سلامت 29 اردیبهشت 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

مصاحبه با دکتر جمالی در خصوص کمک به نوجوان افسرده

مصاحبه با دکتر جمالی در خصوص کمک به نوجوان افسرده

دکتر جمالی :۵ قدم برای کمک به نوجوان افسرده
مصاحبه اختصاصی خبرنگار پایگاه آفتاب شمال حسین منکوئی با خانم دکتر نیره جمالی ” درمانگر و پژوهشگر مرکز روان شناختی پایا ”

سوال : خانم دکتر جمالی با توجه به اینکه شما عضو هیئت موسس انجمن استعدادیابی نقشه راه زندگی و مسئول پژوهش کلینیک روان‌شناختی پایا می باشید و با عنایت برای اینکه نوجوانان افسرده زیادی در جامعه به چشم میخورد که دست به خودکشی و یا اقدامات ناشایسته می کنند لطفا بفرمایید جهت کمک به نوجوانان افسرده چه باید کار کرد ؟ و چه کسانی می توانند به این گروه از افراد کمک کنند ؟

سوال : آیا والدین میتوانند به نوجوان افسرده خود کمک کنند ؟
پاسخ دکتر جمالی : نوجوان افسرده نیاز به حمایت دارد چونکه بدلیل احساس سوءتفاهم، قضاوت و درماندگی مکرراً اظهارات حمایتی والدین خود را رد می‌کنند. اما والدین می‌توانند با درک دیدگاه نوجوان خود، گرفتن یک تصویر درست و یافتن یک درمانگر به نوجوان خود کمک کنند تا شادی خود را به دست آورد.

سوال : آیا والدین در کمک به نوجوانان افسرده خود احساس درماندگی نمی کنند ؟
پاسخ دکتر جمالی: من به عنوان یک روانشناس در کار با نوجوانان افسرده، بسیاری از والدین را دیده‌ام که احساس درماندگی می‌کنند. پسر یا دختر آنها، که چند سال قبل خوشحال بود و مشتاق بود در کنار آنها باشد، در عوض، آن‌ها اکنون با نوجوانی زندگی می‌کنند که تحریک پذیر، گوشه گیر، خودآگاه، بی حال و بی انگیزه است. والدین بین سرخوردگی شدید، نگرانی و احساس ناتوانی می‌کنند. علیرغم بهترین تلاش‌ها و گاهی ناامیدانه، آن‌ها نمی‌توانند راهی برای کمک به نوجوان خود بیابند.

سوال : آیا نوجوان افسرده کمک والدین خود را می پذیرد ؟
پاسخ دکتر جمالی : والدین تمام تلاش خود را می‌کنند تا نوع راهنمایی، حمایت و عشق مورد نیاز در این مرحله از زندگی را ارائه دهند. اما نوجوان افسرده اغلب با بی تفاوتی پاسخ می‌دهد. این مادران و پدران درک می‌کنند که نوجوان آنها افسرده است، اما رفتارهای آنها اغلب غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

سوال : خانم دکتر جمالی شما چه راهکاری را برای حل این مشکلات ارائه می دهید ؟
پاسخ دکتر جمالی : والدین از دیدن رنج نوجوانان خود متنفر هستند. در نتیجه، آن‌ها اغلب برای حل مشکل نوجوان خود عجله می‌کنند و در این راه ناخواسته احساسات نوجوان را نادیده می‌گیرند. هنگامی که نوجوانان افسرده احساس می‌کنند احساساتشان جدی گرفته نمی‌شود، موضوع را بدتر می‌کند. به جای حل فوری مشکلات، ابتدا فضایی ایجاد کنید که نوجوان شما بتواند احساسات خود را آزادانه بیان کند. والدین می‌توانید این کار را با گوش دادن نوجوان خود انجام دهید (یا در مورد برخی از ناامیدی‌های فعلی صحبت کنند).

سوال : والدین چگونه می توانند به رفتارهای نوجوان افسرده خود پاسخ دهند ؟
پاسخ دکتر جمالی : والدین می‌توانید از روش بازتاب واکنش آنها (به عنوان مثال، “این بسیار ناراحت کننده است”) استفاده کنند. پاسخ مفید دیگر این است که احساسات فرزند خود را با برقراری همدلی تأیید کنند (“من درک می‌کنم چرا چنین احساسی داری”).

سوال : مشکل نوجوانان افسرده را چگونه می توان حل کرد ؟
پاسخ دکتر جمالی : من چند راهکار را پیشنهاد می کنم
۱٫با نوجوان خود همسو شوید و سعی کنید دیدگاه او را قبل از پرش به حالت حل مسئله بشناسید
۲٫مشکل را به گونه‌ای حل کنید که به نوجوان شما کمک کند احساس کند که شما در کنار هم هستید
۳٫تصویری درست از رفتار نوجوان خود بگیرید
۴٫رفتارهای مثبت را تشویق کنید
۵٫یک درمانگر پیدا کنید که نوجوان شما بتواند با او ارتباط قوی برقرار کند

خانم دکتر جمالی با تشکر از وقتی که برایمان گذاشتید انشا… در مصاحبه شماره ۲ در خصوص ۵ قدم پیشنهادی که تیتروار بیان فرمودید از توضیحات تکمیلی شما بهره خواهیم برد .

خانم دکترجمالی : از شما آقای حسین منکوئی و مدیریت پایگاه آفتاب شمال کمال تشکر را دارم که بدین طریق به نوجوان و والدینشان کمک می کنید .
مصاحبه کننده : حسین منکوئی

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *