش از حد

سدیم موجود در نمک به تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند. هنگامی که نمک زیاد می‌خورید، بدن شما به مایعات بیشتری نیاز دارد تا به کمک آن سیستم بدن شما پاکسازی شود تا عضلات و سایر اندام‌ها بتوانند به درستی کار کنند. این روش بدن شما برای اصلاح نسبت سدیم به آب است و نوشیدن آب بهترین راه برای برگرداندن شرایط به حالت عادی است.

به یاد داشته باشید که آب ننوشیدن کافی، بدن شما را مجبور به بیرون کشیدن مایعات از سلول‌ها می‌کند و باعث دهیدراته شدن بدن می‌شود.

تغییرات در ادرار

به طور معمول، تجمع سدیم در بدن شما تغییرات جدی در ادرار ایجاد می‌کند که می‌تواند به دو دلیل رخ دهد:

مصرف بیش از حد نمک باعث می‌شود کلیه‌های شما برای از بین بردن آن از بدن، اضافه کاری کنند. این ممکن است منجر به بیماری کلیوی شود که معمولاً سبب تکرر ادرار و شفاف یا کاملاً شفاف شدن ادرار می‌شود.

وجود سدیم بیش از حد در بدن می‌تواند نتیجه از دست دادن مایعات باشد که اغلب منجر به کم‌آبی بدن می‌شود. هنگامی که در بدن از دست دادن آب قابل توجه است، میزان ادرار شما کاهش می‌یابد و غلیظ و زرد تیره می‌شود.

درد استخوان

مصرف بیش از حد نمک می‌تواند مانع بزرگی برای سلامت استخوان باشد. هنگامی که نمک غذای معمولی زیاد می‌خورید، کلیه‌های شما نمی‌توانند آن را کاملاً حذف کنند و این روند سبب کاهش کلسیم می‌شود. کمبود کلسیم مزمن می‌تواند منجر به ضعف استخوان‌ها، مشکلات دندان و حتی پوکی استخوان شود.

گرفتگی عضلات

حفظ تعادل مناسب سدیم و پتاسیم برای سلامتی شما بسیار مهم است، زیرا این عناصر شیمیایی مسئول انقباض عضلات هستند. اگر با مصرف بیش از حد نمک، تعادل را بر هم بزنید، ممکن است گرفتگی یا درد عضلات را تجربه کنید.

سردرد‌های مداوم

مصرف زیاد سدیم، حجم خون شما را افزایش می‌دهد، طوری که فضای بیشتری در رگ‌های خونی اشغال می‌کند. این انبساط رگ‌های خونی باعث افزایش فشار خون بالا می‌شود و در نتیجه ممکن است که سردرد‌های شدیدی ایجاد کند.

مشکلات شناختی

فشار خون بالا ناشی از مصرف زیاد نمک می‌تواند به عروق منتهی به مغز شما آسیب برساند. این روند می‌تواند بر توانایی شما در تفکر واضح اثر گذارد و تمرکز روی کار‌های روزمره برای شما را دشوارتر کند.

علاوه بر این، کم‌آبی مداوم می‌تواند منجر به ضعف حافظه، احساس خستگی و واکنش کند شود.

 

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *