بین الملل 16 فروردین 1392 - 11 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

طرح “کمین‌های سرنوشت‌ساز” و پیروزی نهایی اسد در سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری الثبات در مقاله‌ای به قلم ماجدة الحاج نوشت: تحولات میدانی در سوریه پیش می‌رود تا به نقطه عطف جدیدی وارد شود، نقطه ای که ترکیه از طریق جبهه شمالی به صورت علنی وارد خط دخالت‌های نظامی مستقیم در سوریه شود. این کشور با پوشش دادن به معرکه “انفال” که نام حمله اخیر شورشیان سوری به منطقه کسب در حومه لاذقیه است، این اقدام را علنی کرد. با وجود سختی این درگیری‌ها و تجهیز لوجستیک و تکیه شورشیان بر اصل غافلگیری و پشتیبانی آتش گسترده و عملیات پارازیت از سوی ارتش ترکیه در دستگاه‌های ارتباطاتی سوری ها، یگانهای ارتش سوریه خیلی سریع موفق شدند ابتکار عمل را در عرصه میدانی در دست گیرند و بر قله راهبردی 45 مسلط شوند و مواضع مهمی را در کوههای اطراف مناطق مرزی برای خود حفظ کنند.

در حالی که درگیری‌ها به شدت ادامه داشت و شورشیان نیز تلاش های خود را برای باز پس گیری بلندی های 45 به کار گرفته بودند و سعی در نفوذ به خط دفاعی ارتش سوریه داشتند، اطلاعات جاسوسی از جبهه کسب به بیرون درز کرد که نشان می داد مقامات نظامی سوریه و روسیه طرح نظامی را در واکنش به این حمله طراحی کرده‌اند که با حمله نظامی غافلگیر کننده به یکی از جبهه های راهبردی انجام می‌شود، این در حالی بود که یک دیپلمات غربی فاش کرد که تصمیم قطعی در میان مقامات روسی در نشست فوق‌العاده ای که بین افسران ارشد اطلاعاتی این کشور برگزار شده، مبتنی بر این است که باید در تعیین سرنوشت قطعی جنگ در سوریه تسریع کرد، این در حالی است که واشنگتن نیز به همراهی ترکیه خطوط قرمز دخالت نظامی در سوریه را از طریق تهدید منطقه لاذقیه شکسته است. این نکته بویژه زمانی اهمیت پیدا می کند که به علت حضور پایگاه هوایی روسیه، منافع این کشور در لاذقیه قرار دارد.

این در حالی است که بیشتر خبرگزاری ها از نیروهای نظامی گسترده‌ای خبر می دهند که ارتش سوریه آنها را به سمت لاذقیه حرکت می دهد، روزنامه واشنگتن پست آمریکا نوشت که کاخ سفید به دنبال آموزش هزاران نفر از مبارزان ضد سوری در عربستان سعودی و قطر و اردن به دست افسران اطلاعاتی آمریکا ( اف بی آی ) است و طرحی را آماده کرده که به موجب آن می خواهد موشک های ضد هوایی را وارد سوریه کرده و به دست شورشیان سوری برساند. هدف آمریکا از این طرح ایجاد ارتشی جایگزین ارتش آزاد است. در این راستا مایک رودگرز رئیس کمیسیون اطلاعات در مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به عواقب پوشش حمله نظامی ترکیه به حومه لاذقیه از سوی آمریکا هشدار داده و تاکید کرد که روسیه این اقدام را عبور از خط قرمز خود تلقی می کند و پیام آمریکا برای این کشور تحریک آمیز خواهد بود. بویژه اینکه دستگاه های امنیتی ترکیه نیز به صورت آشکار از مبارزان چچنی وابسته به گردان جهادگران قفقاز حمایت می کنند. این مقام آمریکایی همچنین فاش کرد که دستگاه اطلاعاتی روسیه از طریق ادوارد اسنودن مشاور سابق در آژانس امنیت ملی آمریکا به بیش از 95 درصد از اطلاعات محرمانه نظامی آمریکا دست پیدا کرده است و این موضوع می تواند در صورت افزایش تحریکات آمریکا علیه سوریه برای واشنگتن خطرناک باشد و خطری برای امنیت ملی آمریکا به شمار رود.

از سوی دیگر گزارش های اطلاعاتی از عملیات نظامی مهمی خبر می دهند که ارتش سوریه در چند روز آینده در حومه لاذقیه انجام خواهد داد. این حمله بر اساس طرحی است که کارشناسان نظامی روسیه تهیه کرده‌اند و با حمله غافلگیر کننده به گروه های مسلح در یکی از استان‌های سوریه در شمال این کشور همزمان خواهد بود. این در حالی ست که شمال سوریه به مرکز ثقل تحرکات جاسوسی ترکیه تبدیل شده و درگیری های کنونی در حومه لاذقهی نیز باعث دخالت فرماندهی نظامی روسیه به صورت مستقیم و فوری در این درگیری‌ها شده است.

اطلاعاتی که روزنامه وورلد تریبون آمریکا نیز آن را تایید کرده، نشان می دهد که ارتش سوریه در آستانه پیروزی در معرکه حلب است، این نیروها در حال حاضر بیش از 80 درصد از این شهر را در دست گرفته‌اند. لوس آنجلس تایمز نیز در گزارشی اعلام کرد که چیزی که در سوریه آشکار است، این است که انقلابیون سوری مورد حمایت آمریکا در جنگ از بشار اسد شکست خورده‌اند و ارتش اسد پیروزی های پی در پی را در جنگ به دست می آورد. همزمان با این اعترافات سفیر یک دولت منطقه ای در برلین گزارش داد که رئیس جمهور سوریه خود را برای واکنش سخت در حمله به حومه لاذقیه آماده می کند و طرح نظامی را تهیه کرده که شامل سناریوهای “کمین های سرنوشت ساز” است، درست مانند طرحی که در قلمون پیاده شد. موشک های رهگیر و تکنولوژی های پیشرفته نظامی نیز برای اولین بار وارد خط درگیریهای سوریه خواهد شد و نخبه های طراحی نظامی از حزب‌الله لبنان در تهیه این طرح نظامی که قرار است چند روز آینده در سوریه اجرایی شود، مشارکت داشته‌اند.

بنا بر تمام این تفاصیل جنگ بعدی در سوریه در شمال این کشور خواهد بود و نام آن “کمین‌های سرنوشت ساز از کسب تا حلب” است. این موضوع را تحلیلگران نظامی پیگیری کننده اوضاع سوریه مطرح کرده و ادامه دادند که حذف یکی از مهم‌ترین فرماندهان میدانی جبهه النصره از سوی ارتش سوریه نشانه واضحی از این نکته بود که دستگاه اطلاعات سوریه به صورت بی‌سابقه ای بویژه در جبهه درعا در میان گروه‌های مسلح نفوذ کرده، تا جایی که حتی بر تعداد سلاح های آنها و میزان مهمات هر کدام از این گروه ها نیز اشراف دارد.

این همان موضوعی است که جفری وایت افسر سابق اطلاعاتی آمریکا نیز به آن اشاره کرده و در گزارشی که در آکادمی واشنگتن برای مطالعات خاور نزدیک نوشته، تاکید کرد که دولت سه چهارم مراحل پیروزی نهایی در سوریه را طی کرده و تاکنون سه نقطه راهبردی را در نوار مرزی با لبنان و دمشق و حلب به دست آورده است.

انتهای پیام/

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *