سلامت 06 دی 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

نشانه‌های خجالتی بودن

خجالت یا کمرویی، نوعی احساس اضطراب و دلهره است که در شرایط مختلف به شخص دست می‌دهد.

به گزارش آفتاب شمال به نقل از سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، احساس خجالت یا شرم‌‌زدگی کم و بیش هر کدام از ما را در مقاطع مختلفی تحت تأثیر قرار داده است. برخی همچنان درگیر حل مشکل احساس کم‌رویی بوده و بسیاری از افراد به‌خوبی از عهده کنترل آن برآمده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین رفتار والدین برابر کودکان خجالتی

احساس خجالت در بسیاری مواقع مانع از پیشرفت فرد در اجتماع، زندگی شخصی، تحصیل و غیره می‌شود. علاه بر این افراد خجالتی بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی یا ابتلا به بیماری‌های «چند شخصیتی» و «دوقطبی» هستند. بنابراین بهتر است علائم خطرناک خجالت را شناخته و برای درمان این مشکل در هر سنی اقدام کرد.

روانشناس‌ها خجالتی‌بودن را عیب و نقص نمی‌دانند بلکه حتی معتقدند کمرویی چیز بدی نیست و فقط یک واکنش طبیعی است که برخی افراد در مواجهه با پدیده‌های تازه یا موقعیت‌های نامطمئن از خود بروز می‌دهند.
خجالتی‌ها را می‌توان همه جا دید؛ در محله، مدرسه، مهد کودک، دانشگاه، محل کار و هر مکانی که افراد در آن جمع می‌شوند. بچه‌های خجالتی هم زیادند و حتی خودمان ممکن است پدر یا مادر یکی از این بچه‌ها باشیم، اما آیا خجالتی‌بودن یک نقص شخصیتی است که باید نگرانش باشیم؟

علل خجالتی بودن

البته با افزایش سن، خجالتی‌بودن هم کمرنگ‌تر می‌شود، ولی باید به یاد داشته باشیم که اگر کمرویی با ترس‌های شدید و واکنش‌های تند همراه باشد، حتما نیاز به بررسی دارد.

دانستن تفاوت خجالتی‌بودن با درونگرایی نیز نکته مهمی است و باعث می‌شود علت رفتار‌های افراد را بهتر درک کنیم. یک فرد درونگرا لزوما خجالتی نیست بلکه او عاشق تنهایی و سکوت است و در محیط‌هایی که تحریک‌های کمتری دارد، احساس بهتری می‌کند مثل زمانی که با یک دوست صمیمی هم‌صحبت می‌شود یا وقتی که کتاب می‌خواند
البته بر خلاف درونگرایی که یک ویژگی با ثبات شخصیتی است، خجالتی‌بودن ثابت نیست و با افزایش مهارت‌های ارتباطی و مدیریت موقعیت‌های اجتماعی کمتر می‌شود.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *