بین الملل 05 اردیبهشت 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آخرین تحولات شصت و یکمین روز جنگ اوکراین

عملیات ویژه نظامی روسیه برای حمایت از دونباس، دومین ماهش را پشت سر گذاشت و نیرو‌های روس همچنان با هدف حمایت از دونباس، خلع سلاح کی یف و سرکوب فرقه گرایان تندرو و نیرو‌های مزدور، به عملیات ادامه می‌دهند.

به گزارش آفتاب شمال ، شبکه تلویزیونی «روسیاالیوم» در گزارشی ویژه به مناسبت دو ماه عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، روند عملیات را موفقیت آمیز خواند.
در این گزارش آمده است: عملیات ویژه نظامی روسیه برای حمایت از دونباس، دومین ماهش را پشت سر گذاشت و نیرو‌های روس همچنان با هدف حمایت از دونباس، خلع سلاح کی یف و سرکوب فرقه گرایان تندرو و نیرو‌های مزدور، به عملیات ادامه می‌دهند.

«ماکسیم الطوری»، گزارشگر روسیاالیوم، در گزارش خود تصریح کرد: دومین ماه از عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، با دستاورد‌های چندگانه‌ای به پایان رسید. مهم‌ترین این دستاورد‌ها در حوزه میدانی، آزادی مساحت گسترده‌ای از خاک دونباس است. تاکنون نزدیک به نود درصد از کل مساحت ۲۷ هزار کیلومتر مربعی خاک جمهوری لوگانسک، و شصت درصد از کل مساحت ۲۷ هزار کیلومتر مربعی خاک جمهوری دونتسک آزاد شده است. ضمن اینکه نیرو‌های روس استان «خرسون» را به طور کامل و مساحت گسترده‌ای از استان «زاپاروژیا» و دیگر منطقه‌ها در خارکیف را در اختیار دارند. به موجب اطلاعات موجود بر اساس آمار، مساحت منطقه‌های آزاد شده از تسلط نظام کی یف، حدود هشتاد هزار تا صد هزار کیلومتر مربع است که با مساحت ده کشور همانند قبرس و لبنان برابری می‌کند. آزادسازی این سرزمین‌ها در شرایطی است که نظام کی یف در هشت سال گذشته برای حفظ این مناطق سنگر‌های مستحکمی بنا کرده بود.
یکی از پیروزی‌های مهم میدانی در این نبرد، آزادسازی شهر «ماریوپل» است که نظام کی یف در سال‌های گذشته این شهر را به پایتختی برای نازی‌های جدید تبدیل کرده بود.
همزمان با این دستاوردها، روسیه موفق شد زیرساخت‌های متعدد نظامی اوکراین را نابود کند، که در این میان، می‌توان به نابودی بیش از ۱۴۰ هواپیمای جنگی، بیش از ۱۰۰ بالگرد نظامی، حدود ۵۰۰ پهپاد، حدود ۲۵۰۰ تانک و خودروی زرهی، بیش از ۲۵۰ سامانه دفاع هوایی و بیش از ۲۷۰ موشک انداز اشاره کرد.

اوکراین برای جلوگیری از پیشروی روسیه، تاکتیک باند‌های تبهکار را در پیش گرفت و به جان شهروندان اهمیت نداد. آنان منطقه‌های مسکونی را به پادگان‌های نظامی تبدیل کردند، اما در مقابل، روسیه و نیرو‌های لوگانسک و دونتسک، تلاش کردند از جان شهروندان محافظت کنند؛ حتی اگر این کار زمان عملیات آنان را طولانی کند. نقشه درگیری‌ها پس از گذشت دو ماه بیش از هر زمانی شفاف شده و مهم‌ترین آن، حمایت از شهر‌های دونباس از جنگی است که کی یف در هشت سال گذشته علیه آنان به راه انداخته بود.

(این خبر به روز رسانی می شود)

 

۱۰:۲۵ انهدام انبار سوخت روسیه در مرز اوکراین
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، مقامات روسیه اعلام کردند یک انبار سوخت در منطقه «بریانسک» نزدیکی مرز اوکراین منهدم شده است.

 

۱۰:۲۳ راین متال ۱۰۰ دستگاه خودروی جنگی «ماردر» را به اوکراین می‌فرستد
به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع دفاعی آلمان اعلام کرد: شرکت آلمانی راین‌متال که سازنده تجهیزات نظامی و دفاعی است خواستار ارسال ۱۰۰ فروند خودرو قدیمی جنگی پیاده‌نظام ماردر، به اوکراین شده است.

 

۰۹:۰۳ تاکید کره شمالی بر تقویت روابط با روسیه
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، کره شمالی در سومین سالگرد دیدار «کیم جونگ اون» رئیس جمهور این کشور با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، متعهد شد روابط خود را با مسکو تقویت کند و گسترش دهد. این دیدار در سال ۲۰۱۹ نزدیک مرز‌های شرقی روسیه برگزار شد.
وزارت امور خارجه کره شمالی با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد روابط پیونگ یانگ با مسکو در حال تقویت و تعمیق است و چالش‌ها و فشار‌های آمریکا و کشور‌های وابسته به آن، تاثیری بر این روابط نداشته است. در این بیانیه آمده است: روابط پیونگ یانگ و مسکو به تضمین صلح و امنیت در منطقه و تشکیل نظام بین المللی بر اساس استقلال و عدالت کمک می‌کند.

 

۰۸:۲۲ کمک ۷۱۳ میلیون دلاری واشنگتن به اوکراین و دیگر کشور‌های اروپایی
به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا بیش از ۷۱۳ میلیون دلار در قالب بودجه نظامی خارجی جدید به اوکراین و ۱۵ کشور دیگر در اروپای مرکزی و شرقی اختصاص خواهد داد.

 

۰۸:۱۷ سفیر جدید آمریکا در اوکراین معرفی می‌شود
به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امروز «بریجت برینک»، سفیر فعلی در اسلواکی را به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین معرفی خواهد کرد.

 

۰۸:۱۶ دیپلمات‌های آمریکایی به اوکراین باز می‌گردند
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی‌یف، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، خبر بازگشت حضور دیپلماتیک آمریکا در اوکراین را اعلام کرد.وی گفت: دیپلمات‌های آمریکایی هفته آینده به اوکراین بازخواهند گشت و از شهر غربی لِویو بازدید و سپس به سفارت این کشور در کی یف می‌روند.

 

۰۶:۵۱ تحلیلگر روس از دستاورد‌های بزرگ جنگ اوکراین می‌گوید
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، «یوری کنوتوف» در گفتگو با روسیاالیوم گفت، مهم‌ترین نتیجه جنگ، آزادی مناطقی است که از نظر وسعت به اندازه خاک انگلیس است، دومین دستاورد، تسلط بر شهر‌های دنباس به ویژه یکی از شهر‌های مهم دنباس یعنی شهر ماریوپل است. نتیجه مهم بعدی خلع سلاح نیرو‌های مسلح اوکراینی است که تا هشتاد درصد عملی شده است. چون نیروی دریایی، هوایی و دفاع هوایی این کشور تقریبا نابود شدند و تسلیحات کوتاه برد و میانبرد آن‌ها از بین رفته است ضمن اینکه بخش زیادی از خودرو‌های زرهی این کشور نابود شد. همچنین نیرو‌های اوکراینی امروز با کمبود مهمات مواجهند که این امر در توپخانه سنگین آنان مشهودتر است به همین دلیل کشور‌های ناتو سعی می‌کنند کمک‌های فوری در اختیار اوکراین قرار دهند که این کمک‌ها در بخش مهمات بیشتر شامل گلوله‌های سنگین به ویژه گلوله‌های توپخانه می‌شود. دستاورد بعدی شکسته شدن روحیه نیرو‌های اوکراینی است، تنها در ماه مارس هشتصد نیروی اوکراینی تسلیم شدند و ۳۸۰۰ نیروی آنان در اسارت قرار دارند. الان مرحله دوم عملیات آغاز شد و عملیات هجومی در مناطق مختلف درگیری ادامه دارد و مهم‌ترین این مناطق تلاش برای نابودی نیرو‌های اوکراینی در غرب دنباس است.

۰۶:۱۵ دیدار زلنسکی با مقامات آمریکایی

خبرگزاری آسوشیتدپرس از کی یف گزارش داد وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا شب گذشته با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین، دیدار کردند که بلندپایه‌ترین دیدار یک هیئت آمریکایی از پایتخت این کشور از زمان آغاز تهاجم روسیه به شمار می‌رود.
دیدار با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، و «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا، که یک مقام ارشد اوکراینی آن را تائید کرد، در حالی صورت می‌گیرد که اوکراین غرب را برای تحویل دادن سلاح‌های قدرتمندتر در جنگ با روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین زیر فشار قرار داده است. در منطقه دونباس، نیرو‌های مسکو در تلاش اند آخرین نیرو‌های اوکراینی را از بندر ویران شده ماریوپل بیرون برانند.
پیش از این دیدار با بلینکن و آستین، زلنسکی گفت که پیگیر آن بوده است که آمریکایی‌ها به نتیجه برسند: هم در زمینه تسلیحات، هم درباره ضمانت‌های امنیتی. او افزود: شما نمی‌توانید امروز دست خالی پیش ما بیایید. ما تنها انتظار جایزه و نوعی کیک را نداریم بلکه سلاح‌های خاص و چیز‌های خاصی را انتظار داریم.

 

۰۵:۰۰ ادعای دروغ غرب درباره کشف گور دسته جمعی در ماریوپل
به گزارش شبکه تلویزیونی «آرتی»، گور جمعی در اطراف شهر ماریوپل اوکراین که کشور‌های غربی ادعا می‌کنند کشف کرده اند، در واقع گور‌های انفرادی است نه جمعی.
به گزارش این شبکه، کشور‌های غربی به تازگی اعلام کرده اند که تصویر‌های ماهواره‌ای حاکی از وجود گور جمعی جدیدی در اطراف شهر ماریوپول اوکراین است. به همین علت خبرنگار شبکه آرتی روسیه به منطقه مورد نظر رفت تا واقعیت را از نزدیک مشاهده کند.
در منطقه مورد نظر، هیچ مدرکی از وجود گور‌های جمعی یافت نشد. رسانه‌های کشور‌های غربی این منطقه را بوچای دوم می‌خوانند. آن‌ها می‌گویند تصویر‌های ماهواره‌ای نشان از وجود گور جمعی بزرگی در این منطقه دارد که هزاران نفر در آن دفن شده اند. تصویر‌هایی که شبکه آرتی از این منطقه گرفته است گور‌های انفرادی را به وضوح نشان می‌دهد. این گورستان به روی همه خبرنگاران باز است.
یکی از ساکنین منطقه در اینباره می گوید: «در اینجا انسان‌ها دفن شده اند (و اینجا یک گورستان معمولی است). در اینجا از گور جمعی خبری نیست. در اینجا مرده‌ها را در گور مشترک دفن نمی‌کنند. به هر شخص، یک تابوت و یک گور تعلق می‌گیرد، حتی اگر آن شخص، سرباز ارتش اوکراین یا یک غیرنظامی باشد. هر دوی آن‌ها انسان اند.
یک ساکن دیگر ماریوپل هم گفت: «این حرف‌ها بی معنا و دروغ است. در اینجا برای هر نفر یک قبر وجود دارد. قبر‌هایی هم برای نظامیان اوکراینی وجود دارد. همه را در تابوت دفن کرده اند. بر روی هر قبری، علامتی برای شناسایی وجود دارد. اگر هم نشانه نباشد، عددی روی آن نوشته شده است تا شناسایی شود».

 سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما،

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *