بین الملل 13 تیر 1393 - 10 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بازتاب پیام ویدئویی دکتر “ظریف” در خصوص مذاکرات وین در رسانه‌های بین‌المللی

به گزارش آفتاب ایران به نقل از  باشگاه خبرنگاران،

***  فرانس پرس: ایران به شدت از آمریکا انتقاد کرد
خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در حالی که مذاکرات هسته ای تهران و گروه پنج به اضافه یک وارد مرحله حساسی شده است، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه اعلام کرد کشورش و قدرت های بزرگ با امضای توافقنامه هسته ای می توانند تاریخ را رقم بزنند.
 
محمد جواد ظریف در پیامی که در یوتیوب منتشر شد، اعلام کرد: ما در سه هفته آینده فرصتی منحصر به فرد برای وارد شدن به تاریخ داریم .
 
وی اعلام کرد ایران ‌تلاش می کند به توافق برسد نه توافق بد نه توافق خوب بلکه توافق عملی و پایدار بر اساس درک متقابل.
 
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ما برای پایان دادن به این افسانه که ایران تلاش می کند بمب بسازد هنوز زمان داریم خاطر نشان کرد تهران می خواهد تدابیر ملموسی را اتخاذ کند تا تضمین دهد که برنامه هسته ای خود صلح آمیز خواهد ماند .
 
رئیس هیئت ایرانی در این پیام چهار و نیم دقیقه ای یادآوری کرد پرونده هسته ای تهران می توانست سال 2005 هنگام مذاکره با گروه سه جانبه اروپایی حل شود اما دولت بوش با درخواست توقف کامل برنامه غنی سازی ایران  توافق را از بین برد .

وی خاطر نشان کرد تحریم های بین المللی برنامه هسته ای را نه تنها کند نکرده بلکه بر عکس به آن سرعت داده است .

محمد جواد ظریف در این پیام که مقابل ساختمان وزارت امور خارجه در مرکز تهران ضبط شده است، هشدار داد ادامه دادن به مواضع تردید آمیز  به منظور امتیاز گرفتن در دقیقه آخر نتیجه ای بهتر از سال 2005 نخواهد داشت .

این دیپلمات ایرانی با اشاره به اینکه تحریم های بین المللی مردم ایران را به زانو در نیاورده است که تسلیم شوند، اعلام کرد برای خارج شدن از این زیاده خواهی هنوز فرصت باقی است .

این پیام هم زمان با انتشار مقاله محمد جواد ظریف در روزنامه لوموند فرانسه منتشر شد که او اعلام کرد جمهوری اسلامی درباره برنامه اتمی خود چیزی برای مخفی کردن ندارد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه از مقامات ایرانی خواست فرصت تاریخی را از دست ندهند .

*** خبرگزاری آلمان: ظریف در خصوص درخواست های غیر منطقی غرب هشدار داد
خبرگزاری آلمان گزارش داد : در حالی که مذاکرات ادامه یافت، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بیانیه ای ویدئویی را به انگلیسی، فرانسوی، چینی، روسی، آلمانی، فارسی و عربی منتشر کرد. وی هشدار داد درخواست های غیر منطقی غرب مانع از دستیابی به راه حلی برای این مناقشه هسته ای در سال 2005 میلادی شد.

ظریف گفت : در حالی که ما به بیستم ژوئیه نزدیک می شویم، من حس می کنم ضروری است بار دیگر هشدار دهم ادامه دادن به این مناقشه در تلاش برای دستیابی به امتیازهایی در لحظه آخر، به چیزی بهتر از آنچه در سال 2005 میلادی حاصل شد، دست نخواهد یافت.

وی همچنین به همتایان خود از انگلیس، چین، فرانسه، روسیه، آمریکا و آلمان یادآور شد که یک موافقتنامه به بحرانی غیر ضروری پایان خواهد داد که ما را از پرداختن با یکدیگر به چالش های مشترکمان، مانند رویدادهای نگران کننده چند هفته گذشته در عراق، منحرف کرد.

این در حالی است که ظریف گفت مایل است تدابیری را بپذیرد که تضمین می کند تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران و دیگر مراکز برای ساخت تسلیحات هسته ای مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. وی تاکید کرد کشورش چنین اهدافی ندارد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر این هفته در واشنگتن پست نوشت : ما می دانیم که شکاف هایی اساسی همچنان بین آنچه مذاکره کنندگان ایران می گویند مایلند انجام دهند و آنچه آنها باید برای دستیابی به یک موافقتنامه جامع انجام دهند، وجود دارد.

***  رویترز: ایران تسلیم فشارها نخواهد شد
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت : محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در پیامی که در یوتیوب قرار داد اعلام کرد ایران آماده است گام هایی را برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود بردارد اما برای دستیابی به یک موافقتنامه با قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) تسلیم درخواست ها نخواهد شد.

به نظر می رسد این اظهارات ظریف که همزمان با ازسرگیری مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهان در وین به منظور پایان دادن به بن بست دیرینه برسر فعالیت های هسته ای تهران از طریق یک ویدئو پنج دقیقه ای مطرح شد نوعی واکنش به هشدار آمریکا باشد مبنی بر اینکه  ایران همچنان باید ثابت کند برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.

ظریف در این ویدئو اعلام کرد یک موافقتنامه هسته ای تاریخ ساز خواهد بود و ایران مایل است اقداماتی واقعی را برای تضمین ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای خود انجام دهد.

وی افزود : من به آنهایی که همچنان گمان می کنند تحریم ها باعث شده است ایران بر سر میز مذاکره حاضر شود ، تنها می توانم بگویم طی هشت سال گذشته و در حقیقت طی 35 سال گذشته ، روند فشار آزمایش شده است. فشار در گذشته باعث به زانو درآمدن ایران نشد ، اکنون نیز این کشور را به زانو در نخواهد آورد و در آینده هم نخواهد توانست چنین کاری را انجام دهد.

**** سی ان ان: تحریمهای اعمال شده علیه ایران هیچ نتیجه ای نداشته است
سی ان ان هم سخنان دکتر ظریف درباره گفتگوهای وین و تاکید بر زانو نزدن در مذاکرات را بازتاب داد.

این شبکه آمریکایی گزارش داد ظریف در پیامی ویدئویی که در یوتیوب منتشر شده است اعلام کرده است تحریمهای اعمال شده علیه ایران هیچ نتیجه ای نداشته است. او تصریح کرده است ایران برای رسیدن به توافق هسته ای، زانو نخواهد زد و تسلیم نخواهد شد.

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *