بین الملل 17 تیر 1393 - 10 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

رایزنی‌ عراقی‌ها برای تعیین روسای سه‌گانه

دو روز پیش سران دو فهرست اتحاد ملی و القوی الوطنیه اهل سنت در نشستی مشترک مقدمات حضور همه گروه ها در جلسه پارلمان را بررسی کردند.

در این جلسه که با حضور ابراهیم جعفری رییس اتحاد ملی، خضیر الخزاعی معاون رییس جمهور، ایاد السامرائی رییس حزب اسلامی اهل سنت، سلیم الجبوری نامزد اهل سنت برای پست ریاست مجلس و کرار الخفاجی به نمایندگی از جریان صدر برگزار شده بود، دوطرف برلزوم هماهنگ کردن فضای سیاسی وحل اختلافات سه قوه تاکید کردند.

به نظر می رسد گروه سیاسی القوی الوطنیه (گروه های ملی) اهل سنت، تصمیم گرفته است تا سلیم الجبوری را برای ریاست پارلمان نامزد کند.

با کنار کشیدن اسامه النجیفی به عنوان نامزد ریاست مجلس، نامزد شدن الجبوری برای این پست، با موافقت دیگر گروه ها بویژه اتحاد ملی همراه بوده است.

در صورت حل شدن مشکل انتخاب نامزد ریاست مجلس، می توان گفت که بخش مهمی از مشکلات حل و فصل خواهد شد.

براساس قانون اساسی عراق پس از انتخاب رییس مجلس، رییس جمهور و بعد از آن نخست وزیر جدید معرفی خواهد شد البته فشارهای سیاسی علیه فهرست اتحاد ملی و اختلافات درونی این فهرست موجب شده است تا پست نخست وزیری همچنان به عنوان عامل اصلی نبود توافق سیاسی قلمداد شود.

ایاد علاوی، رییس فهرست الوطنیه در اظهاراتی در استانبول مدعی شد که باقی ماندن مالکی در پست نخست وزیری به منزله از هم گسیختگی عراق خواهد بود و در این مرحله مالکی باید از صحنه کنار برود.

مسعود بارزانی، رییس منطقه کردستان عراق نیز که با مالکی اختلاف دارد درخواست مشابهی را مطرح می کند.

جریان صدر و فهرست حکیم نیز با واگذاری دوباره پست نخست وزیری به مالکی مخالف هستند، اما فهرست دولت قانون همچنان بر معرفی مالکی به عنوان نامزد خود برای این پست تاکید دارد.

تاکنون گروه های سیاسی برای اعمال فشارعلیه نوری مالکی به مرجعیت دینی نیز متوسل شده اند.

عمار حسین عضو فهرست اتحاد ملی می گوید: ایاد علاوی، مسعود بارزانی و اسامه نجیفی به طور جداگانه با دفتر آیت الله سیستانی تماس گرفتند تا به اعمال فشار علیه مالکی با هدف کنار رفتن وی از پست نخست وزیری بیفزایند.

در همین حال، منابع آگاه گفتند: محمد رضا سیستانی فرزند آیت الله سیستانی نیز این روزها دیدارهای خود را با مسئولان اتحاد ملی افزایش داده تا آنها را به انتخاب نامزد پست نخست وزیری که مورد پسند بیشتر گروه ها باشد، تشویق کند.

منابع آگاه معتقدند، هدف از دیدار فرزند آیت الله سیستانی با طرف های فهرست اتحاد ملی یک نوع اشاره غیرمستقیم برای کنار گذاردن مالکی از پست نخست وزیری است، هرچند این اخبار تائید نشده است.

فهرست دولت قانون تاکید دارد: در شرایط کنونی، انتخاب نامزد جدیدی غیر از مالکی، نمی تواند به بحران امنیتی پایان دهد و مالکی بهترین گزینه برای حل مشکلات امنیتی عراق در این مرحله است.

مالکی گفته است پست نخست وزیری حق ائتلاف دولت قانون است و به دلیل احترام به آرای رای دهندگان عراقی سمت نخست وزیری را کنار نمی گذارد البته اختلاف فقط برسرنامزد پست نخست وزیری نیست، بلکه کردها نیز تاکنون برسرنامزد پست ریاست جمهوری به توافق نرسیده اند. در میان کردها سه شخصیت برای ریاست جمهوری مطرح است.

هوشیار زیباری به نمایندگی از حزب دموکرات کردستان، نجم الدین کریم و برهم صالح از حزب اتحادیه میهنی کردستان نامزد های مطرح پست ریاست جمهوری هستند.

هر چند به نظر می رسد نامزدهای اتحادیه میهنی مقبولیت بیشتری در میان گروه های شیعه داشته باشند، اما خبرهایی هم مطرح است مبنی بر این که برخی مسئولان کردستان عراق تلاش دارند با ارائه طرحی جدید، پارلمان این منطقه را محور انتخاب نامزد کردها برای ریاست جمهوری عراق قرار دهند.

هدف از این خواسته برخی مسئولان کرد را می توان دورکردن نامزدهای اتحادیه میهنی و به نوعی حمایت از نامزد حزب دموکرت تلقی کرد بویژه آن که بیشتر نمایندگان مجلس کردستان عراق وابسته به حزب دموکرات کردستان هستند.

پیش بینی می شود گروه های عراقی ابتدا موفق به تعیین ریاست مجلس و دو معاون وی شده و معرفی نامزدهای دو پست ریاست جمهوری و نخست وزیری به بعد موکول شود.

علی ظریفی خامنه – رییس دفتر نمایندگی صدا و سیما در عراق

نویسنده
خبرنگار آفتاب شمال
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *