فرهنگ و هنر 29 اردیبهشت 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

یادی از پروفسور پروانه وثوق بنیانگذار آنکولوژی کودک در ایران اسطوره معنای انسانیت، تجسم دانش

امروز، سالروز درگذشت پروفسور پروانه وثوق است. دانشمندی یگانه، انسانی وارسته و پزشکی دلسوز که سال‌ها دانش خود را داوطلبانه و به رایگان صرف رهاندن صدها کودک از بیماری سرطان کردند.به گزارش آفتاب شمال : این پزشك فرزانه پس از اخذ دکتراي عمومي خود از دانشکده علوم پزشکي تهران براي گذراندن دوره تخصص راهي کشور آمریکا شد،

امروز، سالروز درگذشت پروفسور پروانه وثوق است. دانشمندی یگانه، انسانی وارسته و پزشکی دلسوز که سال‌ها دانش خود را داوطلبانه و به رایگان صرف رهاندن صدها کودک از بیماری سرطان کردند.

به گزارش آفتاب شمال : این پزشك فرزانه پس از اخذ دکتراي عمومي خود از دانشکده علوم پزشکي تهران براي گذراندن دوره تخصص راهي کشور آمریکا شد، در دانشگاه های کمبریج، ماساچوست و ایلینوی به تحصیل در رشته خون و سرطان شناسی پرداخت و دوره تکمیلی را در دانشگاه جورج واشنگتن گذراند و پس از آن به عضویت هیأت علمی مرکز ام.دی.اندرسون در هوستون تگزاس درآمد. وي با وجود دریافت بی‌شمار پیشنهاد همکاري از مؤسسات پژوهشي معتبر آمریکا و کرسي‌هاي دانشگاه‌هاي تراز اول بین‌المللي، براي درمان کودکان سرزمینش به ایران بازگشت و با عشق بی‌پایان خود معجزه‌اي از جنس امید در ایران آفرید تا باور داشته باشیم سرطان درمان پذیر است.
استاد فقید دانشگاه و عضو فرهنگستان علوم پزشکي ایران با راه‌اندازي بخش هماتولوژي و آنکولوژي اطفال در بیمارستان علي اصغر، بنیانگذار خون و آنکولوژي نوین کودکان در ایران شناخته مي‌شود.

این استاد فرزانه از روز اول تأسیس بیمارستان فوق‌تخصصي سرطان کودکان محك تا آخرین روز از حیات خود به صورت داوطلبانه و بدون دریافت دستمزد به فعالیت پرداختند و با حضور گرم و تأثیرگذارشان، سرآغاز فعالیت‌هاي تخصصي بیمارستان فوق‌تخصصي سرطان کودکان محك در ارائه خدمات درماني شایسته به کودکان و خانواده‌هایشان شدند. از این استاد گرانقدر بیش از صدها عنوان مقاله در نشریات علمی معتبر ایرانی و خارجی به جا مانده است.
یادشان گرامی باد.

خبرنگار : حسین منکوئی

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *